Search
Close this search box.

معاینه فردی سرطان پستان

عود سرطان پروستات

آگاهی از معاینه فردی سینه، به معنای بررسی سینه هاست که توسط خود فرد انجام می شود. به منظور کمک به ارتقای این آگاهی، شما باید از چشم ها و دست های تان استفاده کنید تا متوجه هر گونه تغییر در ظاهر و لمس سینه ها شوید.
در صورتی که متوجه هر گونه تغییر شدید، حتما با پزشک مشورت کنید. گرچه بیشتر تغییرات سینه که در حین معاینه فردی تشخیص داده می شوند، خوش خیم هستند، اما برخی تغییرات می توانند نشانه ای باشند از مشکل جدی تر مانند سرطان پستان.
بسیاری از سازمان های پزشکی، معاینه فردی پستان را جزئی از غربالگری سرطان پستان نمی دانند. آن هم به این دلیل که این معاینه در تشخیص سرطان و یا بهبود بیماران مبتلا به سرطان پستان چندان موثر نمی باشد.

  • هم چنان پزشکان معتقدند که مهم است خانم ها با سینه های خود آشنا باشند، در نتیجه باید بدانند چه چیزی طبیعی است و هر گونه تغییر را سریعا گزارش دهند.

دلایل انجام معاینه سینه توسط خود فرد

معاینه سینه توسط خود فرد به شما کمک می کند تا با ظاهر طبیعی سینه ها آشنا شوید. اگر متوجه مورد غیر طبیعی در سینه ها شدید و یا احساس کردید یکی از سینه ها با دیگری فرق دارد، حتما آن را به پزشک اطلاع دهید.

  • شرایطی وجود دارد که می توانند منجر به بروز تغییراتی در سینه ها شوند، از جمله سرطان پستان.

خطرات معاینه فردی

  • آگاهی از معاینه سینه توسط خود فرد، راه ایمنی برای آشنایی با ظاهر طبیعی سینه ها می باشد.

با این حال، برخی محدودیت ها و خطرات وجود دارد، از جمله:

  • اضطراب ناشی از یافتن توده:

بیشتر تغییرات و یا توده هایی که در سینه یافت می شوند، سرطانی نیستند. یافتن هر گونه مورد مشکوک در سینه می تواند استرس و اضطراب را به همراه داشته باشد. ممکن است مجبور باشید چند روز صبر کنید تا به پزشک مراجعه کنید.

  • تست ها و روش های بیشتری برای بررسی توده ها و یا تغییرات نیاز است

در صورت یافتن توده مشکوک، ممکن است نیاز به انجام تست های تصویربرداری مانند ماموگرافی تشخیصی و یا اولتراسوند و یا انجام روش هایی با هدف برداشت بافت سینه برای معاینه بیشتر یا همان بیوپسی باشد. اگر توده، غیر سرطانی یا خوش خیم باشد، نیازی به انحام روش تهاجمی نخواهد بود.

  • برآورد بیش از حد مزایای معاینه فردی

معاینه سینه توسط خود فرد، جایگزین معاینه سینه توسط پزشک و یا ماموگرافی نیست. آشنایی با ظاهر و فرم طبیعی سینه ها می تواند مکمل تست های غربالگری سرطان پستان باشد، نه جایگزین آن ها.

آمادگی برای معاینه سینه توسط خود فرد

  • مشورت با پزشک در خصوص منابع قابل اعتماد. قبل از معاینه فردی سینه، بهتر است در خصوص دستورالعمل ها و تکنیک ها با پزشک مشورت داشته باشید.
  • اگر در دوران قاعدگی هستید، زمانی از سیکل را انتخاب کنید که میزان دردناک بودن سینه ها کم باشد. هر ماه و در طول سیکل قاعدگی، سطح هورمون ها تغییر می کند و منجر به بروز تغییراتی در بافت سینه خواهد شد.
  • با شروع سیکل قاعدگی، از تورم سینه ها کاسته می شود. بهترین زمان برای انجام معاینه سینه توسط خود فرد، معمولا یک هفته بعد از پایان سیکل قاعدگی می باشد.
سرطان ریه

از معاینه سینه توسط خود فرد چه انتظاراتی می توان داشت؟

  • شروع با معاینه بصری سینه ها

در مقابل آینه بایستید و یا بنشینید، به گونه ای که بازوها در کناره های بدن باشند. جهت بررسی بصری سینه ها مراحل زیر باید انجام شود:

  • در پوزیشن مستقیم قرار بگیرید تا هر گونه چین، تورفتگی و یا تغییر در اندازه، فرم و تقارن سینه را متوجه شوید.
  • ببینید آیا نوک سینه به سمت داخل کشیده شده است.
  • سینه ها را با دست به سمت پایین فشار دهید.
  • بازوها را بالای سر برده و کف دست ها را به هم فشار دهید.
  • سینه ها را به سمت بالا بکشید تا از تقارن سینه ها مطمئن شوید.
  • اگر مشکل بینایی دارید که انجام معاینه بصری را برای شما سخت می کند، می توانید از یکی از اعضای خانواده  و یا دوستان تان کمک بخواهید.

در مرحله بعد، از دست ها برای معاینه سینه ها استفاده کنید.

راه های شایع معاینه دستی سینه ها عبارتند از:

  • در حالت درازکش

تخت و یا سطح صافی را انتخاب کرده و به پشت دراز بکشید. در این حالت، سینه ها پهن و نازک تر می شوند و لمس آن ها آسان تر خواهد شد.

  • در حمام

دست ها و سینه ها را صابون بزنید تا انگشت ها به راحتی روی سینه ها حرکت کنند.
هنگام معاینه سینه ها، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. از قسمت گوشتی انگشت ها استفاده کنید.

از قسمت گوشتی سه انگشت میانی برای معاینه سینه ها استفاده کنید. اگر نمی توانید از این قسمت استفاده کنید، از قسمت هایی از دست که حساسیت بیشتری دارند مانند کف دست و یا پشت انگشت ها استفاده کنید.

2. میزان فشار مختلفی را اعمال کنید

هدف، لمس اعماق مختلف سینه و اعمال فشار مختلف است تا تمام بافت سینه لمس شود. می توانید از فشار کم برای لمس بافت نزدیک پوست، از فشار متوسط برای لمس عمیق تر و فشار شدید برای لمس بافت نزدیک قفسه سینه و دنده ها استفاده کنید.
از اعمال هر یک از فشارهای گفته شده قبلا از رفتن به ناحیه بعدی مطمئن شوید. اگر از میزان محکم بودن فشار اعمال شده مطمئن نیستید، حتما با پزشک مشورت داشته باشید.

3. زمانی را به این کار اختصاص دهید. عجله نکنید. ممکن است معاینه سینه ها چند دقیقه طول بکشد.

الگویی را دنبال کنید. از تکینک های با قاعده برای معاینه کامل سینه استفاده کنید. به عنوان مثال، یک ساعت و یا پای را روی سینه تصور کنید. از ترقوه و معاینه این قسمت آغاز کنید، سپس به سمت نوک سینه و قسمت بعدی بروید.

4. اگر مشکلی دارید که معاینه سینه با این تکنیک را برای شما دشوار می سازد، می توانید معاینه را خودتان انجام دهید. از پزشک بخواهید روش هایی معاینه سینه را به شما نشان دهد.

علائم سندروم های ناشی از سرطان ریه

سندرم پارانئوپلاستیک می تواند به همراه هر نوع سرطان ریه اتفاق بیافتد، اما معمولاً به سرطان سلول های کوچک ریه مربوط می شود. برخی از رایج ترین علائم این سندروم ها شامل:

  • سندروم هورمون آنتی دیورتیک بی مورد

در این شرایط سلول های سرطانی ADH (هورمونی که موجب می شوند کلیه ها آب را در داخل بدن نگه دارند) تولید می نماید. این موضوع موجب کاهش سطح نمک در خون می گردد.
علائم سندروم هورمون آنتی دیورتیک بی مورد شامل خستگی، از دست دادن اشتها، سستی ماهیچه ها و یا گرفتگی عضلات، حالت تهوع، استفراغ، بی قراری و سردرگمی باشد. بدون طی کردن روند درمانی و در موارد شدید بیماری، ممکن است منجر به تشنج و اغما شود.

  •  سندروم کوشینگ

در این شرایط، سلول های سرطانی موجب تشکیل ACTH هومورنی که موجب ایجاد کورتیزول در غدد فوق کلیوی می شود. این موضوع منجر به علائمی همچون افزایش وزن، کبودی آسان، ضعف، خواب آلودگی و احتباس مایعات شود. سندروم کوشینگ سبب افزایش فشار خون، افزایش سطح قند خون . حتی دیابت می شود.

  • مشکلات سیستم عصبی

سلول های کوچک سرطانی ریه گاهی اوقات موجب حمله سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی می گردد که موجب ایجاد مشکلاتی می شود. یکی از نمونه هایی که این عارضه در بدن به وجود می آورد، سندرم لامبرت-ایتون می باشد. در این سندروم، ماهیچه های اطراف لگن سست می شوند. یکی از اولین علائم این عارضه، مشکل در بلند شدن فرد می باشد. پس از آن، ماهیچه های اطرف شانه سست می شوند.

یک مشکل غیر رایج، دژنراسیون مخچه پارانئوپلاستیک می باشد که می تواند موجب ار بین رفتن تعادل و عدم اطمینان از حرکت بازو و پا همچون مشکلات در صحبت کردن و یا بلع شود. سرطان سلول های کوچک ریه می تواند همچنین علت سایر مشکلات سیستم عصبی همچون سستی ماهیچه ها، تغییر حساسیت ها، مشکلات بینایی و یا حتی تغییر در رفتار و خلق و خو.

  • سطح بالای کلسیم در خون

که موجب تکرر ادارا، تشنگی، یبوست، حالت تهوع ، استفراغ ، درد شکم ، ضعف ، خستگی ، سرگیجه و سردرگمی شود.

  • لخته شدن خون

باز هم ، بسیاری از این علائم احتمالاً ناشی از چیزی غیر از سرطان ریه هستند. با این وجود ، اگر شما هر یک از این مشکلات را دارید ، مهم است که سریعاً پزشک خود را ببینید تا در صورت لزوم علت را پیدا کرده و درمان سرطان سینه آغاز کنید.

نتایج معاینه فردی

  • چه چیزی طبیعی است؟

برخی خانم ها متوجه توده و یا تغییراتی در سینه های خود می شوند، برخی از این تغییرات طبیعی هستند و در طول سیکل قاعدگی اتفاق می افتند. یافتن هر گونه تغییر و یا توده، دلیلی برای ترس و وحشت نیست. لمس سینه ها در قسمت های مختلف، متفاوت می باشد. به عنوان مثال، لبه سفت در انتهای هر سینه کاملا طبیعی است. با بالا رفتن سن، ظاهر و لمس سینه ها نیز تغییر می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده موارد زیر، به پزشک مراجعه کنید:

  • توده و یا گره سفت نزدیک زیربغل
  • تغییر در ظاهر و لمس سینه ها از جمله ضخیم شدن و یا بیرون زدگی که با بافت اطراف متفاوت باشد
  • چال ها، چین ها و یا برآمدگی هایی روی پوست سینه
  • تغییر جدید در نوک سینه که این ناحیه به سمت داخل کشیده می شود
  • قرمزی، حرارت، تورم و یا درد
  • خارش، درد و یا راش
  • ترشح خونی از نوک سینه

ممکن است تست ها و روش های بیشتری برای بررسی و معاینه سینه ها از سوی متخصص انکولوژی تجویز شود، مانند تست بالینی سینه، ماموگرافی و اولتراسوند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *