Search
Close this search box.

این سرطان ها شفا پذیرند

زمانی که پای بهبودی سرطان به میان می‌آید، هیچ تضمین و اطمینانی وجود ندارد. با این وجود، پزشکان در تشخیص و درمان برخی از سرطان ها، نسبت به انواع دیگر آن موفقیت بیشتری داشته‌اند. به تدریج برخی از پزشکان، از کلمه “شفا” در درمان سرطان استفاده می کنند.برخی از متخصصان از کلمه شفا استفاده نمی‌کنند، این گروه بر این نکته تاکید دارند که هیچ گاه نمی‌توان در مورد برگشت ناپذیری سرطان، اظهار نظر کرد. این گروه از متخصصان ترجیح می‌دهند بگویند «بهبود»، به این معنی که احتمال بازگشت بیماری وجود دارد. اما به طورکلی، کسی که تا ۵ سال پس از تشخیص، از سرطان مصون ‌بماند، شانس بیشتری برای بهبودی دارد.عدم عود در ۵ سال اگر چه نشانه خوبی است، اما بدان معنا نیست که امکان از مرگ بر اثر سرطان وجود ندارد و یا دیگر اثری از آن در بدن‌تان نمی‌باشد.

  ۵ سرطان درمان‌پذیر

در اینجا به ۵ سرطان که شانس بسیار بیشتری برای درمان‌ دارند، اشاره می‌کنیم:

  • شفا یافتگان سرطان پروستات

افرادی که تا ۵ سال پس از تشخیص قادر به ادامه حیات می‌باشند: تقریبا ۱۰۰٪

-چه چیزی شانس بهبودی را افزایش می‌دهد؟

بسیاری از تومورهای پروستات یا به آهستگی رشد کرده و یا اصلا رشد نمی‌کنند. در این صورت آنقدر زیانبار نیستند که نیازی به درمان داشته باشد. مردان زیادی با این نوع از تومورها سال‌ها بدون هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه می‌دهند. مرگ آنها اغلب در اثر مسئله ای غیر از سرطان شان اتفاق می افتد.

-چه زمانی احتمال معالجه کمتر می‌شود؟

هنگامیکه که سرطان پخش شده‌ باشد (سرطان متاستاتیک)، درمان آن بسیار مشکل‌تر می‌شود. درصد پایینی از سرطان های پروستات می‌توانند به سرعت به نقاط دیگر بدن منتقل شوند. در این صورت، تنها ۲۸٪ مردان، ۵ سال پس از تشخیص بیماری شان قادر به ادامه حیات می‌باشند. اما خبر خوش این است که، معمولا پزشکان اکثر سرطان‌های پروستات را در مراحل اولیه و پیش از گسترش آنها، متوقف می‌کنند.

– آیا غربالگری سودمند می‌باشد؟

دو راه اصلی برای بررسی کردن سرطان پروستات وجود دارد. روش اول، معاینه با انگشت است، که پزشک درون مقعد را با انگشت معاینه می‌کند. روش دوم آزمایش خونی به نام PSA است، که مربوط به پروتئینی است که در اغلب مردان مبتلا به سرطان پروستات بالاتر است. سطح PSA می‌تواند به دلایلی غیر از سرطان پروستات نیز بیشتر شود، بنابراین برخی از متخصصان می‌گویند: مردانی که در معرض خطر بیشتر این بیماری قرار ندارند، نبایستی مورد این آزمایش قرار گیرند. در مورد اینکه آیا نیاز به انجام آزمایش دارید یا نه با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که متوجه هر نوع مشکلی مانند اختلال در ادرار کردن یا وجود خون در ادرار شدید، پزشک خود را مطلع سازید. این‌ها می‌تواند نشانه‌های سرطان یا مشکلات دیگری در پروستات باشند.

  • شفا یافتگان سرطان تیرویید

افرادی که تا ۵ سال پس از تشخیص قادر به ادامه حیات می‌باشند: تقریبا ۱۰۰٪ (بسته به نوع تومور)

-چه چیزی شانس بهبودی را افزایش می‌دهد؟

تیرویید غده‌ای پروانه ای شکل در گردن بوده و هورمون‌هایی که بدن برای سوزاندن کالری، کنترل ضربان قلب و غیره به آنها نیازمند است را تولید می‌کند. شایع‌ترین نوع سرطان تیرویید که به آرامی رشد می‌کند، پاپیلاری می‌باشد. حتی زمانی که تومورها بزرگ هستند یا در میان بافت‌های مجاور نفوذ کرده‌اند، پزشکان اغلب می‌توانند آنها را با جراحی شفا دهند. پس از جراحی، افراد به جای هورمون‌هایی که تیرویید می‌سازد، دارو مصرف می‌کنند. همچنین پزشکان، سرطان‌های تیرویید را حتی زودتر از گذشته تشخیص می‌دهند،که این امر رهایی از بیماری را آسان‌تر می‌کند.

-چه زمانی احتمال معالجه کمتر است؟

نوعی از این بیماری، به نام سرطان آناپلاستیک تیرویید وجود دارد و تنها حدود ۷ درصد از مبتلایان، تا ۵ سال قادر به ادامه حیات می‌باشند. البته این نوع سرطان بسیار نادر است.

-آیا غربالگری مفید است؟

هیچ آزمایش‌ غربالگری توصیه شده ای برای سرطان تیرویید وجود ندارد. بیشتر افراد هنگامی متوجه می‌شوند که سرطان تیرویید دارند که خودشان (یا پزشک)، احساس توده یا وَرم در گردنشان می‌کنند. گاهی اوقات پزشک زمانی متوجه مشکل می‌شود که به دلیل دیگری سونوگرافی انجام می‌شود. در صورتی که تورمی در گردن خود احساس نموده و یا هر گونه علائمی از قبیل مشکل در تنفس یا بلعیدن، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

  • شفا یافتگان سرطان بیضه

افرادی که تا ۵ سال پس از تشخیص قادر به ادامه حیات می‌باشند: تقریبا ۹۵.۳٪

-چه چیزی شانس بهبودی را افزایش می‌دهد؟

در مراحل اولیه (زمانی که تومور به دیگر بخش‌های بدن نرسیده و پخش نشده است)، پزشکان می‌توانند این سرطان را با جراحی، به منظور برداشتن یک یا هر دو بیضه دارای تومور معالجه نمایند. اگر فقط یکی از بیضه‌های فردی برداشته شود (که معمولا این گونه است)، دیگری به حد کافی برای داشتن سکس و بچه دار شدن فرد هورمون تولید خواهد کرد. در مراحل بالاتر جراحی، رادیوتراپی (پرتودرمانی) و شیمی درمانی، اغلب به خوبی عمل کرده و موثر می‌باشند. داروی شیمی درمانیِ سیس پلاتین که در سال ۱۹۷۰ تولید شده‌ است از داروهای اصلی درمان این سرطان است و شانس زنده ماندن در بیماران مبتلا به گریدهای بالا سرطان بیضه را افزایش می‌دهد.

-چه زمانی احتمال معالجه کمتر می‌باشد؟

درمان‌هایی وجود دارند که حتی درسرطان های پیشرفته بیضه موثر می‌باشند. میزان افزایش طول عمر ۵ ساله، برای این تومور ۷۳ درصد می‌باشد،که این میزان هنوز هم برای سرطانی در مراحل نهایی بسیار بالاست.

-آیا غربالگری مفید می‌باشد؟

تست‌های غربالگری برای سرطان بیضه وجود ندارد. آقایان می‌بایستی در صورت احساس توده در بیضه، یا بزرگ تر شدن یک بیضه از دیگری، حتما به پزشک خود مراجعه نمایند. این‌ها ممکن است علایم اولیه تومور باشند.

  • شفا یافتگان ملانوم

افرادی که تا ۵ سال پس از تشخیص قادر به ادامه حیات می‌باشند: تقریبا ۹۱.۵٪

-چه چیزی شانس بهبودی را افزایش می‌دهد؟

معمولا می‌توان با چشم غیرمسلح، حتی در مراحل اولیه متوجه سرطان پوست ملانوم شد. اگر ملانوم فراتر از سطح پوست گسترش پیدا نکرده باشد، می‌توان با جراحی آن را برداشته و معالجه نمایند.

-چه زمانی احتمال معالجه کمتر می‌باشد؟

اگر به موقع و در مراحل اولیه تشخیص داده نشود، احتمال انتشار ملانوم به دیگر نقاط بدن، نسبت به سایر سرطان های پوست بیشتر می‌باشد و همچنین درمان آن مشکل تر می‌شود. تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد افرادی که متوجه وجود ملانوم پس از انتشار به سایر نقاط بدن می‌شوند، تا ۵ سال پس از تشخیص قادر به ادامه حیات می‌باشند.

-آیا غربالگری مفید است؟

بلی. شما می‌توانید پوست خود را از نظر وجود خال‌های بزرگ، تیره، با اشکال عجیب یا برآمده چک نمایید. اهمیت این امر به ویژه در مورد بررسی پوست سر و پشت، پوست بیضه و بین انگشتان پا می‌باشد. دیدن ملانوم در این نقاط مشکل‌تر است. به محض مشاهده این تغییرات پزشک خود مطلع سازید. او می‌تواند تشخیص دهد که لکه نرمال است یا نه. اگر شما در معرض خطر بالاتری برای مبتلا شدن به ملانوم مانند ابتلای پیشین به آن یا وجود زمینه ارثی در خانواده، قرار دارید، به صورت منظم توسط یک متخصص پوست معاینه شوید.

  • شفا یافتگان سرطان پستان

افرادی که تا ۵ سال پس از تشخیص قادر به ادامه حیات می‌باشند: مراحل اولیه: ۱۰۰٪

-چه چیزی شانس بهبودی را افزایش می‌دهد؟

طب نوین گام‌های بلندی در برابر سرطان پستان برداشته است. امروزه پزشکان در مورد تشخیص و درمان آن شناخت و آگاهی  بیشتری دارند. ما نیز درک بهتری از بیماری نسبت به  قبل داریم. به عنوان مثال، اکنون می‌دانیم که سرطان پستان، تنها یک بیماری نیست بلکه گروهی از بیماریهای متفاوت است که هر یک درمان خاصی دارد. محققان با کشف داروهای مختلف به درمان گونه های خاص آن دسترسی پیدا کرده اند.

-چه زمانی احتمال کمتری برای معالجه وجود دارد؟

درمان و معالجه سرطان پستانی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود به مراتب آسان‌تر از سرطانی‌ست که شروع به گسترش کرده است. همچنین برخی از انواع این بیماری قابل درمان تر از انواع دیگر هستند. به طور مثال، تومور پستانی که گیرنده استروژن مثبت باشد می‌تواند از داروهای کاهنده استروژن استفاده نماید. از سوی دیگر، سرطان‌های سینه  که این گیرنده‌ها را ندارند، تمایل بیشتری به تهاجمی ‌ترشدن دارند و نمی‌توان از درمان‌های هدفمند در درمان آنها استفاده کرد.

– آیا غربالگری مفید است؟

بلی. تحقیقات نشان داده اند که ماموگرافی های منظم می‌توانند به افزایش طول عمر کمک نمایند. با این وجود متخصصان پزشکی، نظرات متفاوتی در مورد زمان انجام ماموگرافی دارند. برای کسانی که زمینه ارثی ابتلا به سرطان پستان ندارند شروع غربالگری از ۵۰ سال و یک سال در میان توصیه شده است هر چند توصیه انجمن سرطان امریکا، شروع تست‌های غربالگری پس از ۴۵ سالگی و به صورت سالیانه است.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *