Search
Close this search box.
غربالگری سرطان سینه

غربالگری سرطان سینه در تهران

خبر ابتلا به سرطان پستان می‌تواند برای هر کسی ترسناک باشد. سرطان سینه، شایع‌ترین سرطان در زنان می‌باشد.

غربالگری سرطان سینه ایجاد ترس یا نجات زندگی؟!

به منظور تشخیص به موقع علایم غیر طبیعی، بسیاری از بانوان به توصیه پزشکشان عمل کرده و سالانه آزمایش ماموگرافی انجام می‌دهند. البته بسته به چه پزشکی که مراجعه کنند، نظرات متفاوتی را در مورد سنِ شروع غربالگری سرطان سینه خواهند شنید

  • پزشکانی که موافق نیستند

درحالیکه پزشکان مفید بودن ماموگرافی برای تشخیص زود هنگام سرطان را قبول دارند، اما بسیاری دیگر مفید بودن آن را در دهه چهلم به چالش می‌کشند.

مقاله جدیدی که در مجله معتبر پزشکی JAMA چاپ شده به این موضوع پرداخته است. در این نظرسنجی بیش از ۸۰۰ پزشک، شرکت داشتند. هشتاد و یک درصد از پزشکان، انجام ماموگرافی را بین سنین ۴۰ تا ۴۴ سال، ۸۸% بین سنین ۴۵ تا ۴۹ سال و ۶۷% بعد از سن ۷۵ سالگی توصیه کرده بودند. واضح است که بیشتر پزشکان غربالگری سرطان سینه را تایید می‌کنند ولی این امر را تا قبل از سن ۴۰ سالگی لازم نمی‌دانند. به دلیل تشخیص زود هنگام بیماری با استفاده از ماموگرافی، قاعدتاً باید تمامی پزشکان با غربالگری زودهنگام موافق باشند. پس اختلاف نظرها بر سر چیست ؟

  • تشخیص بیش از حد

برخی از مطالعات، اشکالات متعددی را برای غربالگری سرطان سینه، به خصوص در سنین جوان تر برشمرده است. یکی از این اشکالات، امکان تشخیص بیش از حد می باشد.

هر گونه اختلال و علائم غیرطبیعی، ممکن است پزشک را به انجام اقدامات تشخیصی بی مورد از جمله آزمایشاتی مانند بیوپسی، سوق دهد. آزمایشاتی که نتیجه آن صرفاً طبیعی بودن سلولها خواهد بود. در ضمن این آزمایشات باعث استرس و نگرانی و همچنین هزینه برای بیماران می‌شوند.

در مواردی هم غربالگری منجر به کشف سرطان می‌شود. بعضی از این سرطان‌ها به قدری رفتار ملایمی دارند که هیچ‌گاه برای بیمار دردسر ساز نمی‌شوند. اما حالا که در آزمایشات پیدا شده است ناچار به انجام جراحی و سایر درمانهای تکمیلی هستیم.

  • آمار بهبود یافتگان

ضمناً بعضی از متخصصان، عدم افزایش آمار طول‌ عمر را دلیل دیگری برای عدم انجام این آزمایشات می‌دانند. به عنوان مثال یک تحقیق کانادایی نشان داد که غربالگری تنها باعث افزایش کمی در طول عمر افراد شده است اما در مقابل ۲۲ درصد از تشخیص‌ها بی‌مورد بوده ‌است. با استناد به مطالعاتی از این قبیل، برخی از پزشکان انجام آن را تنها موجب ایجاد هراس در بیماران و انجام درمان های غیر ضروری می‌دانند.

غربالگری سرطان سینه

  • مواجهه زیاد با اشعه ایکس

برخی از بانوان گمان می کنند که ماموگرافی سالیانه آنها را در معرض خطرات اشعه ایکس قرار می دهد و به این دلیل از انجام زود هنگام غربالگری سرطان سینه، چشم پوشی می کنند. اگر چه ابتلا به سرطان، به دلیل تصویربرداری مکرر با آزمایش ایکس، اتفاق نمی‌افتد، ولی بسیاری نسبت به این موضوع نگرانی نشان می دهند.

  • ماموگرافی چگونه کمک میکند؟

از آنسوی دیگر، اکثر پزشکان، همچنان انجام ماموگرافی در سنین پایین را تشویق می‌کنند. یک نفر از هر هشت نفر زنی که، امروزه متولد می شود، در آینده به سرطان سینه مبتلا می شود. اگرچه ممکن است غربالگری در برخی از بانوان منجر به آزمایشات بی مورد اضافه شود، اما بسیاری از پزشکان معتقدند که این کار سبب رسیدن به هدف واقعی – یعنی نجات زندگی- می شود. کاهش مرگ به علت سرطان در این تحقیقات اتفاق افتاده است، اما درصدی که ذکر می‌شود، متفاوت است. با این وجود حتی ساده ترین آمار و ارقام نیز، نشان دهنده کاهش ۲۳ در صدی مرگ ناشی از سرطان در نتیجه غربالگری هستند. در برخی مطالعات این نرخ حتی به ۶۰ درصد هم می رسد.

به عبارت ساده تر، انجام منظم ماموگرافی در اوایل دهه ۴۰ سالگی، باعث نجات زندگی و افزایش شانس بیمار و تشخیص سرطان در مراحل اولیه، می شود. بیمارانی که بیماری آنها در مرحله یک تشخیص داده می‌شود، شانس زیادی برای بهبودی دارند و اقدامات متعددی می‌توان برای آنها انجام داد.

 در واقعیت بسیاری از بانوان، حتی با وجود توصیه پزشک، از انجام این امر چشم پوشی می کنند. لذا تشویق آنها به عدم انجام ماموگرافی بی‌مورد است. همین که در تحقیقات هیچ گونه ضرری که باعث کاهش طول عمر افراد گزارش نشده است، دلیلی است که پزشکان انجام غربالگری سرطان سینه را پیشنهاد کنند. پزشکان می بایستی در رابطه با فواید و مضررات آن با بیماران خود صحبت کرده و سپس به آن ها حق انتخاب دهند.

اگر چه امروزه گزارشات جدید، نظرات متفاوتی را در رابطه با انجام غربالگری سرطان سینه در سنین پایین نشان می دهند، بسیاری از پزشکان انجام این کار را در چهل سالگی توصیه می کنند. آنها از عواقب به تاخیر انداختن ماموگرافی، به سال های آتی، مطلع هستنند. ممکن است برخی بانوان به خاطر انجام این تست مشکلاتی را تجربه کنند، ولی یک غربالگری، می تواند تفاوت میان مرگ و زندگی باشد. و در پایان، نجات جان افراد بیش از هر مسئله ای حائز اهمیت است.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *