Search
Close this search box.

لنفوم معده(بخش اول)

 

لنفوم اولیه معده اصطلاحی کلی در مورد نوعی سرطان است که از معده نشات می‌گیرد.  تقریبا ۹۰% از موارد لنفوم اولیه معده، از نوع لنفوم گاستریک بافت لنفوئید مرتبط با مخاط (MALT) یا لنفوم B-cell (DLBCL) هستند. لنفوم گاستریک MALT اغلب با عفونت باکتریایی هلیکوباکترپیلوری همراه است. در متون پزشکی، اختلاف نظرهای عمده‌ای پیرامون تعریف دقیق، طبقه بندی و مرحله بندی لنفوم اولیه معده وجود دارد.

واژه لنفوم به سرطانی اطلاق می‌شود که از سیستم لنفاوی نشات گرفته شده باشد. سیستم لنفاوی، به عنوان بخشی از سیستم ایمنی، به حفاظت از بدن در برابر عفونت و بیماری کمک می‌کند. این سیستم شامل شبکه ای از مجاری است که با عنوان عروق لنفاوی شناخته می‌شوند، این عروق مایع آبکی رقیقی به نام لنف را از نواحی مختلف بدن به جریان خون وارد می‌کنند. لنف در فضاهای کوچکی بین سلول‌های بافت‌ها تجمع یافته و حاوی پروتئین‌ها، چربی ها و گلبول های سفید خاصی به نام لنفوسیت‌ها است. زمانی که لنف در سیستم لنفاوی جریان می‌یابد، به وسیله شبکه‌ای از ساختارهای کوچک به نام گره‌های لنفاوی فیلتر می‌شود، که این پیشامد به حذف میکروارگانیسم‌ها (به طور مثال: ویروس‌ها، باکتری‌ها و …) و سایر اجسام خارجی از جریان خون کمک می‌کند.

اغلب لنفوم‌ها از خطاهای شکل گرفته در تولید یک نوع گلبول سفید (لنفوسیت) یا تبدیل یک لنفوسیت به سلول بدخیم ناشی می‌شوند. رشد و تکثیر غیر طبیعی و کنترل نشده لنفوسیت‌های بدخیم ممکن است به بزرگ شدن ناحیه یا نواحی از یک گره لنفاوی خاص، درگیر شدن سایر بافت های لنفاوی، مانند طحال و مغز استخوان و گسترش آن به سایر بافت ها و اندام های بدن منجر شده و در نهایت به عوارض تهدید کننده حیات منتهی گردد.

 علائمی از قبیل (تب، تعریق شبانه، خارش، …) و نشانه‌هایی مثل کاهش وزن، بزرگ شدن طحال، توده یا برامدگی‌هایی بر روی گردن یا زیر بغل و یا سایر جاهای بدن، بسته به وسعت و ناحیه درگیر شده و ممکن است از بیماری به بیمار دیگر متفاوت باشند.

اغلب موارد لنفوم اولیه معده، زیرگونه های B-cell لنفوم non-Hodgkin  (NHL) هستند. NHL به طور کلی به لنفوم های نشات گرفته از لنفوسیت های B غیرطبیعی (لنفوم B-cell) و لنفوم های مشتق شده از لنفوسیت های T غیرطبیعی (لنفوم cell -T) تقسیم می‌شود. اغلب موارد لنفوم، از گره های لنفاوی نشات می‌گیرند. هنگامی که لنفوم منشاء خارج گره‌ای داشته باشد، به آن لنفوم خارج گره ای اطلاق می‌شود. لنفوم اولیه معده شایع ترین فرم NHL خارج گره‌ای می‌باشد.

همچنین ممکن است NHL بر مبنای ویژگی های خاص سلول های سرطانی مشاهده شده در زیر میکروسکوپ و میزان تمایل سلول ها به رشد و گسترش طبقه بندی شوند. برای مثال، NHL ممکن است با عنوان “گرید-پائین” (یا ضعیف) توصیف شود، بدان معنا که رشد آهسته بوده و به علائم محدودی منتهی می‌شود، یا ممکن است با عنوان لنفوم “متوسط” یا “گرید-بالا” (تهاجمي) توصیف شود که این نوع لنفوم معمولا به سرعت رشد كرده و نیاز به درمان فوری دارد. لنفوم معده (گاستریک) MALT معمولا یک لنفوم ضعیف است؛ DLBCL معده معمولا یک لنفوم تهاجمی است. در برخی موارد، ممکن است افراد به طور همزمان به هر دو شکل سرطان مبتلا باشند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *