Search
Close this search box.
رژیم غذایی کتو دایت

تغذیه در افراد مبتلا به سرطان

تغذیه یک بخش مهم از زندگی، درمان، بهبودی و پیشگیری از سرطان است. غذا یکی از معدود مواردی است که می توانید در طول درمان سرطان آنرا کنترل کنید. متخصصان تغذیه ی حوزه ی انکولوژی در مرکز ما اینجا هستند تا به شما در تصمیم گیری آگاهانه در مورد تغذیه ی خود حین ابتلا و درمان بیماری سرطان کمک نمایند، با مطالعه ی این مقاله می توانید پاسخ سؤالات خود در رابطه با تغذیه در این دوره را به دست بیاورید و برای دستیابی و برای حفظ سلامتی خود اقدامات لازم را انجام دهید.

تغذیه درمانی پزشکی

متخصصین تغذیه ای که در بخش تغذیه بالینی فعالیت می کنند، تغذیه درمانی پزشکی را قبل، حین و بعد از درمان سرطان به بیماران ارائه می دهند. تغذیه درمانی پزشکی شامل:

  • غربالگری و ارزیابی
  • شناسایی عوارض درمانی با پیامدهای تغذیه ای
  • مداخله در تغذیه و تجویز رژیم تغذیه ای
  • ارائه ی آموزش در زمینه ی نظارت و ارزیابی مستمر بر تغذیه

ارائه ی مراقبت های تغذیه ای مطلوب در طول درمان سرطان مستلزم شناخت کامل بیماری، درمان، پیامدهای تغذیه ای و مداخلات و اقدامات مناسب است.

کاهش خطرات بیماری سرطان از طریق تغذیه

جامعه ی علمی به طور مستمر در حال مطالعه ی نقش رژیم غذایی در ابتلا به سرطان است. بسیاری از نتایج این تحقیقات، اولیه هستند و هر روزه یافته های بیشتری در این زمینه به دست می آید. تحقیقات نشان می دهد که مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات می تواند از پیشرفت سرطان حفره ی دهان، حنجره، مری، معده، روده ی بزرگ، ریه، پروستات و رکتوم جلوگیری کند.

علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا، چاقی، دیابت و سایر بیماری های مزمن نیز با مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات قابل پیشگیری است.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف کل چربی بیش از 30 درصد از کل کالری می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد. این امر به ویژه زمانی صادق است که کل چربی دریافتی شامل چربی اشباع شده و احتمالاً چربی غیراشباع چندگانه باشد. هرم راهنمای غذایی، دستورالعمل‌های غذایی ارائه شده توسط متخصصان امر و نظرات پزشک متخصص تغذیه ی شما، منابع خوبی برای اطلاعات تغذیه‌ای در زمینه ی پیشگیری از ابتلا به سرطان هستند.

اهمیت تغذیه

مصرف چه غذاهایی به پیشگیری از سرطان کمک می کند؟

اگر چه بسیاری از نتایج به دست آمده در مطالعات تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده اند،  در حاضر قطعی نیستند اما شواهد اولیه نشان می دهند که برخی از اجزای غذا ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش داشته باشند. از جمله ی این موارد می توان به فیتوکمیکال ها، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا 3 اشاره کرد.

یکی از منابع توصیه های صحیح تغذیه ای در مورد پیشگیری از سرطان و رژیم غذایی، انجمن رژیم غذایی آمریکا (ADA) است. به عنوان مرجعی برای برنامه ریزی وعده های غذایی،ADA  هرم راهنمای تغذیه و دستورالعمل های غذایی را به عنوان مناسب ترین الگوی تغذیه ای برای آمریکایی ها توصیه می کند. هر دوی این ها از “رویکرد رژیم غذایی کامل” برای خوردن حمایت می کنند. این بدان معناست که عادات غذایی شما در طولانی مدت، بسیار مهمتر از آنچه که شما در یک وعده ی غذایی می خورید است. به قول آنها “غذای خوب یا بدی وجود ندارد، فقط رژیم های غذایی یا سبک های غذا خوردن خوب یا بد وجود دارد.”

هرم راهنمای غذایی، انواع و اندازه ی وعده های غذایی را نشان می دهد که باید هر روز بخوریم تا سالم بمانیم. غذاها به گونه ای در هرم قرار می گیرند که نشان می دهد چقدر برای سلامتی ما اهمیت دارند. ما باید بیشتر از غذاهای پایه ی این هرم بخوریم تا غذاهایی که در قسمت بالاتر هرم قرار دارند.

به عنوان مثال، گروه های غلات، میوه ها و سبزیجات در قاعده ی هرم قرار دارند. گروه های گوشت، لبنیات و چربی در بالاترین سطح قرار دارند. اگرچه همه گروه ها مهم هستند، اما غذاهای گیاهی در پایه قرار دارند، به طوری که ما به یاد داشته باشیم که بیشتر از آن ها و کمتر از محصولات حیوانی و چربی های اشباع شده بخوریم. طرح هرم نیز بر این واقعیت استوار است که بیماری قلبی قاتل شماره ی یک در آمریکا است و بالاترین میزان مرگ و میر را به خود اختصاص می دهد. قرار داشتن غذاهای پرچرب در بالا به ما می گوید که آن غذاها را در حد اعتدال مصرف کنیم.

رژیم هایی غذایی بیماران مبتلا به سرطان

به گفته کری مک میلان “Kerry McMillen” (مدیر تغذیه درمانی در مرکز سرطان سیاتل آمریکا)، مشاوره درباره تغذیه و رژیم غذایی بیماران مبتلا به سرطان، ترکیبی از علم و هنر است.

امروزه تغذیه بیماران مبتلا به سرطان با وجود اطلاعات متنوع در اینترنت کمی گیج کننده است. در ادامه همراه ما باشید تا درباره رژیم های مختلف غذایی که به بیماران مبتلا به سرطان پیشنهاد می شود، صحبت کنیم.

رژیم غذایی کتوژنیک (KETOGENIC)

در این رژیم غذایی باور بر این است که تومور ها از گلوکوز غذاها انرژی می گیرند و در صورتی که گلوکوز از رژیم غذایی حذف شود، سلول های سرطانی گرسنه می مانند.
این گفته که قند سلول های سرطانی را تغذیه می کند درست است، ولی قند تمام سلول ها در سراسر بدن را تغذیه می کند. قضیه فقط به شکر ارتباط ندارد و صحبت اصلی درباره تعادل متابولیک گلوکوز در بدن است.

در افرادی که به هایپرگلیسمی ( hyperglycemia)مبتلا هستند و برای چند روز رژیم غذایی کتوژنیک داشتند، دیده شده است که متابولیک بالا رفته است و سلول ها رفتار متفاوتی از خود نشان داده اند.
تا کنون هیچ تاثیری از رژیم کتوژنیک بر بیماران مبتلا به سرطان دیده نشده است، ولی تحقیقات ادامه دارد. همچنین این رژیم غذایی با گفته های موسسه تحقیقاتی سرطان آمریکا تناقض دارد. زیرا این موسسه همواره تاکید بر مصرف میوه ها، سبزیحات، غلات کامل و محدود کردن گوشت قرمز ( که شامل گوشت خوک و گوسفند است ) به 500 گرم در هفته دارد.

رژیم غذایی کتو دایت

بنابراین بهتر است که از این رژیم غذایی به صورت متعادل بهره گرفته شود.
در صورتی که بیماران مبتلا به سرطان تمایل داشته باشند که رژیم کتوژنیک را ادامه دهند، باید بدانند که تمامی ویتامین ها و مینرال هایی که در یک رژیم غذایی سالم دریافت می شود، در این رژیم غذایی نمی توانند دریافت کنند. به همین دلیل لازم است که از مکمل های مولتی ویتامین به همراه مینرال ( که کربوهیدرات ندارند ) و مکمل کلسیم و ویتامین دی (Vit D)استفاده کنند. همچنین ما به این بیماران پیشنهاد می کنیم که با یک متخصص تغذیه مشورت کنند تا درباره انتخاب غذایی درست به آن ها کمک شود.

رژیم غذایی آلکالاین یا قلیایی

یکی دیگر از رژیم های غذایی که به بیماران مبتلا به سرطان پیشنهاد می شود رژیم غذایی آلکالاین است. فرضیه این رژیم غذایی این است که تومور ها نمی توانند در محیط قلیایی رشد کنند. بنابراین افزایش pH خون با کمک رژیم غذایی، می تواند مفید باشد. ولی تا کنون روشی برای تغییر pH خون ثابت نشده است زیرا فعالیت مکانیسم هموستاتیک بدن مانع از افزایش pH می شود.
ترغیب کردن مردم به خریدن آب های گران قیمت قلیایی یا دستگاه های پخش آب قلیایی که می تواند سرطان را درمان کند و بدن را قلیایی کند، کاملاً یک کلاهبرداری و بازاریابی است. در آخر اینکه شواهدی مبنی بر استفاده از رژیم غذایی آلکالاین و آب قلیایی و پیشگیری از سرطان وجود ندارد.
از جمله غذاهایی که قلیایی هستند می توان به میوه ها، سبزیجات، آجیل ها و عدس اشاره کرد. در صورتی که کالری به اندازه به بدن برسد، پروتئین کافی مصرف شود و رژیم غذایی سالم باشد، نیازی به مصرف آب های قلیایی نیست. زیرا این افراد آلکالاین را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند.
زمانی که رژیم غذایی بیماران بسیار محدود شود احتمال دارد که کالری و پروتئین کافی به بدن آن ها نرسد و شروع به کاهش وزن کنند. در این صورت نیاز است که تجدید نظری در نوع رژیم غذایی شود.

رژیم فستینگ یا روزه داری

متناوب تحقیقاتی که بر روی بیماران مبتلا به سرطان انجام گرفته است و بیماران رژیم های غذایی فستینگ یا روزه داری متناوب برای کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی یا کاهش وزن گرفته اند.
شواهدی مبنی بر فوائد روزه داری متناوب در دست است و به موجب این نوع رژیم غذایی از غذا خوردن شبانه ( در طول ساعات خواب ) خودداری می شود.
مطالعاتی در این زمینه انجام گرفته است و نشان داده است که روزه گرفتن برای 12 ساعت ( از 7 شب تا 7 صبح ) می تواند به کنترل سطح قند خون و پایین آوردن A1c ( آزمایش خون برای تشخیص دیابت نوع دو ) کمک کند.
همچنین این رژیم غذایی نرخ زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان پستان را افزایش داده است.
به طور معمول غذاهایی که در آخر شب مصرف می شوند ارزش غذایی کمی دارند و سرشار از کالری هستند. انتخابات غذایی افراد در آخر شب معمولاً سالم نیست و افراد بدون فکر غذا می خورند.
تنها تغییرات ساده ای در غذاهایی که شب مصرف می شود می تواند کمک زیادی به رژیم غذایی و سلامت افراد کند.

انواع رژیم فستینگ (روزه داری)

رژیم غذایی فستینگ انواع مختلفی دارد. اطلاعاتی از یک مطالعه کوچک در دست است که نشان داده است که روزه گرفتن متناوب چند روزه می تواند به کاهش مواد سمی که ناشی از شیمی درمانی بر پایه پلاتینوم است کمک کند. ولی از سوی دیگر افرادی که در معرض خطر کاهش وزن هستند ( و یا کاهش وزن شدیدی دارند ) در صورتی که فستینگ را انجام دهند احتمال دارد که دچار سوخت ماهیچه شوند و حجم ماهیچه های خود را از دست بدهند و به همین دلیل عملکرد آن ها کاهش یابد.
شواهدی در دست نیست که فستینگ 24 ساعته یا فستینگ چند روزه کدام یک برای بیماران مبتلا به سرطان مناسب است. بنابراین تا زمانی که آزمایشات بیشتری در این زمینه انجام نگرفته است این رژیم غذایی به بیماران پیشنهاد نمی شود.
تغذیه در افراد مبتلا به سرطان

نکات کلیدی تغذیه در افراد مبتلا به سرطان

باورهای درست و غلط درباره رژیم غذایی برای کمک به بیماران مبتلا به سرطان و انتخاب یک رژیم غذایی درست بهتر است که با یک متخصص تغذیه که در زمینه انکولوژی تجربه دارد، مشورت شود.
به این ترتیب بیماران با دستورالعمل های لازم در دوران درمان و پیشگیری از عود دوباره سرطان آشنا می شوند.
به این ترتیب رابطه بین بیمار و پزشک تغییر نمی کند ولی بهتر است ما پزشکان همواره از آخرین شواهد در این زمینه آگاهی داشته باشیم.

اندازه های مصرفی غذاها

اندازه ی غذای مصرفی وعده ها کوچکتر و کمتر از آن چیزی است که فکر می کنید. در ادامه اندازه های مصرفی برای هر یک از گروه های غذایی در بیماران آورده شده است.

گروه نان، غلات، برنج و پاستا و ماکارونی

6 تا 11 واحد در روز توصیه می شود.

هر یک واحد می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • 1 تکه نان
  • 30 گرم غلات آماده مصرف
  • ½فنجان ماکارونی پخته شده
  • ⅓ فنجان برنج
  • ½ فنجان غلات پخته شده (جو دوسر، بلغور)
  • کراکر 4-6 عدد

نکته تغذیه ای: از وجود برچسب های تایید کننده 100 درصد گندم بودن محصول اطمینان حاصل نمایید. لذا با مصرف این نوع محصول بدن شما می تواند فیبر مورد نیاز خود را تامین نماید. به دنبال نانی باشید که در هر برش حاوی 3 گرم و یا بیش تر فیبر باشد.

گروه میوه ها

( 2 تا 4 واحد در روز توصیه می شود)

هر یک واحد میوه می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • 1 عدد میوه متوسط مانند سیب، پرتقال، موز یا گلابی
  • ½ فنجان میوه های خام، پخته، کنسرو شده یا یخ زده
  • ¾ فنجان (170 گرم) آب میوه 100 درصد
  • ¼ فنجان میوه ی خشک، مانند کشمش، زردآلو، یا انبه

گروه سبزیجات

(3 تا 5 وعده در روز توصیه می شود)

هر یک واحد سبزیجات می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • 1 فنجان سبزیجات خام (هویج، کلم بروکلی) یا سبزیجات برگدار (مانند کاهو، اسفناج)
  • ½ فنجان سبزیجات پخته شده
  • ¾ فنجان آب سبزیجات

نکته تغذیه ای: اگر می خواهید از سبزیجات آماده، کنسرو شده و یا منجمد استفاده کنید دقت کنید که مقدار سدیم آنها باید کم باشد.

گروه شیر، ماست و پنیر

مقدار مصرف لبنیات در رژیم مخصوص این افراد به میزان 2-3 واحد در روز توصیه می شود.

در رابطه با محصولات لبنی که می خواهید استفاده کنید، سعی کنید شیر بدون چربی یا حاوی 1 درصد چربی و پنیرهای نرم را انتخاب کنید. زیرا این محصولات لبنی چربی اشباع شده ی کمتری دارند، چربی اشباع شده می تواند شریان های شما را مسدود کرده و روند درمان شما را با مشکل مواجه کند.

هر یک واحد لبنیات می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • 1 فنجان شیر
  • 1 فنجان ماست بدون طعم
  • 42 گرم پنیر طبیعی یا 56 گرم پنیر فرآوری شده
  • ½ فنجان بستنی یا شیر بستنی

گروه گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و آجیل

مصرف این گروه از مواد غذایی به مقدار 2-3 واحد یا 168- 252 گرم در روز توصیه می شود

یک واحد گوشت یا جایگزین گوشت 84 گرم برگر مرغ، گوشت گاو، ماهی یا سبزیجات است. یک راه آسان برای اندازه گیری مقدار کوشت مصرفی برای هر روز این است که به یاد داشته باشید، یک واحد 84 گرمی گوشت برابر است با اندازه ی دسته ی کامل ورق پاسور یا یک کف دست است.

در صورتی که گوشت قرمز می خورید، برش های بدون چربی را برای مصرف خود انتخاب کنید. از آنجایی که این گوشت ها چربی کمتری دارند، بافت سخت تر و منسجم تری دارند بنابراین خواباندن و مرینیت کردن قبل از سرخ کردن و یا آبپز کردن در یک قابلمه می تواند بافت گوشت را لطیف تر کند. سعی کنید کوشت مصرفی شما بیشتر از اندازه ی یک دسته ورق پاسور نباشد. وعده های متوسط گوشت سهم بیشتری را برای میوه ها، سبزیجات و غلات ضد سرطان در بشقاب شما باقی می گذارد.

یک واحد از مواد غذایی این گروه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ½ فنجان حبوبات پخته یا کنسرو شده (لوبیا و نخود)
  • 1 عدد تخم مرغ
  • ¾ فنجان آجیل (یک مشت کوچک)
  • 2 قاشق غذاخوری کره ی بادام زمینی

گروه چربی ها، روغن ها و شیرینی ها

چربی ها و شیرینی ها به دلیل کالری و چربی بالایی که دارند باید به مقدار کمی مصرف شوند.

یک واحد چربی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • 1 قاشق چایخوری روغن یا سس مایونز معمولی
  • 1 قاشق غذاخوری سس مایونز سبک
  • یک واحد شیرینی می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • 1 کوکی یا بیسکوییت
  • 1 عدد دونات ساده
  • 4 تکه شکلات کوچک
  • 1 قاشق چایخوری شکر یا عسل
مصرف سبزیجات در افراد سرطانی

5 وعده میوه و سبزیجات در روز برای سلامتی بیشتر

برنامه ی «5 وعده میوه و سبزیجات در  روز برای سلامتی بیشتر» که توسط مؤسسه ی ملی سرطان (NCI) و بنیاد تولید برای سلامتی بیشتر (PBH) حمایت می شود، راهی آسان برای یادآوری تعداد وعده های میوه و سبزیجات مصرفی در طول روز است. هر نوع میوه یا سبزی از قیبل منجمد، تازه، کنسرو شده، میوه خشک یا آب میوه یک وعده به حساب می آید. برای اطلاعات بیش تر، هرم راهنمای غذایی به منظور چگونگی و میزان مصرف میوه و سبزیجات مراجعه نمایید.

خوردن 5 تا 9 وعده در روز از غذاهای گیاهی می تواند خطر ابتلا به سرطان، دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی و دژنراسیون ماکولا را کاهش دهد. میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی گیاهی هستند. آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال های موجود در برخی از میوه ها و سبزیجات نتایج امیدوارکننده ای را برای جلوگیری از آسیب رساندن رادیکال های آزاد یا عوامل سرطان زا به سلول ها را نشان می دهند.

چگونه میوه ها و سبزیجات بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

با رعایت توصیه هایی که در ادامه برای شما آورده ایم می توانید میوه و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی روزانه ی خود جای داده و مصرف کنید. این توصیه ها عبارتند از:

  • نوشیدن آب میوه، آب سبزیجات یا خوردن کوکتل میوه همراه با صبحانه
  • به جای چیپس سیب زمینی همراه با ساندویچ خود یک سالاد میوه، یک تکه میوه و یا یک هویج کوچک میل کنید.
  • خوردن سوپ سبزیجات یا سالاد همراه با سس کم چرب به عنوان پیش غذا
  • ذخیره ی میوه ها و سبزیجات خشک، منجمد و کنسرو شده.
  • قرار دادن ظرفی از میوه ها و سبزیجات در آشپزخانه، باعث می شود که آنها بیشتر در معرض دید شما بوده و این امر شما را به خوردن آنها تحریک کند
  • خوردن سبزیجات پخته شده در مایکروویو، همراه با شام
  • همراه داشتن میوه و سبزیجات از قبل شسته شده در محل کار یا خرید به عنوان تنقلات

نکته تغذیه ای: دفعه ی بعدی که به خواربارفروشی می روید، به جای تنقلاتی مانند چیپس و پفک، سیب و هویج و سایر میوه هایی که دوست دارید را برای تنقلات بخرید. برای راحتی بیشتر، میوه ها و سبزیجات شسته شده، قاچ کرده که به صورت بسته بندی شده ارائه می شوند را انتخاب کنید.

انواع آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که فرآیند اکسیداسیون را مهار می کنند و به عنوان عوامل محافظتی عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد (محصولات فرعی فرآیندهای شیمیایی طبیعی بدن) محافظت می کنند. رادیکال های آزاد به سلول های سالم بدن حمله می کنند و DNA را در این سلول ها تغییر می دهند و با این کار به تومورها اجازه رشد می دهند. تحقیقات بسیاری برای بررسی نقش آنتی اکسیدان ها در کاهش خطر ابتلا به سرطان در حال انجام است.

ویتامین C (اسید اسکوربیک)

طبق گفته موسسه ملی سرطان (NCI)، ویتامین C می تواند از سرطان حفره ی دهان، معده و مری محافظت کند و همچنین می  خطر ابتلا به سرطان‌های راست روده، پانکراس و دهانه ی رحم را کاهش دهد. ویتامین C که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود، می تواند در برابر سرطان سینه و ریه از بدن محافظت کند.

با توجه به انجمن رژیم غذایی آمریکا و پایگاه داده های غذایی USDA برای مرجع استاندارد، غذاهای زیر منابع خوبی از ویتامین C هستند و مقادیر ویتامین C موجود در آنها بدین گونه اعلام شده:

  • یک عدد پرتقال متوسط ​​- 69 میلی گرم
  • 1 فنجان آب پرتقال – 124 میلی گرم
  • 1 فلفل سبز متوسط ​​خام – 106 میلی گرم
  • 1 فنجان توت فرنگی خام – 81 میلی گرم
  • 1 فنجان پاپایا ی مکعبی خرد شده- 86 میلی گرم
  • 1 فلفل قرمز خام متوسط ​​- 226 میلی گرم
  • 1/2 فنجان کلم بروکلی پخته شده – 58 میلی گرم

میزان توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای ویتامین C اخیراً به 75 میلی گرم در روز برای زنان و 90 میلی گرم در روز برای مردان افزایش یافته است. اگر سیگار می کشید، توصیه می شود مصرف ویتامین C خود را به 100 میلی گرم در روز افزایش دهید.

بتاکاروتن

بتا کاروتن، که با عنوان پروویتامین A نیز شناخته می شود. این آنتی اکسیدان نیز می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. به گفته ی انجمن سرطان آمریکا، این ماده ی مغذی می تواند با تقویت گلبول های سفید خون در سیستم ایمنی از ابتلا به برخی از سرطان ها جلوگیری کند. گلبول های سفید خون نقش مهمی در جلوگیری از رادیکال آزاد های آسیب رسان سلولی دارند.

منابع خوب بتاکاروتن، میوه ها و سبزیجات دارای برگ های سبز تیره، زرد و نارنجی هستند. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. خوردن غذاهای غنی از بتاکاروتن برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان معده، ریه، پروستات، سینه، سر و گردن توصیه می شود. با این حال، قبل از ارائه ی توصیه ی قطعی در مورد مصرف بتاکاروتن، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. مصرف بیش از حد بتاکاروتن توصیه نمی شود. دوزهای زیاد این آنتی اکسیدان می تواند باعث شود پوست فرد به رنگ زرد مایل به نارنجی درآید، وضعیتی که کاروتنوز نامیده می شود. مصرف زیاد بتاکاروتن به صورت مکمل ممکن است در واقع باعث سرطان ریه در افراد در معرض خطر، مانند افراد سیگاری شود.

در حالی که در رژیم های غذایی مقادیر توصیه ایی برای مصرف ویتامین A وجود دارد، اما برای بتاکاروتن مقادیر خاصی توصیه و ارائه نشده است. نمونه هایی از برخی از غذاهای سرشار از بتاکاروتن عبارتند از:

  • هویج
  • کدو مسما
  • کلم  کولارد
  • اسفناج
  • سیب زمینی های شیرین

ویتامین E

مصرف ویتامین E برای عملکرد صحیح بدن ما ضروری است. ویتامین E به ساخت گلبول های قرمز بدن کمک می کند و همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین E می تواند در برابر سرطان پروستات و روده ی بزرگ از بدن محافظت کند. میزان توصیه شده برای مصرف ویتامین E در رژیم غذایی، 15 میلی گرم در روز است. حداکثر مقدار ویتامین E  برای بزرگسالان 1000 میلی گرم در روز است. منابع خوب ویتامین E (و مقدار موجود در هر وعده) شامل موارد زیر است:

  • 1 قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان – 6.9 میلی گرم
  • 28 گرم تخمه آفتابگردان – 14 میلی گرم
  • 28 گرم بادام – 7.4 میلی گرم
  • 28 گرم فندق – 4.3 میلی گرم
  • 28 گرم بادام زمینی – 2.1 میلی گرم
  • 3/4 فنجان غلات سبوس دار – 5.1 میلی گرم
  • 1 تکه نان گندم کامل – 0.23 میلی گرم
  • 28 گرم جوانه گندم – 5.1 میلی گرم

از آنجایی که برخی از منابع ویتامین E دارای چربی بالایی هستند. شکل مصنوعی ویتامین E به عنوان مکمل موجود است. مکمل ویتامین E احتمالاً برای اکثر افراد مورد نیاز نیست زیرا ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است و در بدن ما ذخیره می شود. دوزهای بسیار بالای ویتامین E نیز می‌تواند در عملکرد سایر ویتامین‌های محلول در چربی اختلال ایجاد کند. همچنین، دوزهای زیاد از مکمل ‌های ویتامین E برای افرادی که داروهای رقیق ‌کننده ی خون و برخی داروهای دیگر را مصرف می‌ کنند، توصیه نمی ‌شود، زیرا این ویتامین می‌ تواند در عملکرد داروها اختلال ایجاد کند. برای اطمینان از اینکه ویتامین E مورد نیاز بدن خود را تأمین می کنید، از رژیم غذایی متنوعی استفاده کنید که شامل نان و غلات سبوس دار است.

هیچ مقدار مجازی برای مصرف آنتی اکسیدان ها وجود ندارد. برای اطمینان از دریافت مقادیر کافی آنتی اکسیدان در رژیم غذایی تان، غذاهای متنوعی از جمله میوه ها و سبزیجات فراوان بخورید.

اسید های چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3

محققان در حال بررسی اثرات اسیدهای چرب امگا 3 برای به تأخیرانداختن یا کاهش رشد تومور در سرطان سینه و پروستات هستند. از آنجایی که در بدن، اسیدهای چرب امگا 3 ساخته نمی­شود، باید این اسیدها را از طریق غذا یا مکمل­ها دریافت کرد.

اسیدهای چرب امگا 3

  • آلفا لینولنیک اسید
  • ایکوزاپنتانوئیک اسید
  • دوکوزاهگزانوئیک اسید

منابع و وعده های توصیه شده اسیدهای چرب امگا 3

منابع توصیه شده از غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 شامل موارد زیر است:

  • غذاهای دریایی، به ویژه ماهی­های آب سرد مانند سالمون و قزل­آلای دریاچه­ای (هفته ای سه تا چهار وعده در برنامه غذایی خود قرار دهید)
  • روغن بذر کتان و حبوباتی مانند لوبیا قرمز، لوبیا سفید، لوبیا چشم بلبلی و سویا

چه زمانی از اسیدهای چرب امگا 3 اجتناب کنیم؟

توصیه انجمن سرطان آمریکا در خصوص اجتناب از مکمل­ های اسید چرب امگا 3

  • اگر از داروهای ضد انعقاد یا آسپرین استفاده می­کنید. (مکمل­های اسید چرب امگا 3 احتمال خطر خونریزی بیش از حد را افزایش می­دهد)
  • اگر سطح کلسترول شما افزایش یافته است. (ممکن است مکمل­های اسید چرب امگا 3 سطح کلسترول شما را افزایش دهد)
  • اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید. (زنان باید قبل از مصرف مکمل­های امگا 3 یا هر مکمل غذایی با پزشک خود صحبت کنند)
  • اگر در دوران قاعدگی هستید. (مصرف امگا ۳ باعث کاهش غلظت خون، رقیق کننده خون و افزایش میزان خونریزی می­شود)

فیتوکمیکال ها (مواد مغذی گیاهی)

فیتوکمیکال­ها ترکیبات شیمیایی هستند که از گیاهان در برابر باکتری­ها، ویروس­ها و قارچ­ها محافظت می­کنند. خوردن مقادیر زیادی از میوه­ها و سبزیجات با رنگ روشن (زرد، نارنجی، قرمز، سبز، سفید، آبی، بنفش)، غلات و لوبیا ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان­ها و همچنین دیابت، ناراحتی قلبی، فشار خون بالا و … را کاهش دهد. عملکرد فیتوکمیکال­ها بر اساس رنگ و نوع غذا متفاوت است. آن­ها ممکن است در بدن به عنوان آنتی­ اکسیدان، محافظ مواد مغذی و جلوگیری از تشکیل عوامل سرطان­ زا عمل کنند.

منابع فیتوکمیکال ها

فیتوکمیکال­های موجود در غذاها

  • آلیسین سموم خاصی از باکتری­ها و ویروس­ها را مسدود یا از بین می­برد که در سیر و پیاز یافت می­شود.
  • آنتوسیانین­ها در میوه­های قرمز و آبی (مانند تمشک و زغال اخته) و سبزیجات یافت می­شوند. آن­ها به کندکردن روند پیری، محافظت در برابر بیماری­های قلبی و تومورها، جلوگیری از لخته­شدن خون و مبارزه با التهاب و آلرژی کمک می­کنند.
  • بیوفلاوونوئیدها در مرکبات یافت می­شوند.
  • کاروتنوئیدها در میوه­ها و سبزیجات زرد تیره، نارنجی و سبز تیره مانند گوجه فرنگی، جعفری، پرتقال، گریپ فروت صورتی و اسفناج یافت می­شوند.
  • فلاونوئیدها در میوه­ها، سبزیجات، شراب، چای سبز، پیاز، سیب، کلم پیچ و لوبیا یافت می­شوند.
  • ایندول­ها در کلم بروکلی، کلم پیچ، شلغم (همچنین به عنوان سبزیجات «چلیپایی» شناخته می شود) یافت می­شود. آن­ها حاوی گوگرد و عوامل فعال­کننده­ای هستند که مواد شیمیایی سرطان­زا را از بین می­برند.
  • ایزوفلاون­ها در دانه­های سویا و محصولات سویا یافت می­شوند.
  • لیگنین­ها در دانه کتان و محصولات غلات کامل یافت می­شوند.
  • لوتئین­ها در سبزیجات با برگ سبز یافت می­شود. ممکن است از دژنراسیون ماکولا (یک مشکل چشمی شایع و یکی از علل اصلی از دست دادن بینایی در افراد بالای ۵۰ سال می باشد) و آب مروارید جلوگیری کند و همچنین خطر بیماری قلبی و سرطان سینه را کاهش دهد.
  • لیکوپن­ها عمدتاً در محصولات گوجه فرنگی یافت می­شود؛ وقتی پخته می­شود، به نظر می­رسد خطر ابتلا به سرطان و حملات قلبی را کاهش می­دهد.
  • فنولیک­ها در مرکبات، آب­میوه­ها، غلات، حبوبات و دانه­های روغنی یافت می­شوند. تصور می­شود که این ماده بسیار قدرتمند است و دارای فوایدی از جمله کندکردن روند پیری، محافظت در برابر بیماری­های قلبی و تومورها، مبارزه با التهاب، آلرژی­ها و لخته­شدن خون می­باشد.

غذاهای سرشار از فیتوکمیکال

فیتوکمیکال­ها در مکمل­ها یافت نمی­شوند و فقط در مواد غذایی وجود دارند.

غذاهای سرشار از فیتوکمیکال

  • کلم بروکلی، توت­ها، سویا، گلابی­، شلغم، کرفس، هویج، اسفناج، زیتون، گوجه فرنگی، عدس، طالبی، سیر، زردآلو، پیاز، سویا، چای سبز، سیب، کلم، کلم بروکسل، کلم بوک چوی، کلم پیچ و شراب قرمز

هیچ­گونه محدودیتی برای مصرف فیتوکمیکال وجود ندارد. برای اطمینان از دریافت مقادیر کافی آن در رژیم غذایی، غذاهای متنوعی از جمله میوه­ها و سبزیجات فراوان بخورید.

آنچه باید در مورد تغذیه و سرطان سینه بدانید!

گزینه های گوناگونی برای انتخاب سبک زندگی و رژیم غذایی در پیش روی بانوان وجود دارند که با انتخاب هر کدام از آنها می توانند از خود در مقابل سرطان سینه محافظت نمایند.

گام اول: وزن سالم

اضافه وزن یکی از عوامل مهم در بروز سرطان سینه است و هر گونه افزایش وزن پس از 18 سالگی(حتی 10 درصد افزایش وزن) می تواند به افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه کمک کند.کاهش وزن یا رسیدن به وزن سالم از طریق ورزش روزانه و رژیم غذایی گیاهی کم چرب حائز اهمیت می باشد.

طبق گفته موسسه ملی سرطان((مشهور به NCI))، انجام حداقل چهار ساعت یا بیش تر ورزش در هفته می تواند به کاهش سطح هورمون ها و ریسک کمتر ابتلا به سرطان سینه کمک کند.

گام دوم: استفاده از رژیم غذایی گیاهی

غذاهای گیاهی منابع غنی فیبر، آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال ها هستند که اثبات شده است خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و از بدن در برابر سایر بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی محافظت می کند. روزانه غلات کامل و حبوبات و همچنین حداقل 6 تا 9 واحد انواع میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن را برای خوردن انتخاب نمایید.

مثال ها:

  • 1 فنجان گیاهان خوراکی دارای برگ سبز
  • ½ فنجان سبزیجات خام خرد شده
  • ½ فنجان میوه (یا به اندازه یک توپ تنیس)
  • 6 اونس آب میوه
  • ¼ فنجان میوه خشک

گام سوم: چربی های خوراکی را محدود کنید

بر اساس تحقیقات انجام شده، فواید زیادی برای محدود کردن برخی چربی ها در رژیم غذایی روزانه وجود دارد، مانند:

  • کره
  • لبنیات پرچرب
  • پوست مرغ و ماکیان
  • گوشت های چرب
  • روغن های هیدروژنه
  • بعضی از کره گیاهی(مارگارین)

چربی های سالم را جایگزین استفاده از چربی های مضر کنید:

  • روغن زیتون
  • آووکادو
  • آجیل
  • بذرها
  • دانه کتان آسیاب شده
  • ماهی های چرب (مانند سالمون، ماهی خال مخالی، ساردین و آزادماهی قطبی)

گام چهارم: سویا

سویا یک منبع فوق العاده حاوی پروتئین، فیبر، ویتامین های گروه B، آهن، کلسیم و ایزوفلاون ها است که می تواند به پیوند استروژن کمک نماید و منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با هورمون ها مانند سرطان سینه و پروستات شود. همچنین سویا می تواند از استخوان ها محافظت کند.

مطالعات اخیر با توجه به داده های حاصل از بررسی تغذیه و زندگی سالم زنان (WHEL) تایید کرده اند که مصرف سویا (تا سه وعده در روز شامل وعده های کامل مانند دانه های سویا، توفو و شیر سویا) برای هر نوع سرطان سینه بی خطر می باشد.

نگرانی ها در مورد سویا و سرطان سینه از زمانیکه مطالعه بر روی حیوانات به وسیله استفاده از دوز بالای ایزوفلای با دوز بالا انجام شد، پایان یافت. از مصرف مکمل ها و کنستانتره های سویا همانند پودر پروتئین سویا، ایزوله های پروتئین سویا، جنستین و دایدزین تا زمانیکه اطلاعات بیش تر در دسترس نباشد، خودداری شود.

گام پنجم: چای سبز

این نوشیدنی دارای خواص ضد سرطانی قوی بدلیل وجود کاتچین است (در چای سبز به نسبت چای سیاه کاتچین‌ها به مقدار قابل ملاحظه‌ای یافت می‌شوند). روزانه 1 الی 4 فنجان چای سبز در برنامه غذایی خود قرار دهید.

گام ششم: الکل

الکل یک عامل قوی برای بروز انواع سرطان ها، از جمله سرطان سینه می باشد. علیرغم مزیت های رزوراترول،  فیتوکمیکال موجود در شراب قرمز و انگور، متخصصین توصیه می کنند از مصرف الکل اجتناب کنید زیرا به نظر می رسد عاملی برای پیشگیری از سرطان محسوب نمی شوند.

در آخر توصیه شده است مصرف الکل را به کم تر از دو بار در هفته محدود کنید (در صورت مصرف). یک وعده الکل به صورت ذیل تعریف می گردد:

  • 5 اونس لیوان شراب قرمز
  • 12 اونس آبجو
  • 1½ اونس مشروبات الکلی

گام هفتم: سلامت استخوان و ویتامین D

برای زنان در هر سنی مصرف مقادیر کافی کلسیم و ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان ها حائز اهمیت بوده و مصرف کلسیم و ویتامین Dبرای زنان یائسه به دلیل افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان مهمتر است.

مقادیر سالم این مواد مغذی را می توان با موارد زیر بدست آورد:

  • مصرف لبنیات کم چرب، شیر سویای غنی شده،تخم مرغ و ماهی چرب( 3.5 اونس سالمون به تنهایی می تواند حاوی 300 تا 500 واحد ویتامین D باشد)
  • دریافت روزانه 10-15 دقیقه نور مستقیم خورشید همراه با مصرف مکمل کلسیم 1000-1200 میلی گرم (دو دوز در شبانه روز).
  • از آنجایی که کمبود ویتامین D شایع بوده و ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، میتوانید با آزمایش خون میزان آن را در خون خود متوجه شوید.

گام هشتم: ارتباط مصرف قند با ابتلا به سرطان

مصرف شیرینی و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید زیرا کالری موجود در این خوراکی ها زیاد و مواد مغذی موجود در آن ها کم است. مصرف زیاد قند می تواند باعث افزایش سطح انسولین و همچنین افزایش وزن شود که هر دو احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. قندهای طبیعی موجود در میوه ها، سبزیجات، لوبیاها، غلات سبوس دار، لبنیات و شیر سویا بهترین منابع کربوهیدرات برای تامین سوخت بدن شما هستند و نباید محدود شوند مگر اینکه پزشک شما تجویز خاصی برای شما اعمال کند.

سرطان روده بزرگ

تغذیه برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ

عوامل موثر در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

حفظ وزن سالم انجام فعالیت بدنی انتخاب هوشمندانه مواد غذایی

 

گام اول: وزن خود را کنترل کنید

اگر دچار اضافه وزن هستید، کاهش وزن اولین و مهمترین اقدام در کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال است. این افزایش خطر ناشی از سطح بالای انسولین و هورمون های مرتبط در خون است که به نظر می رسد رشد سرطان را می افزاید. توجه خود را به شاخص توده بدنی (BMI) بین 18.5-24.9 معطوف کنید. حتی اگر BMI شما از حد گفته شده دور باشد،10 درصد کاهش وزن بدن می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

گام دوم: از نظر بدنی فعال باشید !

روزانه حداقل 30 دقیقه به فعالیت بدنی بپردازید. فعالیت بدنی نباید دشوار یا خارج از دسترس باشد. می توانید در یک پارک محلی قدم بزنید. می توانید دوچرخه سواری کنید. تا زمانی که ضربان قلب شما تندتر باشد و تنفس عمیق تری داشته باشید، می توانید از مزایای فعالیت بدنی بهره مند شوید. برای ورزش کردن به فعالیتهایی که از انجام آن لذت می برید بپردازید چرا که منجر به حفظ انگیزه برای ادامه فعالیت در شما می شود.

گام سوم: انتخاب برنامه غذایی هوشمندانه

بر اساس تحقیقات رژیم های غذایی گیاهی با فیبر بالا، رژیم های غذایی دارای گوشت قرمز متوسط تا کم خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند. بکوشید مصرف موارد ذیل را افزایش دهید:

سبزیجات: سالاد، گوجه فرنگی، پیاز، کلم بروکلی، بادمجان، هویج و غیره. همه انواع سبزیجات دارای خواص پیشگیری کننده از سرطان هستند، بنابراین مصرف طیف گسترده ای از سبزیجات کلید اصلی است. اکنون تحقیقات نشان می دهد که سیر در پیشگیری از سرطان روده بزرگ مفید است، بنابراین حتماً آن را در وعده های غذایی روزانه خود بگنجانید.

میوه ها: انواع توت ها، خربزه، سیب، گلابی، پرتقال، موز و غیره. میوه ها دارای مزیت  زیادی می باشند، بنابراین مصرف میوه را انتخاب و نوشیدن آب میوه را محدود کرده و یا از آن اجتناب کنید.

چکیده مطلب

در تمامی زمینه های کاری لازم است که اطلاعاتی که به بیماران داده می شود بر مبنای شواهد مستند باشد.
به همین دلیل همواره باید سعی بر این باشد که نظر شخصی و رسانه ها را در انتخاب رژیم غذایی وارد نکرد.
باید بر دانسته ها و نادانسته ها اشراف داشت و بدانیم که این اطلاعات ما را به چه سمتی هدایت می کنند.
زمانی که بیماران می خواهند یک رژیم غذایی خاصی را دنبال کنند که شواهدی مبنی بر تاثیر آن وجود ندارد، بهتر است که در ابتدا ایمنی این رژیم غذایی بررسی شود.
بنابراین پیشنهاد می شود که درباره رژیم غذایی با بیماران صحبت شود زیرا اگر هیچ مطلبی به بیماران گفته نشود احتمال دارد که آن ها سر خود یک رژیم غذایی اشتباه را در پیش گیرند که خطرات و نتایج منفی در پی داشته باشد.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *