Search
Close this search box.

از محبوبیت تاتو تا مخاطرات نقوشی بی مفهوم

امروزه تاتو یا همان خالکوبی محبوبیت خاصی بین افراد پیدا کرده است، در برخی از جوامع تقریباً نیمی از جمعیت بزرگسال دارای خالکوبی (تتو) می‌باشند. همچنین طی ۴ سال گذشته، تعداد امریکایی هایی که حداقل یک  خالکوبی دارند، ۵۰ درصد، افزایش یافته است.

رشد محبوبیت تاتو، برخی از کارشناسان بهداشت را بر آن داشته تا این موضوع را دقیق تر مورد بررسی قرار بدهند. تاکنون نتایج به دست آمده، موجب سوالات و نگرانی های بسیاری شده است.

طبق مطالعات اخیر استاد فیزیولوژی کالج الما در میشیگان، خالکوبی ممکن است مانع تعریق پوست شود. همچنین در مقایسه با پوست های بدون خالکوبی، پوست های خالکوبی شده، ۵۰ درصد تعرق کم تری دارند.

گذشته از این، متوجه شدیم که سدیم موجود در عرق پوست های خالکوبی شده، غلیظ تر است. هنگامی که عرق تولید می‌شود، پوست قبل از تبخیر شدن مقداری از سدیم و الکترولیت های دیگر را دوباره جذب می‌کند. یافته ها حاکی از آن است،که خالکوبی می تواند تا حدی از این فرایند جذبِ دوباره، جلوگیری کند.

البته این موضوع در صورتی که یک یا حتی چند خالکوبی کوچک داشته باشید اهمیتی پیدا نمیکند، بلکه زمانی مهم است که خالکوبی به صورت پوشش گسترده‌ای خصوصاً بر روی کمر، بازو ها و نواحی دیگری که دارای غدد تعرق می‌باشند، انجام گیرد. در این صورت خالکوبی ها می توانند با توانایی پوست در خنک کردن بدن و نگه داشتن مواد مغذی مهم به مقابله بپردازند. خالکوبی در ارتش بسیار متداول است. شخصی که در ارتش خدمت می کند را در نظر بگیرید. حال اگر آنها در معرض حرارت بالا و حجم کار سنگین قرار بگیرند امکان دارد با مشکلات تنظیم حرارت رو برو شوند. لازم است در مورد ارتباط تاتو با این مباحث تحقیقات بیشتری انجام بگیرد.

اما تحقیقات دیگر، خالکوبی را با مسائل سلامت مختلفی مرتبط کرده است. جراح پلاستیکی از بیمارستان گالوی ایرلند اظهار داشت: گزارش های نادری حاکی از این که افراد دارای خالکوبی، به نوعی تومور پوستی به نام “ملانوما” دچار می شوند در دست است. گزارشی در سال ۲۰۱۵ انتشار یافت که به بررسی مردی ۳۳ ساله، که خالکوبی پُر نقش و رنگی بر روی سینه داشت پرداخته بود. نکته جالب این بود که ملانومای بدخیم تنها در نقاطی که دارای جوهر قرمز بود وجود داشت.

در این مورد خاص، شاید علت خود جوهر قرمز نبوده است. جویس معتقد است: احتمالاً در پوست آن بیمار سلولهای سرطانی ملانوم وجود داشته است و با خالکوبی در سایر نقاط پخش شده‌ است. وی افزود: گسترش سلولها از این طریق بسیار نادر است، اما مطمئناً در امر خالکوبی محتمل است.

تحقیقات دیگری خالکوبی را با سرطان مرتبط دانسته اند. جویس اظهار می کند که در فرایند انجام خالکوبی، نمک های فلزی و رنگ های آلی وارد لایه داخلی پوست می شوند، در نتیجه التهاب مزمن خفیقی ایجاد می‌شود که می تواند موجب تحریک و تغییر سلول‌های پوست به سرطان شود.

جوهرهای خالکوبی عمدتاً غیر قابل کنترل و نظارت می باشند و بنا به گزارش‌ها، گسترش بیماری هایِ منتقله از راه خون، توسط جوهرهای آلوده ممکن  است. در سال ۲۰۱۲، FDA  (سازمان غذا و دارو آمریکا)، شیوع نوعی بیماری باکتریایی را به جوهر هایِ خالکوبی آلوده مرتبط دانست.

بررسی دقیقی که در مجله پزشکی نیواینگلند انتشار یافته است نشان داد، که این آلودگی، ممکن است در نقاط مختلفی از فرایند تولید جوهر اتفاق بیافتد. به این معنا که احتمالاً مکان انجام دادن خالکوبی از این امر مبرا است. نویسنده، عنوان داشت که جوهر های خالکوبی به عنوان لوازم آرایشی در نظر گرفته می شوند و بدون هیچ نظارت خاصی وارد بازار شده و (اف دی ای) و بقیه سازمان های بهداشتی زمانی معمولا وارد عمل می شوند که  اتفاق بدی رخ داده باشد.

فلزات مورد استفاده در جوهر خالکوبی نیز ممکن است باعث حساسیت های پوستی شوند. تحقیقی در دانمارک در سال۲۰۱۱ نشان داد که ۱۰% ازشیشه های باز نشده جوهر خالکوبی، آلوده به باکتری هستند. جویس معتقد است که به قوانین تولید و نگهداری جوهر توجه کافی نشده‌است .

سخنگوی سازمان (اف دی ای) طی نامه‌ای به مجله تایم عنوان کرده است که (اف دی ای) در حال انجام تحقیقاتی به منظور افزایش آگاهی خود در مورد جوهرهای تاتو و مواد تشکیل دهنده آن است و همچنین نگاه دقیق‌تری به اجزاء مختلف آن دارد. این سازمان همچنین روشهای بررسی آلودگی میکروبی را، مورد بازبینی قراد داده است که نتیجه آن کشف چندین نمونه آلودگی میکروبی در محصولات و جمع‌آوری اختیاری آنها از بازار شد.

خطرات مرتبط با خالکوبی هنوز به طور کامل شناخته نشده‌اند. اما از آن جا که افراد بیشتری روز به روز به سوی این انتخاب می‌روند، موشکافی‌ها و تحقیقات بیشتری نیز مورد نیاز خواهد بود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *