Search
Close this search box.
تاثیر رادیوتراپی در درمان سرطان

همه چیز در مورد رادیوتراپی پیشرفته

عوارض رادیوتراپی
  • چه اطلاعاتی در مورد رادیوتراپی پیشرفته دارید؟
  • رادیوتراپی چه نقشی در درمان سرطان دارد؟
  • چه کسانی کاندید درمان با رادیوتراپی پیشرفته هستند؟

رادیوتراپی پیشرفته با دقت بسیار بالا صورت می پذیرد. از جمله روش های مهم این تکنیک درمانی می توان به مواردی مثل: IMRT وIGRT اشاره نمود.

در روش های مذکور اشعه رادیوتراپی به طور بسیار دقیق به شکل تومور در می آید و به تومور تابانده می شود. این امر موجب کاهش عوارض درمان خواهد شد.

  • رویال مارزن (….) از جمله اولین مراکزی بود که در قرن بیستم میلادی این روش را انجام داد. ما در مرکز رادیوتراپی روشنا هم اولین مرکزی بودیم که این روش را پیاده سازی و اجرا کردیم.

با خواندن ادامه مطلب می توانید به اطلاعات کامل و مفیدی در رابطه با رادیوتراپی پیشرفته با روش IMRT و تاثیرات قابل تأمل آن در درمان، دست پیدا کنید.

رادیوتراپی با روش IMRT

  • بنیان گذاری پرتو درمانی پیشرفته در سال 1980 میلادی توسط پروفسور استیو (….) وب صورت گرفت.

پروفسور استیو وب توانست با دستیابی به نوعی روش ریاضی، محاسبات دوز اشعه رادیوتراپی را به دقت انجام دهد.

به دنبال این اتفاق، اشعه رادیوتراپی با دقت به شکل تومور در می آمد و در ضمن آن در حین تابش شدت اشعه تغییر می یابد، به این روش IMRT گفته می شود.

مزایای رادیوتراپی پیشرفته IMRT

از جمله فواید و مزایای مهم استفاده از رادیوتراپی پیشرفته عبارتند از:

  1. تمرکز اشعه روی تومور

در این روش نوین هم میزان (دوز) و هم شکل اشعه رادیوتراپی تغییر   می کند تا  اشعه در حین درمان، متناسب با شکل و اندازه تومور شود.

  • شایان ذکر است که؛ در روش IMRT مقدار بیشتری از اشعه روی تومور متمرکز می شود و به این ترتیب می توان بافت های اطراف تومور را از اثرات نامطلوب اشعه رادیوتراپی مصون داشت.

بنابراین با بکار گیری از این روش نوین می توان عوارض مختلفی همچون: خشکی دهان را تومورهای نازوفارنگس، زبان و حنچره را تا حد قابل قبولی کاهش داد. همینطور در سرطانهایی مثل پروستات با افزایش دوز اشعه می توان میزان بهبودی را افزایش داد.

  1. تنظیم اشعه رادیوتراپی

با استفاده از دستگاه های اسکنی که حرکات بیمار را در حین رادیوتراپی ارزیابی می کنند، می توان اشعه پرتو درمانی را متناسب با تغییرات بدن بیمار تغییر داد.

  • دستگاه های اسکن بکار رفته شده در این روش، از دقت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند. به گونه ای که این دستگاه ها قادر هستند حرکت فرد و اعضای داخلی مثل ریه را در هنگام تنفس تشخیص دهند و اشعه رادیوتراپی متناسب با حرکت های احتمالی و تغییرات بدنی بیمار تغییر پیدا کند تا اشعه علی رغم حرکات بدنی بیمار، به بافت هدف برخورد نماید و بافتهای سالم را بهتر محافظت کند.

بنابراین با کمی تأمل می توان به این نکته دست یافت که؛

دقت بالای اسکنرهای این روش و تغییر اشعه رادیوتراپی متناسب با حرکات تومور و یا تغییرات بدنی بیمار، توسط آن ها باعث محافظت و مراقبت بیشتر سایر بافت های سالم اطراف تومور، خواهد شد.

  • بعد از عمل جراحی، رادیوتراپی مهم ترین و موثرترین روش درمان سرطان، است.

چکیده کلام

  • با توجه به مطالب فوق الذکر می توانید از تاثیر پیشرفت های نوین رادیوتراپی در درمان موفق سرطان، مطلع شوید.
  • همچنین در حال حاضر علاوه بر پیشرفت های حاصل شده؛ تحقیقات و مطالعات بیشتری در حال انجام می باشند تا؛
  • در حین رادیوتراپی، اشعه تومور را هدف بگیرد و این باعث اثر بخشی بیشتر این نوع درمان، افزایش طول عمر بیماران و کاهش عوارض جانبی شود.
تاثیر رادیوتراپی در درمان سرطان
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *