Search
Close this search box.

آیا بیماران سرطانی می توانند از واکسن آنفولانزا استفاده کنند؟

 

قبل از پرداختن به این مسئله، باید به این نکته اشاره کرد، تا کنون به طور علمی ثابت نشده است که افراد مبتلا به سرطان و یا کسانی که قبلاً سرطان داشته و اکنون بهبود یافته اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آنفولانزا قرار دارند.

به طور مثال: مشخص نیست که از هر ۱۰۰ نفر، فرد سالم چه تعداد، در یک فصل دچار آنفولانزا  می شوند. این مثال در مورد افراد مبتلا به سرطان و همچنین بهبود یافتگان سرطان نیز، صدق می کند.

نکته حائز اهمیت این می باشد که ابتلا به عفونت آنفولانزا در افراد مبتلا به سرطان، نسبت به افراد سالم بسیار شدید تر و خطرناک تر می باشد. همچنین در موارد حاد، این افراد نیاز به بستری شدن در بیمارستان را دارند. بنابراین می بایستی این بیماران، نسبت به آنفولانزا واکسینه بشوند.

دو نوع واکسن آنفولانزا وجود دارد:

·   واکسنی که از لاشه ویروس تهیه شده و زنده نمی باشد و به صورت تزریقی استفاده می شود.

·    واکسنی که به صورت اسپری می باشد و در مخاط بینی پاشیده می شود که بعد از آغشته شدن مخاط بینی به این ویروس زنده، فرد علائم آنفولانزای خفیفی را نشان می دهد و سپس نسبت به آنفولانزا مقاوم می شود.

واکسن زنده برای بیماران سرطانی و همچننین بهبودیافتگان سرطان توصیه نمی شود، در صورتیکه واکسن تزریقی حتماً توصیه می شود.

تزریق واکسن آنفولانزا بدان معنا نیست که شخص صد در صد بیمار نخواهد شد، اما چناچه فرد به این ویروس مبتلا شود عوارض و علائم کمتری را خواهد داشت.

آیا خود واکسن در این افراد، ممکن است باعث بروز آنفولانزا شود؟ خیر، واکسن آنفولانزا از نوع تزریقی به جهت اینکه ویروس مرده است باعث بیماری نمی شود اما ممکن است علائمی مانند: خستگی، ضعف و تب خفیف تا مدتی وجود داشته باشد. این ها علائم آنفولانزا نمی باشند، بلکه واکنش سیستم ایمنی، به ذرات مرده ویروس وارد شده به بدن می باشند و ممکن است این علائم تا دو هفته طول بکشند. در طی این دو هفته بدن فرد، علیه آنفولانزا آنتی بادی هایی ترشح خواهد کرد که در مواجهه بعدی ویروس، بدن را مقاوم تر می کنند.

به دلیل اینکه، دو هفته بین تزریق و پیدا شدن اثرات خوب واکسن وقفه اتفاق می افتد، پیشنهاد می شود بیماران سرطانی در حال درمان و همچننین بهبودیافتگان سرطان در اولین فرصت ممکن این تزریق را انجام دهند.

نکته مهم دیگر این است که، ترجیحاً  افراد خانواده بیماران سرطانی، بهتر است واکسن آنفولانزا را بزنند، چرا که در صورت ابتلا به ویروس آنفولانزا، به راحتی ویروس را به بیماران منتقل می نمایند.

بهبودیافتگان سرطان لازم است، هر سال واکسن آنفولانزا را تزریق نمایند زیرا هر سال انواع جدیدی از ویروس ها شیوع پیدا می کنند. ضمن اینکه ایمنی که به این واکسن ها ایجاد خواهد شد در طول زمان کم و کمتر خواد شد.

از جمله کارهایی که بیماران سرطانی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا می بایستی انجام دهند، عبارتند از: شست و شوی مرتب دست ها، استفاده از مواد ضد عفونی کننده حاوی الکل، استفاده از دستمال هنگام سرفه کردن و عطسه کردن، پرهیز از رفتن به جاهای شلوغ و پر رفت و آمد و تماس نداشتن با افراد بیمار.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *