Search
Close this search box.
سرطان پروستات

بازگشت مجدد سرطان پروستات

عود سرطان پروستات

بازگشت سرطان به معنای عدم درمان این بیماری به واسطه معالجات اولیه می باشد. لذا سلول های زنده سرطان پروستات در ارزیابی دیده شده اند.

عود سرطان پروستات

معمولا بعد از جراحی و برداشت پروستات، سطح PSA در خون پایین می آید و در نهایت، غیر قابل تشخیص خواهد شد. بعد از هورمون درمانی، سطح PSA افت پیدا می کند تا جایی که به سطح ثابت و پایینی می رسد.

  • اگر سطح PSA هر زمان بعد از درمان، بالا برود، ممکن است بازگشت موضعی و یا دور اتفاق بیفتد که نیاز به انجام تست های بیشتر خواهد بود.
  • سرطان پروستات می تواند به صورت منطقه ای در بافت نزدیک پروستات و یا کیسه منی اتفاق بیفتد. سرطان هم چنین می تواند گره های لنفاوی اطراف لگن و یا گره های لنفاوی خارج از این ناحیه را نیز درگیر کند.
  • سرطان پروستات می تواند به بافت اطراف پروستات مانند عضلات کنترل کننده ادرار، رکتوم و یا دیواره لگن پخش شود. سرطان هم چنین می تواند از طریق خون به گردش در بیاید و به استخوان ها و یا سایر ارگان های دور برسد. این پخش شدن، متاستاز نام دارد.
  • متاستاز از طریق کانال های لنفاوی، متاستاز لنفاتیک نام دارد، در حالی که آن هایی که از راه خون پخش می شوند، هماتوژنوس نامیده می شوند

میزان شیوع بازگشت سرطان پروستات چقدر است؟

طبق انجمن سرطان آمریکا، حدود 100 درصد آقایان مبتلا به سرطان پروستات با درجه پایین، می توانند حداقل تا پنج سال بعد از تشخیص اولیه به زندگی خود ادامه دهند. از آن جایی که بسیاری از مردان مبتلا، سن بالا هستند، احتمال فوت به دلایل دیگر بیشتر خواهد بود.
بیش از نود درصد موارد ابتلا زمانی تشخیص داده می شود که سرطان غده پروستات را درگیر کرده است و یا به پشت پروستات و پخش کوچکی پخش شده است. در کمتر از ده درصد مردانی که سرطان پروستات در زمان تشخیص به نواحی دور بدن پخش شده است، حدود سی درصد می توانند حداقل پنج سال به زندگی خود ادامه دهند.

بازگشت سرطان چگونه تشخیص داده می شود؟

بعد از درمان سرطان پروستات، چکاپ پزشکی باید هر ماه و همان طور که پزشک تعیین می کند، انجام شود. در هر جلسه معاینه، آزمایش خون به منظور بررسی سطح PSA تجویز می شود. این تست هم چنین به تشخیص بازگشت سرطان نیز کمک می کند. بیمار معاینه می شود. علائم جدید باید به پزشک گزارش داده شوند.

  • اگر نتایج تست PSA نشان دهد که سرطان بازگشته و یا پخش سرطان ادامه دارد، اشعه ایکس و یا سایر تست های تصویربرداری مانند اسکن استخوان، با توجه به وضعیت بیمار و علائم و نشانه ها انجام خواهد شد.
  • متخصص انکولوژی از روش پت اسکن استفاده می کند، که در آن به تشخیص و تعیین هر گونه بازگشت سرطان می پردازد که می تواند بیوپسی و یا درمان باشد.
سرطان پروستات

چه عواملی احتمال بازگشت سرطان را مشخص می کنند؟

چند عامل می تواند افزایش احتمال عود سرطان پروستات و یا متاستاز را پیشگویی کند. از جمله:

  • درگیری غدد لنفاوی: آقایانی که در گره های لنفاوی، سلول های سرطانی دارند، بیشتر در معرض بازگشت سرطان خواهند بود.
  • اندازه تومور: در کل، هر چه اندازه تومور بزرگ تر باشد، احتمال بازگشت مجدد بیشتر خواهد بود.
  • نمره گلیسون: هر چه درجه بالاتر باشد، احتمال بازگشت بیشتر می باشد. نمره شما بعد از آماده شدن نتایج بیوپسی از آزمایشگاه مشخص خواهد شد.
  • مرحله: مرحله سرطان یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب گزینه درمان و هم چنین پیش بینی وضعیت آینده سرطان می باشد.

بعد از درمان، چه اقداماتی توصیه می شود؟

در صورت بازگشت مجدد سرطان پروستات، اقدامات بعد از درمان به نوع درمانی که انجام شده است، شدت سرطان، ناحیه بازگشت، سایر بیماری ها، سن بیمار و یا سایر شرایط پزشکی بستگی دارد.

  • هورمون درمانی، یکی از درمان هاست. محققین بر روی داروهایی کار می کنند که اثرات هورمون های مردانه ای که باعث رشد سرطان پروستات می شوند را مسدود کنند و یا داروهایی که مانع از رشد سرطان پروستات شوند.
  • رادیوتراپی، اولتراسوند، جریان الکتریکی و یا مصرف دارو به منظور تسکین علائمی از استخوان درد مورد استفاده قرار می گیرند.
  • اکنون چندین نوع از واکسن ها که به تقویت سیستم ایمنی در برابر سلول های سرطان پروستات کمک می کنند، وجود دارد.
مطالب مرتبط
2 پاسخ
  1. با سلام و عرض ادب
    پدرم ۷۲ سالشون و با psa12 و نمونه برداری با شاخص ۷=۴+۳ سرطان پروستات تشخیص داده شد و آزمایش هسته ای و سیتی اسکن از شکم مشکلی نداشت
    میخواستم راهنماییم کنید که بهترین درمان براشون چیه و با توجه به اینکه ما ساکن اصفهان هستیم اگر نیاز به جراحی هست و با توجه به اینکه عوارضی مثل ناتوانی جنسی و بی اختیاری ادرار داره شما چه دکتری را بهمون معرفی میکنید اگر اصفهان دکتری که تخصصش در این زمینه عالی نیست و در شهر های دیگه هم هست ممنون میشم راهنمماییمون کنید

    1. باید بررسی های دیگری نیز انجام شود، اگر بقیه کارها خوب باشد یک گزینه مناسب برای او IMRI است که در تهران مرکز روشنا قابل انجام است و عوارضی چون بی اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی را نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *