Search
Close this search box.
بیوپسی مغزی

نقش بیوپسی در درمان ‌تومور مغزی

نمونه برداری از مغز

بیوپسی مغز چیست؟
بیوپسی مغز یک عمل جراحی تشخیصی است که در آن قطعه ای از بافت مغز یا تومور مغزی از مغز خارج می گردد تا مورد معاینه قرار گیرد.

انواع بیوپسی مغز

بیوپسی مغز به سه دسته تقسیم می شود:

  • بیوپسی سوزنی

در حین بیوپسی سوزنی، متخصص مغز و اعصاب یک سوراخ کوچک در داخل جمجمه ایجاد می نماید و از طریق ناحیه برش خورده مقداری از تومور و یا بافت غیر طبیعی مغز را استخراج می نماید.

  • بیوپسی استریوتاکتیک

بیوپسی استریوتاکتیک مغز یک روش با تهاجم حداقلی است که از تصویر برداری سه بعدی به همراه سی تی اسکن و ام آر آی برای ارزیابی بافت مغز بهره می برد.

  • بیوپسی باز

زمانیکه بیوپسی باز صورت می پذیرد، جراح مغز و اعصاب برای بررسی بیش تر تومور مغز و نمونه برداری، عمل جراحی کرانیوتومی انجام می دهد. اگر چه جراحی های بیوپسی باز در مقایسه با سایر روش های بیوپسی بیش تر انجام می گیرند، اما این متد از ریسک بالایی برخوردار بوده و مدت زمان بهبودی طولانی تری دارد.

چه زمانی بیوپسی مغز انجام می گیرد؟

بیوپسی مغز ممکن است در موارد ذیل تجویز شود:

  1. تومور خوش خیم (غیر سرطانی) یا بد خیم (سرطانی) مغز
  2. تورم/ آبسه یا تومور مغزی

زمانیکه متخصص آنکولوژی درک بهتری از شرایط مغزتان داشته باشد، برنامه موثرتری برای درمان شما تهیه خواهد نمود.

عوارض بیوپسی مغز

بیوپسی ها نسبت به کرانیوتومی باز که به منظور برداشتن تومور مورد استفاده قرار می گیرند، کم تهاجم تر هستند. عوارض مرتبط با بیوپسی مغز به شرح ذیل می باشند:

  1. تورم مغز
  2. خونریزی مغزی
  3. عفونت
  4. سکته
  5. لخته شدن خون
  6. واکنش به مواد بیهوشی
  7. تشنج
  8. کما

در طول بیوپسی مغز چه انتظاراتی داشته باشیم؟

بیوپسی مغز در اتاق عمل بیمارستان(OR) و تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد. بنابراین در طول عمل دردی حس نمی کنید. حلقه ای دور سرتان به منظور جلوگیری از تکان خوردن بسته می شود.

  • در صورت لزوم پزشک سی تی اسکن و یا ام آر آی را همزمان با بیوپسی و برای تعیین موقعیت دقیق بافت غیر طبیعی مغز تجویز می نماید.
    در زمان انجام بیوپسی سوزنی و استریوتاکتیک، جراح مغز و اعصاب یک برش ظریف، سوراخ و یا حفره کوچک در جمجمه ایجاد و یک سوزن نازک را به منظور دسترسی به نمونه بافت مغز وارد خواهد نمود. پس از به دست آمدن نمونه و‌ بیرون آوردن سوزن، جراح شما اقدام به بهم آوردن و بخیه زدن برش ایجاد شده خواهد کرد.
  • در صورتیکه بیوپسی باز انجام داده اید، فلپ استخوانی که در طول عمل برداشته شده بود با صفحات و سیم های مخصوصی جایگزین می شود. اگر مغز دچار تورم و یا عفونت شده باشد، فلپ قابلیت جایگزین شدن را ندارد.
  • اگر بیوپسی سوزنی و یا استریوتاکتیک مغز انجام دهید، معمولا می توانید در همان روز به خانه بروید. همچنین اگر بیوپسی باز انجام دهید، ممکن است نیاز باشد به منظور نظارت بیش تر یک شب را بیدار بمانید. در صورت بروز عوارض جانبی، ممکن است نیاز باشد تا مدت زمان بیش تری در بیمارستان بمانید.
بیوپسی مغزی

نتایج حاصل از بیوپسی مغز

نمونه بافت توسط متخصص مغز و اعصاب به منظور تشخیص و تعیین نوع و گرید تومور مورد معاینه قرار می گیرد. اعلام نتیجه به پزشک پنج الی هفت روز زمان می برد.

ریکاوری پس از بیوپسی مغز

قبل از ترخیص، پزشک دستورالعمل های مفصلی برای سریع ترین و امن ترین راهکاری های بهبودی در اختیارتان قرار خواهد داد.

دستورالعمل های ترخیص شامل موارد ذیل خواهد بود:

  1. موارد مربوط به مدیریت و کنترل درد: در صورتیکه درد شدیدی دارید، پزشک داروهایی به منظور کاهش درد برای شما تجویز می نماید.
  2. نگهداری از زخم: دستورالعمل ها شامل شامل اطلاعاتی در خصوص نگهداری از ناحیه برش خواهد بود.
  3. توصیه هایی در خصوص میزان فعالیت بدنی: بیش تر بیماران می توانند بلافاصله پس از بیوپسی به فعالیت های روزمره خود باز گردند.
  4. پیگیری برنامه زمانبندی ویزیت: در ویزیت پس از عمل جراحی، جوابیه آزمایش به شما منتقل می شود. همچنین در این جلسات بخیه ها و گیره های فلزی برداشته می شوند.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *