Search
Close this search box.

راه پیشگیری از سرطان

ممکن است که چیزهای مختلفی درباره کاهش خطر ابتلا به سرطان شنیده باشید که حتی بعضی از آنها با یکدیگر در تضاد هستند. در بعضی از مواقع شیوه ای که تنها برای یک نوع سرطان ممکن است مفید باشد به همه سرطانها تعمیم داده می شود. ما در این نوشتار قصد داریم تا در مورد راه های پیشگیری از سرطان صحبت کنیم پس تا انتها این نوشتار همراه ما باشید.

راه های پیشگیری از سرطان
راه های پیشگیری از سرطان

راه های پیشگیری از سرطان

بنابراین اگر پیشگیری از سرطان برایتان مهم است. به یاد داشته باشید که تغییر ساده بعضی از عادات زندگی می تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند. از جمله مهم ترین راه های پیشگیری از سرطان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیگار نکشید

استفاده از هر گونه تنباکو باعث افزایش خطر سرطان می شود. سرطان متعددی مانند سرطان ریه، سرطان دهان، گلو، حنجره، پانکراس، مثانه، دهانه رحم و کلیه با سیگار در ارتباط است. همچنین باید اشاره کنیم که تنباکوهای جویدنی باعث افزایش خطر سرطان حفره دهان و پانکراس خواهد شد.

پرهیز از تنباکو  یا حتی تصمیم برای قطع آن یکی از مهمترین تصیماتی است که می توانید بگیرید. همینطور یکی از مهم ترین موارد در پیشگیری از سرطان محسوب می شود. اگر برای قطع تنباکو نیاز به کمک دارید، از دکتر بخواهید که در مورد روش ها و وسایلی که به ترک سیگار کمک می کند، شما را راهنمایی کند.

غذای سالم بخورید!

اگر چه انتخاب غذاهای سالم در مغازه ها و همچنین در وعده های غذایی نمی تواند عدم ابتلا به سرطان را تضمین کند، اما می تواند به کاهش شانس ابتلا کمک کند همچنین باید اشاره کنیم که رعایت موارد زیر می تواند بسیار موثر باشد:

مصرف زیاد میوه و سبزیجات: رژیم غذایی خود را بر اساس میوه و سبزیجات و غذاهای گیاهی مثل غلات و حبوبات استوار کنید.

چاق نشوید

غذاهای سبک تر میل کنید، با انتخاب نکردن غذاهایی که کالری بالایی دارند مثل شکر تصفیه شده و چربی های حیوانی به این روند کمک کنید. علاوه بر مصرف غذا بهتر است تا از مصرف نوشیدنی های شیرین خودداری کنید چرا که علاوه بر چاقی و اضافه وزن احتمال ابتلا به سرطان را نیز افزایش می دهد پس با توجه به این موضوع بهتر است از نوشیدنی های غیر شیرین را به عنوان جایگزین این قبیل نوشیدنی ها استفاده کنید.

الکل مصرف نکنید

خطر انواع سرطان از جمله سرطان پستان، روده بزرگ، کلیه و کبد با مصرف الکل بیشتر می شود، افزایش بیشتر و مدت مصرف طولانی الکل با خطر بالاتری همراه است.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

کاهش مصرف گوشت فراوری شده

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، خوردن مقادیر زیاد گوشت های فراوری شده باعث افزایش برخی از انواع سرطان می شود. علاوه بر آن گوشت های فرآوری شده چون از نمک استفاده می کنند در نتیجه می تواند احتمال مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی و همچنین منجر به بالا تر رفتن فشار خون شود.

به علاوه، زنانی که از رژیم های مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند که حاوی روغن زیتون تصفیه نشده و مغز است در خطر کمتر ابتلا به سرطان پستان هستند. در رژیم مدیترانه‌ای مقادیر زیادی از غذاهای گیاهی مثل میوه و سبزیجات، غلات کامل و مغزها وجود دارد. کسانی که از رژیم مدیترانه ای پیروی می کنند به جای کره از چربی های سالم مثل روغن زیتون و به جای گوشت قرمز از ماهی استفاده می کنند.

واکسینه شوید

یکی از راه های پیشگیری از بیماری سرطان محافظت از بدن در برابر ویروس ها است ولی لازم است حتما در مورد این موضوع با پزشک خود مشورت کنید.

هپاتیت B: می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد ولی استفاده از این واکسن در افرادی که مبتلا به عفونت مقاربتی هستند یا داروهای داخل وریدی استفاده می کنند توصیه می شود.

ویروس HPV: ابتلا به این ویروس می تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد همچنین باید اشاره کنیم که این یک نوع ویروس مقاربتی است.

جلوگیری از رفتارهای پر خطر

توجه داشته باشید انجام بعضی از کارها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند مثل داشتن رابطه جنسی غیر ایمن پس به همین منظور لازم است تا تعداد شرکا را محدود کرده چرا که داشتن شرکای جنسی زیاد می تواند احتمال ابتلا به عفونت HPV  و  HIV را افزایش دهد علاوه بر آن حتما در زمان داشتن رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.

به هیچ عنوان نباید از سوزش و سرنگ مشترک استفاده کنید چرا که می تواند احتمال ابتلا بیماری هایی چون HPV، هپاتیت B و C را افزایش دهد.

کلام آخر

ما در این نوشتار در مورد راه های پیشگیری از سرطان صحبت کردیم توجه داشته باشید که هر یک از موارد گفته شده در رابطه با این موضوع می بایست به منظور تغییر سبک زندگی انجام شوند و رعایت آن ها در داشتن یک زندگی سالم می تواند بسایر کمک کننده باشد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *