Search
Close this search box.
کشندگی تومور مغزی

آیا تومور مغزی کشنده است؟

عوارض رادیوتراپی

تقریبا بیش از 120 نوع تومور مغزی وجود دارد. هرکدام از این تومورها ویژگی های مختص به خود را دارند. به طور مثال این از نظر: نوع، محل قرار گیری، اندازه، سن بروز، شیوع آن ها در زن یا مرد متفاوت هستند.

با شنیدن عنوان تومور مغزی چه چیزی در ذهنتان نقش می بندد؟

مطمئنا اکثر افراد با شنیدن تومور مغزی این عارضه را نوعی غده در داخل جمجمه تصور می کنند که به مغز فشار وارد کرده و منجر به ایجاد علائم مختلفی در فرد مبتلا می شود.

علائمی همچون:

  • سردرد
  • تهوع
  • تغییر خلق و خو و رفتار
  • دوبینی
  • تغییر تعادل
  • تغییر رفتار و عملکرد
  • تغییر سطح هوشیاری

که از جمله نشانه های مشهود تومور مغزی می باشند و نیاز به بررسی و ریشه یابی دقیق توسط جراح مغز و اعصاب و متخصص انکولوژی دارند.

طول عمر بیماران تومور مغزی بدخیم

شاید از خود بپرسید که:
آیا تومور مغزی کشنده است؟
آیا تومورهای مغزی منجر به کاهش طول عمر افراد مبتلا به این عارضه می شوند؟
آیا راهکاری برای درمان تومور مغزی و حفظ طول عمر افراد مبتلا به این عارضه وجود دارد؟
در پاسخ به این سوالات عوامل مختلفی دخیل هستند ولی مهم ترین آن ها تشخیص صحیح و دقیق نوع تومو و ریشه یابی ویژگی های تومور می باشد.
در بعضی از تومورهای مغز شانس شفا حدود 90 درصد است اما در گروهی از سرطانهای مغز این شانس تا 10 درصد کاهش می یابد. با اینکه نوع سلولی تومور از عوامل مهم تعیین کننده است اما هیچگاه به تنهایی نمی تواند در تعیین پیش آگهی به کار برده شود. عوامل دیگری هم در پیش آگهی مهم هستند.

 

سایر عوامل موثر در طول عمر بیماران تومور مغزی

علاوه بر نوع تومور و ویژگی های منحصر به فرد آن یک سری فاکتورهای دیگر نیز در تعیین طول عمر بیمار مبتلا به این عارضه نقش دارند.

وضعیت عمومی سلامت

گروهی از عوامل وابسته به خود فرد هستند، مثل: انواع بیماری های زمینه ای و یا حتی عوارض ایجاد شده، ناشی از تومور مغزی و تاثیر آن در عملکرد بدن فرد مبتلا.
در حالت طبیعی با وجود عوامل زیر، معمولا شاهد طول عمر مفید بیماران مبتلا به تومور مغزی هستیم:

  • دارا بودن از سطح مناسبی از سلامت
  • عدم وجود بیماری همراه و زمینه ای
  • بالا نبودن فشار خون
  • عدم ابتلای بیمار به دیابت
  • آسیب ندیدن سایر کارکردهای بدن (مثل عدم اختلال در تعادل، هوشیاری و عملکرد طبیعی بدن)
  • سن پایین تر فرد مبتلا 

تمام موارد فوق الذکر از جمله عوامل مهم و تاثیر گذار در روند برنامه ریزی و پیش بینی پاسخ تومور نسبت به درمان و طول عمر فرد مبتلا به این عارضه هستند.

روشهای درمانی

علاوه بر این موارد نوع روشهای درمانی تاثیر شایان ذکری در میزان شفای تومور مغزی و طول عمر بیمار مبتلا به آن دارد.

مشخصات ژنتیکی تومور

مشخصات ژنتیکی و مولکولی تومورهای مغزی تاثیر شایان ذکری در برآورد میانگین طول عمر افراد مبتلا به این عارضه، دارند.

به مثال ساده زیر توجه نمایید:
الزاما طعم و مزه دو عدد سیب یک شکل و یک رنگ، یکسان نیست!!! تومورهای مغزی نیز اینگونه می باشند. ممکن است در حین بررسی دو تومور مشخصات کاملا یکسانی در نمای میکروسکوپیک داشته باشند، اما مشخصات ژنتیکی و در نتیجه نتایج کاملا متفاوتی در درمان داشته باشند.

مسایل روحی و همراهان بیمار

به خاطر داشته باشید روحیه ی بیمار نقش مهمی در درمان دارد و می تواند وضعیت سیستم ایمنی بیمار را برای مبارزه بهتر با بیماری آماده تر کند. بیمارانی که از حمایت خوب اطرافیان برخوردار هستند و نیز کسانی که مشاوره روانشناسی را مرتب پیگیری می کنند وضعیت روحی بهتری خواهند داشت. به همه بیماران توصیه می کنیم که مشاوره روان شناسی و روان پزشکی را به عنوان قسمت مهمی از درمان پیگیری کنند.

محل تومور و نقش آن در انتخاب نوع درمان

برخی از مناطق مغز مثل اعصاب چشکم و ساقه مغز حساسیت بیشتری به اشعه دارند و زودتر آسیب می بینند. اگر مقدار اشعه ی مورد نیاز برای درمان تومور به ساقه مغز تابانده شود، امکان آسیب دیدگی ساقه مغز و ایجاد عوارض ناشی از آن وجود دارد. همینطور نزدیک بودن تومور به عصب بینایی، هیپوفیز یا سینوس کاورنوس می تواند در انتخاب روشهای درمانی مهم باشد.

برای حفظ بهتر این اعضا نیاز به روشهای پیشرفته رادیوتراپی مثل آی ام آر تی است. در بعضی از تومورها استفاده از این روش باعث می شود که بتوان مقدار اشعه بیشتری به تومور تاباند و کنترل بهتری در تومور ایجاید کرد.

نکته آخر اینکه

هربار که در این متن در مورد طول عمر بیماران مبتلا به تومور مغزی صحبت نموده ایم، منظور متوسط و میانگین احتمالی طول عمر این دسته از بیماران، بوده است. این اعداد از مطالعات به دست آمده است که بیماران به شرایط مختلف در آن دخیل بوده اند حتی اگر فرض کنیم که متوسط طول عمر بیماران 15 ماه باشد.

  • بی شک در گروه مورد مطالعه، افرادی با طول عمر طبیعی نیز وجود داشته اند. بنابراین برای هر بیمار با بدترین نوع سلولی هم شانس شفا و زندگی طولانی مدت وجود خواهد داشت.
کشندگی تومور مغزی
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *