Search
Close this search box.

رادیوتراپی تومور مغزی

اطلاعاتی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، به شما کمک خواهند کرد که برای رادیوتراپی تومور مغزی که شامل آنچه قبل، در طول و پس از درمان در انتظارتان خواهد بود آماده شوید. همچنین در خصوص عوارض جانبی و چگونگی مراقبت از خود در طول درمان خواهید آموخت.
پیشنهاد می کنیم حداقل یک بار پیش از شروع رادیوتراپی این مقاله را مطالعه نمایید و سپس آنرا به عنوان مرجعی برای راهنمایی انجام درمان و آمادگی هر چه بیش تر استفاده کنید. این مقاله را به هنگام ویزیت مجازی و تمام ویزیت های آتی با متخصص آنکولوژی پیش خود نگه دارید تا شما و تیم مراقبت های پزشکیتان بتوانید به آن مراجعه نمایید.

درباره رادیوتراپی مغز

رادیوتراپی از پرتوهای پر انرژی برای درمان تومور مغزی استفاده می کند. این روش درمانی به سلول های سرطانی آسیب رسانده و تولید مجدد را برایشان سخت می نماید. سپس بدن شما به طور طبیعی از شر این سلول های سرطانی خلاص می شود. پرتودرمانی همچنین سلول های نرمال و سالم را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. هر چند که سلول های سالمتان می توانند خود را به گونه ای بازسازی کنند که سلول های سرطانی نمی توانند.

  • پرتو های رادیویی برای درمان تومورهای مغز و یا تومورهایی که از سایر قسمت های بدن در مغز انتشار یافته اند (متاستاز شده اند) و در مراحل اولیه هستند، به کار می رودند. پزشک متخصص آنکولوژی در مورد اینکه قسمت و یا کل مغز شما تحت درمان با رادیوتراپی قرار بگیرد تصمیم گیری خواهد کرد. بسته به برنامه درمانی شما، از پرتودرمانی خارجی و یا پرتوجراحی استریو تاکتیک بهره خواهید برد.
  • در طول پرتودرمانی خارجی، یک دستگاه درمانی پرتوها را به صورت مستقیم به سمت تومور می تاباند. پرتوها از میان بافت های بدن شما عبور کرده و سلول های سرطانی را در مسیر خود از میان بر می دارد. شما قادر به مشاهده و یا حس کردن پرتوهای رادیویی نخواهید بود.
  • پرتوجراحی استریو تاکتیک در درمان بسیاری از تومورها کاربرد داشته و حتی از دقت بالاتری نیز برخوردار می باشد. در این روش منطقه خاصی از مغز شما با دوز بالای پرتوهای رادیویی مورد هدف قرار گرفته و دوز کم تری از این پرتوها به بافت های اطراف می رسند. شما می توانید در هر مرحله از درمان دوز بالایی از پرتوها را دریافت کنید که طول دوره درمان را کوتاه می کند.
  • پرتودرمانی عملیاتی زمان بر است. این عملیات روزها یا ماه ها ادامه می یابد تا سلول های سرطانی شروع به از بین رفتن نمایند و این روند تا هفته ها یا ماه ها پس از رادیوتراپی ادامه پیدا می کند. 

نقش شما در تیم رادیوتراپی

شما تیمی از متخصصین خواهید داشت که با یکدیگر همکاری می کنند تا درمانی مناسب را به شما هدیه دهند. شما نیز عضوی از این تیم می باشید و نقش شما شامل:
• به موقع در جلسات رادیوتراپی حضور پیدا نمایید.
• در خصوص نگرانی های خود صحبت و پرسش نمایید. ما لیستی را شامل سوالات احتمالی در انتهای این مقاله قرار داده ایم.
• در صورتیکه از عوارض ناشی از رادیوتراپی رنج می برید، به تیم رادیوتراپیست خود گزارش دهید.
• در صورتیکه درد دارید، به پزشک یا پرستارتان اطلاع دهید.

از خود در خانه مراقبت کنید:

  • اگر سیگار می کشید، سیگار کشیدن را ترک نمایید.
  • از دستورالعمل های تیم رادیوتراپیست خود را برای مراقبت از پوستتان پیروی نمایید.
  • بر اساس دستورات تیم درمانی خود، از نوشیدن مایعات غافل نشوید.
  • بر اساس پیشنهادات تیم رادیوتراپیست خود غذا میل نمایید.
  • وزن خود را کنترل نمایید.

شبیه سازی

پیش از آنکه درمانتان شروع گردد، یک پروسه درمانی برنامه ریزی شده به نام شبیه سازی خواهید داشت. این عملیات به منظور مطمئن شدن از موارد ذیل انجام می شود:
• محل درمان شما با جزئیات ترسیم می شود.
• دوز صحیحی از پرتو های رادیویی را دریافت می نمایید.
• میزانی از پرتوهای درمانی که به بافت های اطراف وارد می شود، کم ترین میزان ممکن است.
در حین شبیه سازی، از شما تصویر برداری شده و پوستتان با نقاط کوچک تاتو شده علامت گذاری خواهد شد. این علامت ها نواحی که مورد درمان قرار خواهند گرفت را مشخص می کنند. علامت ها ممکن است در پروسه درمانی شما مورد استفاده قرار بگیرند یا نگیرند. اگر در خصوص تاتو هایی که بخشی از درمان شما هستند نگران هستید، با پزشک خود صحبت نمایید.
پروسه شبیه سازی شما دو ساعت زمان می برد، ولی بسته به برنامه ریزی درمانی که متخصص آنکولوژی برایتان انجام داده است، می تواند طولانی تر هم باشد.

آمادگی برای شبیه سازی

  • قبل از شبیه سازی نیازی به آمادگی خاصی نمی باشد. شما می توانید به صورت عادی در روز شبیه سازی غذا بخورید یا مایعات بنوشید.
    بسته به برنامه درمانیتان، ممکن است نیاز به تصویربرداری هایی که جزئیات بیش تری را نمایش می دهند و به برنامه ریزی درمان شما کمک می کند مانند ام آر آی، داشته باشید.
    در طول شبیه سازی شما برای مدت زمان طولانی در یک حالت مشخص دراز خواهید کشید.
  • در صورتیکه احساس می کنید دراز کشیدن در یک حالت برایتان ناراحت کننده خواهد بود، می توانید استامینوفن و یا دارویی که همیشه برای دردهایتان استفاده می کنید را پیش از شروع شبیه ساز مصرف نمایید. در صورتیکه فکر می کنید ممکن است در طول پروسه دچار اضطراب شوید، با پزشک خود در خصوص اینکه چه دارویی می تواند کمک کننده باشد، صحبت نمایید.
  • لباس هایی راحت که درآوردن آنها آسان باشد بر تن نمایید. زیرا باید آنها را با گان های بیمارستانی تعویض نمایید. از زیورآلات، لوازم آرایشی و لوسیون استفاده نکنید.

روز شبیه سازی

انتظاراتی که باید داشت:
یکی از اعضای تیم پرتودرمانی شما را مورد بررسی قرار می دهد. وی از شما خواهد خواست تا دراز بکشید و اسم کامل و تاریخ تولدتان را بارها هجی نمایید. این برای امنیت شما و بخشی از فرآیند تشخیصی استاندارد ماست. بیمارانی با نام های مشابه ممکن است در همان روز همچون شما تحت مراقبت قرار بگیرند.
متخصص رادیوتراپی به شما خوش آمد خواهد گفت. وی از صورت شما عکس خواهد گرفت. این عکس برای شناسایی وضعیت شما در طول درمان استفاده خواهد شد.
سپس آنکولوژیست برای شما شبیه سازی را توضیح می دهد. اگر پیش تر فرم رضایت را امضا نکرده باشید، متخصص آنکولوژی همه چیز را با شما مرور می نماید و از شما می خواهد تا آنها را امضا نمایید.

در طول شبیه سازی

  • برای انجام شبیه سازی ممکن است نیاز باشد که لباس خود را درآورده و آنرا به یک گان تعویض نمایید. شما نباید کفش های خود را در بیاورید. در صورتیکه از پوششی برای سر خود همچون کلاه گیس، دستار و یا کلاه استفاده می کنید، می بایست آن را بردارید. درمانگر شما کمک خواهد کرد که بر روی یک میز دراز بکشید و تمام تلاش خود را برای اطمینان از راحتی و حفظ حریم شما خواهد نمود.
  • هر چند که بر روی میز با یک ملحفه پوشیده خواهد شد، اما سطح آن سفت بوده و بدون بالشت می باشد. در صورتیکه از داروهای آرامبخش استفاده نکرده اید و فکر می کنید به آنها احتیاج دارید، با پزشک خود پیش از آنکه شبیه سازی شروع شود صحبت نمایید. همچنین اتاق مربوطه معمولاً خنک می باشد. اگر به هر دلیلی احساس ناراحتی در هر زمانی می نمایید، با آنکولوژیست خود در میان بگذارید.
  • در طول شبیه سازی احساس خواهید کرد که میز به اطراف حرکت می کند. چراغ های اتاق روشن و خاموش خواهند شد و شما نور لیزر قرمزی بر روی همه دیوارها مشاهده خواهید کرد. متخصص رادیوتراپی از این نور لیزر به عنوان راهنما زمانیکه شما را بر روی میز قرار داده اند، استفاده می کنند. به صورت مستقیم داخل این اشعه های قرمز نگاه نکنید. زیرا ممکن است به چشمان شما آسیب وارد نمایند.
  • اگرچه متخصص آنکولوژی شما در طول شبیه سازی به داخل اتاق رفت و آمد می کند، همیشه فردی برای دیدن و شنیدن شما در داخل اتاق خواهد بود. از زمانیکه شبیه سازی شروع می شود، از تکان خوردن خودداری نمایید. زیرا این کار موجب تغییر موقعیت شما می شود. در صورتیکه احساس ناراحتی و یا به کمک دارید، به درمانگر خود خبر دهید.
  • برای آنکه زمان زودتر سپری گردد، پزشک شما می تواند برایتان موسیقی پخش نماید. در صورت تمایل می توانید موزیک مورد علاقتان را از خانه با خود به همراه داشته باشید.

موقعیت یابی

درمانگر شما کمک خواهد کرد که بر روی میز دراز بکشید. شما در طول شبیه سازی و سایر درمان ها بر روی پشت خود دراز خواهید کشید. برای آنکه در موقعیت درستی قرار بگیرید، یک ماسک یا چانه بند استفاده خواهید نمود. آنکولوژیست شما آن را برای شما قرار خواهد داد.

  • برای ساختن ماسک، در حالیکه بر روی میز شبیه سازی قرار دارید، درمانگر شما یک ورق گرم و مرطوب از پلاستیک را بر روی صورت شما قرار می دهد. سپس به آن شکل می دهد تا اطراف سر شما را بپوشاند.
  • زمانیکه ماسک بر روی صورت شما قرار می گیرد، مشکلی برای شنوایی و بینایی نخواهید داشت.
  • علامت گذاری بر روی ماسک انجام خواهد شد. پس از آنکه ماسک ساخته شد، پزشکان چندین عکس از شما در هنگام شبیه سازی می گیرند. از عکاس ها و علامت های گذاشته شده برای قرار دادن صحیح شما در موقعیت استفاده خواهد شد. این قسمت از شبیه سازی 15 دقیقه زمان می برد.
  • بعضی اوقات به جای ماسک یک چانه بند درست می شود. چانه بند از تکه ای پارچه که در زیر چانه شما قرار داده می شود و سر را در جای خود نگه می دارد تشکیل شده است.

این وسیله شما را بر روی میزی که روی آن دراز کشیده اید، ثابت نگه می دارد. همچون ماسک، این وسیله نیز این اطمینان را حاصل می نماید که در طول درمان و شبیه سازی در جای درست خود قرار گرفته اید.

  • در صورتیکه قصد انجام پرتوجراحی استریو تاکتیک را دارید، قالب مخصوصی از سر و شانه های شما ساخته خواهد شد. زمانیکه این قالب خشک شد، آنکولوژیست شما ورقی از مش که روی آن باز است را روی صورت شما قرار می دهد.

علامت گذاری بر روی پوست (تاتوها)

در صورتیکه چانه بند دارید، پزشکان شما با استفاده از ماژیک نوک نمدی (felt marking) اقدام به ترسیم بر روی پوست شما می کنند. شما به دو علامت گذاری پوستی دائمی به نام تاتو در دو طرف سر و در بالای گوشهایتان نیاز دارید. در هنگام تاتو کردن حسی مانند سوزن سوزن شدن پیدا خواهید کرد. علامت گذاری به وسیله تاتو بزرگ تر از سر یک میخ یا ستجاق نمی باشد.
علامت گذاری هایی که به وسیله ماژیک نوک نمدی انجام می گیرد، پس از انجام پروسه شبیه سازی قابل شست و شو می باشند. تاتوهایی که انجام می پذیرند موقتی نبوده و قابل شست و شو نمی باشند. در صورتیکه نگرانی از بابت تاتو کردن به عنوان بخشی از روند رادیوتراپی خود دارید، با پزشک خود در این خصوص صحبت نمایید.
پس از آنکه تاتو ها بر روی پوست شما انجام شد، پزشکتان چندین عکس از شما در پوزیشن شبیه سازی خواهد گرفت. عکس ها و تاتوهای علامت گذاری شده هر روز به عنوان راهنمایی برای قرار گرفتن درست شما در هنگام شبیه سازی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

تصویر برداری

زمانیکه طبق پوزیشن درست دراز کشیدید، اسکنی از ناحیه ای که تحت درمان قرار خواهد گرفت، گرفته خواهد شد. این عکس ها به وسیله دستگاه اشعه ایکس که به شبیه ساز نیز معروف است یا به وسیله دستگاه سی تی اسکن گرفته خواهد شد. این اسکن ها تنها به عنوان نقشه راه در طول درمان استفاده می گردند. این دستگاه ها برای تشخیص و یا پیدا کردن تومور استفاده نمی شوند.

  • در صورتیکه به سایر تصویر برداری ها نیاز دارید، پرستارتان به شما در این خصوص توضیح خواهد داد.
  • بعضی اوقات ممکن است پرستار شما روش خط داخل وریدی را شروع کند. بنابراین کنتراست پیش از شروع اسکن به شما داده می شود. این کنتراست به ما کمک می کند تا به عکسی واضح از ناحیه تحت درمان دست پیدا نماییم. در صورتیکه شما به کنتراست حساسیت دارید، لطفا با پزشک یا پرستار خود در میان بگذارید.
  • پروسه انجام اسکن تقریباً 45 دقیقه طول خواهد کشید. در طول اسکن شاهد خاموش و روشن شدن دستگاه خواهید بود. حتی اگر صدای دستگاه هم بلند باشد، درمانگر شما قادر خواهد بود که صدای شما را بشنود.

پس از شبیه سازی

در پایان شبیه سازی، برای انجام مراحل تنظیم پروسه و درمان با شما قرار ملاقاتی خواهیم گذاشت.
زمان بندی درمان
رادیوتراپی از شنبه تا پنجشنبه قابل انجام می باشد. برای برخی افراد درمان فقط در یک روز انجام می شود. اما برای سایر افراد رادیوتراپی می تواند برای هفته ها صورت پذیرد. شما برنامه ریزی را بر اساس آنچه پزشکتان توصیه می نماید انجام می دهید.
درمان شما ممکن است بر طبق چندین برنامه زمان بندی مختلف انجام پذیرد. این برنامه زمان بندی می تواند شامل:
• درمان یک جلسه ای معمولاً در همان روز تنظیم شده و یا پرتودرمانی صورت می پذیرد.
• سه الی پنج بار درمان
• درمان روزانه از شنبه الی پنجشنبه برای حدود چند هفته انجام می شود.
شما باید هر روزی را که برای انجام درمان برنامه ریزی کرده اید، مراجعه نمایید. در صورتیکه از انجام منظم جلسات درمانی اجتناب نمایید و یا آنها را پشت گوش بیاندازید، ممکن است برای درمان عارضه به وجود آمده مناسب موثر نباشند. اگر دلیلی برای حاضر شدن در جلسات درمانی دارید، باید با مطب پزشک تماس گرفته و آنها را در جریان قرار دهید.
در صورتیکه نیاز دارید که برنامه زمان بندی خود را به هر دلیلی تغییر دهید، با آنکولوژیست خود در این خصوص صحبت نمایید.
اگر پرتوجراحی استریو تاکتیک انجام داده اید، تیم متخصصین آنکولوژیست شما اطلاعاتی در خصوص مدت زمان قرار ملاقات هایتان قرار خواهند داد. این موضوع بستگی به تعداد نواحی ای که در حال درمان هستند دارد.

برنامه ریزی درمان

در طول زمان میان شبیه سازی و شروع پروسه درمانی، متخصص آنکولوژیست به همراه تیم متخصصین در خصوص برنامه ریزی برای درمان شما همکاری خواهند کرد. آنها برای برنامه ریزی زاویه و شکل پرتوهای رادیویی از عکس های شبیه سازی استفاده می کنند. جزئیات به دقت برنامه ریزی و چک می شوند. این کار یک الی ده روز زمان می برد.

ویتامین ها و مکمل های غذایی

شما ممکن است در صورت تمایل و حین رادیوتراپی از مولتی ویتامین های روزانه استفاده نمایید. از استفاده بیش از حد تعیین شده روزانه هر نوع ویتامینی خودداری نمایید. از مصرف هر نوع ویتامین و یا مکمل بدون اجازه پزشک اجتناب کنید. این داروها شامل مکمل های غذایی و دارویی می شوند.

پروسه تنظیم

پس از اولین درمان، شما برای پروسه تنظیم زمان بندی خواهید کرد. این پروسه معمولاً یک ساعت به طول می انجامد. در صورتیکه داروهای آرامبخش در طول پروسه کمک کننده بودند، شما ممکن است بخواهید تا پیش از انجام این پروسه نیز از آنها استفاده نمایید.
زمانیکه برای انجام پروسه تنظیم مراجعه می کنید، به اتاق پروی راهنمایی شده و از شما درخواست می گردد تا لباس خود را با یک گان تعویض نمایید. پزشکتان شما را به اتاقی که هر روز درمانتان را در آن دریافت خواهید کرد خواهد برد. شما به پشت همانند حالت بدنتان در طول شبیه سازی بر روی میز دراز خواهید کشید.
اشعه ایکس مخصوصی که فیلم پرتو رادیویی نیز نامیده می شود، به منظور اطمینان یافتن از قرار گرفتنتان در جای مناسب و ناحیه تحت درمان صحیح، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. فیلم پرتو رادیویی در طول درمانتان ادامه خواهد یافت. این فیلم ها با هدف بررسی چگونگی عملکرد تومور در برابر درمان های انجام گرفته مورد استفاده قرار نمی گیرند.
بسته به برنامه درمانیتان، شما در همان روز تنظیم و یا روزکاری بعد از آن درمان را شروع کنید.

معاینات پزشکی

علاوه بر آنکه متخصص آنکولوژی شرح حالتان را می گیرد، شما را مورد معاینات پزشکی نیز قرار خواهد داد. بسته به سایز و اندازه تومور، ممکن است پیش از حس کردن علائمی، متوجه نشانه هایی در هنگام معاینات فیزیکی کرانیوفارنژیوما شوید.

برخی از علائمی که متخصص آنکولوژی را در تشخیص کرانیوفارنژیوما کمک می کنند، شامل:
• همیانوپیا یا نیمه کوری موقتی (از دست دادن بینایی محیطی در یک یا هر دو چشم)
• پاپیلدما(تورم عصب بینایی در یک یا هر دو چشم که به وسیله تست غیر تهاجمی مخصوص و به کمک چشم پزشکی تشخیص داده شود).
• فشار خون و یا ضربان قلب متغییر در پی نارسایی آدرنال
• کم آبی بدن که ناشی از دیابت بی مزه می باشد.
• مشکلات رشد
• کمبود وزن یا اضافه وزن (بسته به اینکه کدام یک از هورمون ها تحت تأثیر قرار گرفته اند.)
بر اساس ترکیبی از علائم شما و مواردی که در هنگام معاینات فیزیکی به دست می آیند، متخصص آنکولوژی ممکن است آزمایشات بیش تری را تجویز نماید.

آزمایش ادرار

اگر از تکرر ادرار رنج می برید، این مشکل شما می تواند ناشی از علل رایجی همچون عفونت مثاته و یا دیابت قندی باشد.
افرادی که به دیابت بی مزه مبتلا هستند، تست ادرارشان، ادراری رقیق را نشان می دهد که غلظت آن 200 میلی مول (mOsm/kg) می باشد. این اندازه گیری نشان دهنده غلظت مواد جامد موجود در مایعات است.
به یاد داشته باشید که کرانیوفارنژیوما برخی اوقات و نه در تمامی موارد، می تواند علت دیابت بی مزه باشد.

آزمایش خون

ممکن است نیاز باشد تا میزان قند خون و سطح الکترولیت خون شما به خصوص اگر نشانه هایی مبنی بر نارسایی آدرنال و یا دیابت بی مزه دارید، مورد سنجش قرار گیرد.
در صورتیکه کودک شما رشد کندی دارد، پزشک متخصص آزمایشات بررسی تیروئید و ارزیابی سطح سایر هورمون ها همچون هورمون رشد را تجویز می کند.

آزمایش خون

ممکن است نیاز باشد تا میزان قند خون و سطح الکترولیت خون شما به خصوص اگر نشانه هایی مبنی بر نارسایی آدرنال و یا دیابت بی مزه دارید، مورد سنجش قرار گیرد.
در صورتیکه کودک شما رشد کندی دارد، پزشک متخصص آزمایشات بررسی تیروئید و ارزیابی سطح سایر هورمون ها همچون هورمون رشد را تجویز می کند.

تصویر برداری از مغز

در صورتیکه شما و یا کودکتان دچار سردرد، تغییرات بینایی و یا علائمی مبنی بر تورم مغز (همچون پاپیلدما یا فشار بر اعصاب بینایی) شده اید، پزشکتان سی تی اسکن و یا ام آر آی را برایتان تجویز می کند.
در صورت ابتلای فرد به کرانیوفارنژیوما، تصویر برداری ها توموری در داخل و یا نزدیک به زین ترکی را مغز نشان می دهند. تصویر برداری هایی که از مغز انجام می شود، هیدروسفالی را نیز نشان می دهند.
از آنجائیکه علائم و نشانه های کرانیوفارنژیوما بسیار نامحسوس هستند، به راحتی قابل تشخیص نمی باشند. در صورت پایداری علائم و بدتر شدن آنها، حتماً با پزشک خود در این خصوص صحبت نمایید.
معمولاً با پیشرفت علائم تعدادی از نشانه های بیماری ظهور می کنند و موجب تشخیص بیماری می گردند. به ویژه علائمی که در هنگام کوچک تر بودن تومور قابل تشخیص نبوده اند.

در طول دوره درمان

پس از آنکه از قسمت ورودی پذیرش گرفتید، بر روی صندلی اتاق انتظار بنشینید. زمانیکه آنکولوژیست آماده درمان شد، پرسنل کلینیک از شما می خواهند تا لباس خود را با یک گان تعویض نمایید. نیازی به تعویض کفش هایتان در طول درمان نمی باشد.
متخصص آنکولوژی شما را به اتاق درمان می برد و به شما کمک می کند تا بر روی میز دراز بکشید. شما دقیقاً بر طبق همان موقعیتی که در طول پروسه تنظیم دراز کشیده بودید، قرار خواهید گرفت.
زمانیکه به صورت درستی در جای خود قرار گرفتید، متخصص رادیوتراپی اتاق را ترک کرده، در را می بندد و درمان را شروع می نماید. شما اشعه های رادیویی را حس نخواهید کرد و آنها را نخواهید دید، اما شما صدای دستگاه را که اطرافتان حرکت می کند و روشن و خاموش می شود را خواهید شنید. بیش تر این زمان بر سر قرار دادن شما در جای درست می گذرد.
اگر چه در طول پروسه درمانی تنها خواهید بود، متخصصین شما را از داخل مانیتور رصد کرده و صدایتان را از طریق گوشی تمام مدت می شنوند. رادیوتراپیست های شما از راحت بودنتان در طول دوره درمان اطمینان حاصل می نمایند.
به صورت نرمال و طبیعی تنفس کنید ولی تکان نخورید. اما اگر ناراحت هستید و به کمک نیاز دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها دستگاه را خاموش کرده و در صورت نیاز پیش شما می آیند.

نه شما و نه لباس هایتان در طول و یت بعد از درمان آغشته به رادیواکتیو نخواهد شد. بودن در کنار دیگران برای شما بی خطر است.
دستورالعمل تخلیه پس از پرتوجراحی استریو تاکتیک:
در صورتیکه به تازگی پرتوجراحی استریو تاکتیک داشته اید، نیاز خواهید داشت که از دستورالعمل خاصی پیروی نمایید:
• شما به فردی نیاز خواهید داشت که از شما مراقبت کرده و تا منزل همراهیتان کند. خودتان رانندگی نکنید.
• فردی که از شما مراقبت می کند، می بایست برای 24 ساعت اولیه پس از درمان در کنار شما بماند.
• شما می توانید بیش تر فعالیت های روزانه خود را بعد از درمان از سر بگیرید. از پزشک یا پرستار خود سوال کنید که چه زمانی می توانید ورزش کردن را از سر بگیرید.

معمولاً درمان کامل کرانیوفارنژیوما شامل ترکیبی از جراحی و سایر درمان ها همچون رادیوتراپی و شیمی درمانی می باشد.
کنترل غدد درون ریز قبل و بعد از جراحی یکی از جنبه های مهم درمان کرانیوفارنژیومای شما می باشد.

چندین روش برای جراحی و برداشتن کرانیوفارنژیوما وجود دارد. پزشک شما ایمن ترین و موثرترین روش را بر اساس سایز و مشخصات تومورتان انتخاب می کند. برخی از این رویکرد ها شامل:

• ترانس کرانیال (transcranial)
زمانیکه پزشک شما باید به توموری که در جمجمه قرار گرفته است دسترسی پیدا نماید، از این روش استفاده می شود.
• ترانسپتال ترنسفنویدال (transseptal transsphenoidal)
زمانیکه پزشک شما می خواهد توموری را که در میانه استخوان های بالای معابر بینی واقع شده است را از بین ببرد، از این رویکرد استفاده می کند.
• اندونازال اندوسکوپیک (endoscopic endonasal)
هنگامیکه در جراحی برشی ایجاد نشود و تومور از طریق تیوبی که داخل سوراخ های بینی و قسمت زینی مغز، جایی که تومور قرار گرفته است خارج شود، از این روش استفاده می شود.

در صورتیکه تومور به دلیل نزدیک بودن به غده هیپوفیز، تقاطع اعصاب بینایی یا هیپوتالاموس (هورمونی که مغز را کنترل می کند) قابل برداشتن نباشد، شما به منظور ریشه کن شدن کامل عارضه، نیاز درمان های جانبی همچون رادیوتراپی و شیمی درمانی دارید.

زمان بندی ویزیت ها در طول درمان

متخصص آنکولوژی و پرستار بخش رادیوتراپی، شما را طی یک ویزیت برنامه ریزی شده ملاقات می کنند و در خصوص نگرانی هایتان با شما صحبت می کنند. این ویزیت برای قبل و یا بعد از درمانتان زمان بندی خواهد شد. شما باید برای یک ساعت مضاف بر زمان پیش بینی شده در هنگام ویزیت برنامه ریزی نمایید.
در صورتیکه به صحبت با متخصص آنکولوژی و یا پرستار بخش رادیوتراپی در هر زمانی بین ویزیت های خود نیاز دارید، با مطب پزشک متخصص آنکولوژی تماس گرفته و یا از کارمندان پشتیبانی بخواهید هنگامیکه برای جلسات درمانی به مطب مراجعه می کنید، با وی تماس بگیرند.

پس از درمان با رادیوتراپی

لطفاً در تمامی ویزیت های خود با متخصص آنکولوژی حاضر شوید. وی پاسخ دهی شما نسبت به درمان را ارزیابی خواهد کرد. شما ممکن است نیاز به آزمایش خون، تصویربرداری و اسکن در طول ویزیت داشته باشید. پیش از آمدن، نگرانی ها و سوالات خود را بنویسید. آنها را بردارید و یک لیست از داروها با خود داشته باشید. شما همچنین می توانید با پرستار و دکتر خود در هر زمانی که درمانتان تکمیل شد، تماس بگیرید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *