Search
Close this search box.
غذاهای ضد سرطان سینه

نکات طلایی برای پیشگیری از سرطان سینه

راه های جلوگیری از سرطان سینه

پیشگیری از بروز سرطان سینه می تواند با عادات زندگی سالم مانند محدود کردن مصرف مشروبات الکلی و یا فعالیت ورزشی آغاز شود. از نحوه به حداقل رساندن احتمال بروز سرطان سینه نیز باید آگاهی داشته باشید.
اگر شما نگران ابتلا به سرطان سینه هستید، شاید تعجب کنید که اقداماتی وجود دارند که رعایت آن ها می تواند به پیشگیری از بروز سرطان سینه کمک کند. برخی عوامل موثر مانند سابقه خانوادگی غیر قابل تغییر هستند. با این حال، تغییر در سبک زندگی می تواند احتمال بروز سرطان را به حداقل برساند.بهتر است قبل از نیاز به درمان سرطان سینه ، پیشگیری کنید تا به این بیماری مبتلا نشید

آیا می توان در دوران شیردهی به سرطان سینه مبتلا شد؟

امکان ابتلا به سرطان سینه در دوران شیردهی وجود دارد، اما به ندرت. خانم های شیرده، سه درصد موارد ابتلا به سرطان سینه را شامل می شوند.
طبق موسسه ملی سرطان، برخی تحقیقات نشان می دهند که احتمال ابتلا به سرطان سینه به طور موقت تا چند سال بعد از شیردهی و زایمان بیشتر می باشد. این افزایش احتمال می تواند نتیجه تغییرات هورمونی در دوران باردای باشد.

  • در کل، شیردهی احتمال ابتلا به سرطان سینه را به خصوص در خانم ها قبل از یائسگی کاهش می دهد.
  • ماه های بارداری و شیردهی، تعداد سیکل های قاعدگی را که یک خانم در طول زندگی خود دارد، کاهش می دهد. که خود عاملی است برای کاهش تماس با هورمون ها و افزایش احتمال بروز برخی سرطان ها.
  • با وجود پایین بودن احتمال ابتلا، خانم هایی که نگران سلامت سینه های خود هستند، باید با پزشک مشورت کنند.

آیا رژیم غذایی سالم از بروز سرطان سینه پیشگیری می کند؟

  • داشتن رژیم غذایی سالم، احتمال ابتلا به انواعی از سرطان ها و هم چنین دیابت، بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.

به عنوان مثال، خانم هایی که رژیم مدیترانه ای دارند و روغن زیتون و بادام بیشتری مصرف می کنند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در آن ها کمتر می باشد.

  • رژیم مدیترانه ای با مصرف مواد غذایی گیاهی مانند میوه و سبزیجات، غلات و لوبیا و عدس همراه است. افرادی که این نوع رژیم غذایی را انتخاب می کنند، چربی های سالم مانند روغن زیتون و ماهی به جای گوشت قرمز مصرف می کنند.
  • حفظ وزن بدنی سالم، عامل اصلی در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه می باشد

آیا ارتباطی میان مصرف قرص های پیشگیری از بارداری و سرطان سینه وجود دارد؟

  • شواهدی وجود دارد که نشان می دهند روش های پیشگیری از بارداری هورمونی که شامل مصرف قرص و یا IUD است، هورمون هایی را آزاد می کنند که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند. اما این احتمال بسیار کم است و بعد از متوقف کردن روش، کاهش خواهد یافت. 
  • مطالعات اخیر نشان می دهند ارتباط میان پیشگیری از بارداری هورمونی و سرطان سینه می تواند برای خانم هایی که حداقل به مدت یک سال از روش های پیشگیری هورمونی استفاده می کنند، در نظر گرفته شود. 
  • حتما در خصوص گزینه های پیشگیری از بارداری با پزشک مشورت کنید. مزایای این روش ها از جمله کنترل خونریزی قاعدگی، پیشگیری از بارداری ناخواسته و هم چنین کاهش احتمال بروز دیگر سرطان ها مانند سرطان اندومتریوم و تخمدان باید بررسی گردد

دیگر چه می توان کرد؟

در خصوص تشخیص سرطان سینه، آگاه باشید. در صورتی که متوجه هر گونه تغییر در سینه های خود از قبیل توده جدید و یا تغییرات پوستی شدید، به دکتر تشخیص سرطان مراجعه کنید. از پزشک زمان شروع ماموگرافی و یا دیگر تست های غربالگری را با توجه به سابقه فردی تان، جویا شوید. 

غذاهای ضد سرطان سینه
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *