Search
Close this search box.

مصاحبه خبرگزارى ايرنا- با جناب آقاى دكتر فرشيد اربابى-دوشنبه ٨ خرداد ٩٦

خبرگزاري آريا – تهران – ايرنا –عضو انجمن راديوتراپي آنکولوژي ايران با تأکيد بر اينکه به يک نقشه راه براي درمان سرطان نياز داريم،گفت: براساس اين نقشه، براي بيماران اقدامات استاندارد انجام مي شود و از پراکنده کاري و اعمال نظرات شخصي تا حد زيادي جلوگيري خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از انجمن راديوتراپي آنکولوژي ايران، دکتر فرشيد اربابي اظهار کردد: با توجه به سياست هاي کلان کشوري و ديدگاه اقتصاد مقاومتي، بهتر است از تجربه هاي موفق کشورهاي اروپايي در درمان سرطان و دوري گزيدن از تجربه هاي پرخرج و بدون حاصل کشورهاي آمريکايي، مورد نظر قرار گيرد.

وي افزود: سيستم هاي سلامت در کشور ما به گونه اي نيست که بيمار ابتدا به پزشک خانواده مراجعه کند و پس از آن به پزشک متخصص انکولوژي ارجاع شود. لذا خود فرد به پزشکان مختلف مراجعه مي‌ کند که همين موضوع يکي از علل تشخيص ديرهنگام و شروع کارهاي غيرضروري است.

اين متخصص راديوتراپي و انکولوژي تأکيد کرد: همانطور که قبل از جراحي مشاوره متخصص بيهوشي لازم مي باشد، بهتر است جراح قبل از نمونه برداري و انجام جراحي با متخصص آنکولوژي نيز مشاوره انجام دهد و در واقع يک تيم درباره سرنوشت درماني بيمار تصميم بگيرند.

وي با اشاره به خلأء رويکرد درماني جامع در درمان سرطان و درمان تيمي گفت: گاهي اوقات با بيماري مواجه هستيم که مدتها قبل از ارجاع به متخصص راديوتراپي و انکولوژي بدون ضرورت شيمي درماني شده اند مثلاً در سرطان هايي مانند حنجره، شيمي درماني به تنهايي نقشي ندارد.

اربابي، در ارتباط با مهمترين چالش ها و دغدغه ها در حوزه درمان سرطان اظهار کرد: يکي از مهمترين مشکلات در اين زمينه عدم ورود بيمار به پروسه درمان از راه مناسب است.

وي اظهار کرد: بسياري از بيماران پس از جراحي به پزشک متخصص درمان سرطان ارجاع داده مي شوند و اين در حالي است که در مواردي انجام جراحي، اجراي ساير درمان هاي تکميلي سرطان را سخت و يا حتي غيرممکن مي کند. براي مثال در ساليان گذشته ابداع روش هاي جديد درمان راديوتراپي و شيمي درماني همزمان سرطان رکتوم باعث شده که براي بسياري از بيماران بتوان جراحي هاي کوچکتر انجام داد و بيماران بدون نياز به داشتن کيسه کولستومي، به زندگي طبيعي و با کيفيت خود ادامه دهند.

وي افزود: تنها در صورتي مي‌توان گفت که جراحي اولين گزينه درمان سرطان است، که بيمار توسط متخصص راديوتراپي و شيمي‌ درماني بررسي کامل شده باشد.

اربابي ادامه داد که در موارد زيادي مانند سرطان سينه در زنان، اقدامات شيمي درماني قبل از جراحي منجر به نتايج بهتري مي شود يا در مواردي مثل سرطان معده يا مري انجام راديوتراپي و شيمي درماني همزمان مي تواند طول عمر بيشتري ايجاد کند يا در مواردي مثل سرطان حنجره راديوتراپي نياز به جراحي را کاملاً برطرف مي کند.

اين متخصص راديوتراپي و انکولوژي اضافه کرد: البته اين مشکل تنها اختصاص به ايران نداشته و در بسياري از کشورها نيز به درجات مختلف ديده مي شود. همچنين در شهرهاي مختلف کشور هم شدت آن متفاوت است.

وي گفت: خوشبختانه اين مشکل با افزايش تعداد دانش آموختگان رشته راديوتراپي و انکولوژي و افزايش بخش هاي کلينيکال انکولوژي هر چند رو به کاهش دارد اما همچنان مشکل بزرگي در درمان سرطان است. لذا نقش رسانه ها در افزايش دانش و آگاهي مردم و بيماران در اين زمينه بسيار پررنگ است.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *