Search
Close this search box.
علائم مشهود سرطان حنجره

علت مرگ افراد مبتلا به سرطان حنجره!!!

علت شیوع سرطان حنجره
سرطان حنجره زمانی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی در بافت حنجره و یا جعبه صدا تشکیل می شوند. 

  • سرطان حنجره، شایع ترین نوع سرطان های سر و گردن است که هر ساله بسیاری از افراد را درگیر می کند. آقایان چهار برابر بیشتر از خانم ها در معرض ابتلا به این سرطان خواهند بود.

علائم و نشانه های سرطان حنجره

ممکن است فرد مبتلا با گرفتگی گلو و یا سرفه ای که برطرف نمی شود، روبرو شود. ممکن است متوجه علائمی از قبیل گوش درد، مشکلات بلع و یا وجود توده در گردن و یا گلو شوید. در برخی افراد، صدا خشن و کلفت خواهد شد.
توصیه می شود در صورت مشاهده علائم گفته شده، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. ممکن است شما مبتلا به سرطان حنجره و یا دیگر شرایط پزشکی با علائم مشابه باشید.

چه افرادی بیشتر به سرطان حنجره مبتلا می شوند؟

سرطان حنجره در میان آمریکایی ها و آفریقایی و سفید پوست ها شیوع بیشتری دارد. نیم بیشتر افرادی که سرطان حنجره در آن ها تشخیص داده می شود، بالای 65 سال هستند. 

  • برخی دیگر عواملی که احتمال ابتلا به سرطان حنجره را افزایش می دهند، عبارتند از: استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، رژیم غذایی نامناسب و یا کار کردن با مواد شیمایی مضر و خطرناک برای مدت زمان طولانی. 
  • تماس طولانی مدت با دود سیگار نیز می تواند احتمال ابتلا به سرطان حنجره را افزایش دهد.
علائم مشهود سرطان حنجره

علت بروز سرطان حنجره چیست؟

  • علت اصلی بروز سرطان حنجره به طور قطعی مشخص نشده است. اما عوامل مختلفی از جمله استعمال دخانیات یا مصرف مشروبات الکلی می توانند در بروز این سرطان دخیل باشند.
  • برخی انواع HPV، ویروس پاپیلومای انسانی، یک نوع بیماری مقاربتی، می توانند از جمله دلایل بروز سرطان حنجره باشند.

سرطان حنجره چگونه تشخیص داده می شود؟

  • در ابتدا پزشک به معاینه فیزیکی بیمار می پردازد. گلو و گردن از نظر هر گونه ناهنجاری مانند التهاب گره های لنفاوی بررسی می شوند. سپس پزشک به برررسی و معاینه داخل دهان از جمله گونه ها، لب ها، زبان و گلو خواهد پرداخت. 

     

  • ممکن است نیاز باشد نمونه ای از بافت گرفته و زیر میکروسکوپ بررسی شود. این روند اصطلاحا بیوپسی نام دارد. جهت بررسی دقیق تر، لوله ای ظریف به نام لارینگوسکوپ از طریق سوراخ های بینی و با کمک داروی بی حسی وارد می شود تا امکان مشاهده بهتر فراهم گردد. این روش، لارینگوسکوپی نام دارد و در مطب پزشک انجام می شود. 

     

  • دیگر تست های تشخیص عبارتند از: سی تی اسکن، MRI، پت اسکن، اسکن استخوان و اشعه ایکس که همگی به تشخیص قطعی سرطان حنجره کمک می کنند. 

درمان سرطان حنجره

از جمله گزینه های درمان سرطان حنجره می توان به موارد زیر اشاره کرد: رادیوتراپی، شیمی درمانی و جراحی. 

 

  • رادیوتراپی

در این روش، سلول های سرطانی با استفاده از امواج پر قدرت اشعه ایکس نابود می شوند. بسته به میزان پخش شدن سرطان، رادیوتراپی خارجی (از خارج از بدن) و یا با استفاده از قرارگیری سوزن و کاتتر نزدیک حنجره انجام خواهد شد. 

  • شیمی درمانی

در این روش، سلول های سرطانی با مصرف دارو نابود و یا جلوی رشد و تقسیم شان گرفته می شود. این داروها می توانند به صورت خوراکی و یا از راه وریدی به بیمار داده شوند. 

  • جراحی

جراحی می تواند یکی از گزینه های درمان سرطان حنجره باشد. بسته به میزان درگیری جعبه صدا و هم چنین میزان پخش شدن سرطان، ممکن است نیاز به برداشتن جعبه صدا و یا بخش هایی از حنجره باشد. در برخی موارد، تمام جعبه صدا برداشته خواهد شد. 

“هدف از جراحی، از بین رفتن سرطان است، اما توانایی صحبت کردن بیمار حفظ خواهد شد.”

نکته های بعد از درمان

بعد از درمان، بیمار باید تحت نظر و مراقبت پزشک باشد. پزشک می تواند به موارد زیر کمک کند:

  • درمان هر گونه درد
  • کمک به کنترل مشکلات بلع
  • رژیم غذایی مناسبی که بیمار مشکلی در بلع و خوردن نداشته باشد
  • تجویز فیزیوتراپی برای اسکار موجود در گردن و یا مشکلات موجود در دهان

سرطان حنجره می تواند در مراحل اولیه تشخیص داده شود. به همین خاطر توصیه می شود در صورت مشاهده علائم، سریعا به پزشک مراجعه شود. حتی امکان درمان سرطان حنجره در مراحل پیشرفته نیز وجود دارد.

حتی اگر سرطان مجدد عود کند، دو تا سه سال بعد از درمان خواهد بود. بعد از گذشت پنج سال از درمان، احتمال بازگشت مجدد سرطان بسیار پایین می باشد.

مطالب مرتبط
یک پاسخ
  1. سلام. قریب به دوماهه درمان سرطان حنجره ام شامل رادیوتراپی وخیمی درمانی تمام شده ا،ا مجددا گوشم درد گرفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *