Search
Close this search box.
ژن درمانی سرطان

مبارزه ژنتیکی با سرطان ها

تشخیص سرطان با ژنوم انسانی

تقریبا بیست سال بعد از این که ژنوم انسانی طرح ریزی شد، تمام توالی ژنومی آماده وارد شدن به روند درمان سرطان بودند.
محققین در دانشگاه واشنگتن، روش توالی خودکاری را به منظور بهبود ریسک بیماران مبتلا به لوسمی میلوئیدی حاد و سندرم میلودیسپلاستیک به صورت تجاری درآوردند. این روش که ChromoSeq نام دارد، برای دیگر انواع سرطان از جمله تومورهای جامد استفاده می گردد.

بررسی ژنوم انسانی و درمان سرطان

محققین در تاریخ یازده مارس از این روش برای درمان 263 بیمار مبتلا به لوسمی حاد میلوئیدی و سندرم میلودیسپلاستیک استفاده کردند و سپس نتایج با نتایج به دست آمده از تست های ژنتیکی مقایسه شد.

  • توالی ژنوم، چهل جابجایی و نود و یک تغییر کپی شده توسط تست های سیتوژنتیک را شناسایی کرد. این توالی هم چنین تغییرات ژنتیکی مربوطه را در 40 مورد از 235 بیمار نشان داد.

روش نوین و کاربردی ChromoSeq

ChromoSeq، روش قابل اعتماد و عملی برای تشخیص تمامی تغییراتی است که برای ارزیابی خطر بیماران مبتلا به لوسمی حاد میلوئیدی و سندرم میلودیسپلاستیک بسیار مهم می باشد.

  • این روش زمانی می تواند انجام شود که روش های معمول آزمایشگاهی با موفقیت انجام نشوند و هم چنین می تواند برای سایر سرطان ها از جمله تومورهای جامد مورد استفاده قرار بگیرد.

نتایج احتمالی روش ChromoSeq

اگر این روند خاتمه یابد، فرآیند توالی ژنوم که تمامی نتایج را در یک تست و طی پنج روز حاصل می شود، به طور کامل تغییر خواهد کرد. نکته موثر این است که در واقع بر روش های قدیمی دسته بندی خطر لوسمی حاد میلوئیدی غلبه می کند و این کار در زمان کمتری نسبت به حال حاضر انجام می شود.
مشخصات ژنتیکی، کلید اصلی دسته بندی ریسک سرطان های میلوئیدی و انتخاب درمان مناسب و موثر هستند، اما تست های فعلی مرحله ای بوده و محدودیت های خاص خود را دارند. به عنوان مثال: کاریوتایپ به کشت سلول های سرطانی نیاز دارد اما معمولا سلول ها رشد نمی کنند.

  • فلورسانس در هیبریداسون و توالی نسل بعدی، اهداف از پیش تعیین شده را مورد ارزیابی قرار می دهد و ممکن است دیگر موارد از قلم بیفتند.

در این موارد برای بررسی هرچه بهتر و تشخیص و تعیین روش درمانی موفق، توصیه می شود با بهترین متخصص انکولوژی تهران مشورت نمایید.

ژن درمانی سرطان

نکات قابل تأمل

مطالعه و بررسی ChromoSeq نشان داد که: اولا، این تکنولوژی می تواند در حالت بالینی اجرا شود. ثانیا، ما می توانیم انتخاب دقیق تری برای درمان بیماران مبتلا به سرطان های خونی داشته باشیم. 

  • وظیفه ما این است که این طرح را برای تمام سرطان های خونی و تمامی سرطان ها در نظر بگیریم. 
  • اکنون ما در دوره ای هستیم که می توانیم هر گونه تغییر ژنتیکی را بر روی بیماران سرطانی شناسایی کنیم.

ادامه تحقیقات و نتایج حاصل

  • اسپنسر و همکارانش، سال ها بر روی رفع مشکلات تست های مرحله ای توالی ژنوم کار کرده اند. از میزان هزینه و پیچیدگی تست ها کاسته شده است و از لحاظ بالینی، عملی تر شده اند. 
  • مدت زمان انجام این مطالعه به طور میانگین، 5.1 روز و به کوتاهی سه روز بود. هزینه فنی این روش برای هر بیمار حدودا 1900 دلار بود، مشابهه با هزینه تست های معمولی. اما پیش بینی می شود هزینه های تجاری بالاتر باشد. 

تیم دانشگاه واشنگتن با شرکت های بیمه جهت تعیین پوشش دهی و نرخ بازپرداخت رایزنی می کند. آن ها پیش بینی می کنند که روش ChromoSeq بهار امسال در سیستم بیمارستانی منطقه راه اندازی شود.

  • ایده ای که وجود دارد این است که این روش به طور محلی انجام شود و سپس به طور گسترده و زمانی که همه چیز در جای خودش است، عملی شود. 

در مورد دیگر انواع سرطان ها، تعیین توالی ژنوم می تواند از DNA نمونه بیوپسی گرفته شده از تومورهای جامد انجام شود، که اغلب برای ارزیابی مولکولی کافی نیستند و کشت آن ها دشوار می باشد. تیم امیدوار است که این روش به زودی برای دیگر سرطان ها نیز قابل اجرا باشد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *