Search
Close this search box.

سرطان، بها‌ی جذابیت های مصنوعی

(اخبار بهداشت و سلامت رویترز)- آخرین پژوهشی که به تازگی در مجله کارسینوژن انتشار یافته به بررسی اثر رنگ موهای تیره و صاف کننده های مو بر افزایش سرطان پستان پرداخته است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده مداوم از صاف کننده های شیمیایی مو و یا رنگ موهای قهوه‌ای تیره یا سیاه منجر به خطر بالاتر ایجاد سرطان پستان خواهد شد.

دکتر تامارا جمیز استاد، اپیدمیولوژی در مورد گزارش مجله کارسینوژنز می‌گوید: “درباره رنگ‌ موهای تیره و صاف کننده های مو نگران هستم. باید در مورد رعایت اعتدال در مصرف این مواد بیشتر فکرکنیم و به ظاهری طبیعی تر درباره خود بیاندیشیم”.

وی در یک مصاحبه تلفنی می‌گوید: “صرفاً به دلیل اینکه محصولی در بازار وجود دارد به این معنا نیست که برای ما بی خطر است”. پروفسور جیمزتاد استاد دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در شهر بوستون بوده و به عنوان محقق مستقل مصاحبه کرده است، او در این تحقیق نقشی نداشته است.

این مطالعه که بر روی ۴۲۸۵ زن سفیدپوست و سیاهپوست آفریقایی- آمریکایی انجام شد، اولین مطالعه ای بود که افزایش معنادار ریسک سرطان پستان در میان زنان سیاهپوست مصرف کننده حالت دهنده های شیمیایی مو و زنان سفیدپوست مصرف کننده رنگ های موی تیره را نشان داد.

این مطالعه نشان داد زنان سیاهپوستی که از حالت دهنده های شیمیایی مو استفاده کرده بودند در مقایسه با زنان سیاهپوستی که از این حالت دهنده ها استفاده نکرده بودند افزایش ۵۱ درصدی ریسک سرطان پستان داشتند، و زنان سفیدپوستی که از رنگ موی تیره استفاده کرده بودند افزایش ۷۴درصدی ریسک سرطان پستان داشتند.

در زنان سفیدپوستی که بطور مداوم موهای خود را با رنگ های تیره رنگ می کردند و از حالت دهنده های شیمیایی نیز استفاده می کردند افزایش ریسک سرطان پستان بالاتر بود. افزایش خطر به نسبت به زنان سفیدپوستی که از رنگ های موی تیره و حالت دهنده های شیمیایی استفاده نمی کردند بیش از دو برابر بود.

ارتباط بین حالت دهنده های مو و سرطان پستان در زنان سفیدپوست باعث تعجب دکتر آدانا لیانوس (اپیدمویولوژیست) شده است، هر چند که ولی به حدی در مورد خطر حالت‌دهنده‌های مو نگران بود که سالها پیش مصرف آنها را متوقف کرد.

وی در مصاحبه‌ای تلفنی اظهار داشت: “افراد بسیاری می‌پرسند که آیا زنان نباید از رنگ های مو یا حالت‌دهنده مو استفاده کنند؟ چنین چیزی را نمی‌گویم و فکر می‌‌کنم آنچه واقعا اهمیت دارد این است‌که می‌بایستی درباره انواع محصولاتی‌که استفاده می‌‌کنیم اطلاعات و آگاهی بیشتری داشته باشیم”.

در این مطالعه زنان بزرگسال ساکن نیویورک و نیوجرسی که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شده‌اند، مطالعه شدند و علاوه بر آن زنانی با محدوده سنی و نژاد مشابه که سابقه سرطان نداشتند، نیز بررسی شدند.

از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا حداقل دوبار در سال بمدت یکسال از رنگ موی دائمی استفاده کرده‌اند و آیا تاکنون از حالت دهنده یا صاف کننده های شیمیایی مو بمدت حداقل یکسال استفاده کرده‌اند.

نتایج حاکی از این بودند که در اقلیت سیاهپوستی که از رنگ موی تیره و زنان سفیدپوستی که از حالت‌دهنده های شیمیایی استفاده می کردند ریسک سرطان افزایش یافت.

زنان سیاهپوستی که از صاف کننده های شیمیایی مو استفاده می‌کردند و زنان سفیدپوستی که از رنگ های تیره استفاده می کردند ریسک بالاتری برای سرطان پستان داشتند، ولی این افزایش ممکن است تصادفی باشد. جیمز تاد می گوید: از آنجایی که تعداد زیادی از زنان سیاهپوست از صاف‌کننده های شیمیایی و تعداد زیادی از زنان سفیدپوست از رنگ موی تیره استفاده می‌کنند، بنابراین شناسایی ارتباط بین آنها دشوار می باشد.

وی می‌گوید: هیچ دلیلی برای این باور وجود ندارد که حالت دهنده‌های شیمیایی و رنگ های مو باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان در زنان یک نژاد خاص بشود. او معتقد است که ریشه های این ارتباط از هنجارهای فرهنگی و نه از عوامل ژنتیکی نشات می‌گیرند.

شاید بشود این افزایش خطر را به نوع محصولات مرتبط دانست. زنان فرهنگ‌های مختلف ممکن است از صاف کننده‌ها و رنگ‌های متفاوتی استفاده کنند. در این مطالعه نوع محصول مورد استفاده، بررسی نشده .

این مطالعه بزرگترین مطالعه‌ای‌ است که به ارتباط خطر سرطان پستان و رنگ موی تیره در زنان آفریقایی- آمریکایی پرداخته است.

در مطالعات پیشین ارتباط مصرف طولانی مدت رنگ های تیره با افزایش چهار برابری لنفوم غیر- هوچکین و مولتیپل میلوما را نشان داده است. همچنین تحقیقات پیشین ارتباط استفاده از رنگ موی تیره با افزایش ریسک سرطان مثانه را نشان داده‌اند.

دکتر فرشید اربابی

بورد تخصصی رادیوتراپی و آنکولوژی

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *