Search
Close this search box.
ارتباط بین ورزش و سرطان

ورزش و سرطان

منظور از فعالیت فیزیکی حرکات بدنی است که در طی آن انرژی مصرف شود. فعالیت فیزیکی یکی از اجزای اصلی تنظیم انرژی بدن محسوب می شوند. تنظیم انرژی به معنی چگونگی اثر وزن، تغذیه بر جنبه های مختلف سلامت از جمله سرطان است. ما در این نوشتار قصد داریم تا به طور مفصل در مورد ارتباط میان ورزش و سرطان اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار شما قرار دهیم پس لازم است تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.
ورزش و سرطان

چگونه فعالیت فیزیکی به سلامت مربوط می شود؟

پژوهشگران اثبات کرده اند که فعالیت منظم فیزیکی می تواند باعث ارتقای سلامت شود، چرا که:

  • باعث کنترل وزن می شود.
  • به سلامت استخوانها، عضلات و مفاصل کمک می کند.
  • خطر ایجاد بیماری قند و فشار خون را کاهش می دهد.
  • باعث افزایش سلامت روان می شود.
  • خطر مرگ زودرس را کاهش می دهد.

علاوه بر اینها پژوهشگران ثابت کرده اند که فعالیت فیزیکی باعث تعدیل خطر سرطان می شود. شواهد قانع کننده ای وجود دارد که فعالیت فیزیکی باعث کاهش خطر ایجاد سرطان روده بزرگ و پستان می شود. مطالعات متعدد همچنین نشان داده اند که فعالیت فیزیکی باعث کاهش خطر سرطان پروستات، ریه و رحم می شود. علی رغم اثرات بیشمار فعالیت فیزیکی بسیاری از مردم آن را جدی نمی گیرند.

آیا ورزش کردن برروی سرطان تاثیر دارد؟

تاثیرات ورزش کردن بر سلامت بدن به هیچ عنوان قابل انکار نیست، همچنین انجام فعالیت های ورزشی به طور روتین باعث سلامتی قلب، تناسب اندام، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن، جلوگیری از افسردگی و … خواهد شد.

توجه داشته باشید که با انجام فعالیت های بدنی منظم قلب شما منظم و فعال تر عمل خواهد کرد در نتیجه اکسیژن رسانی به سلول های بدن نیز به درستی انجام داده می شود از همین رو عمر افراد نیز به طبع افزایش خواهد یافت.

علاوه بر سلامت بیشتر بدن انجام ورزش منظم باعث شده تا آرامش روانی و روحی فرد نیز طبع بیشتر شود.

افراد مبتلا به سرطان سینه با هر سرطان دیگری به منظور ادامه زندگی خود لازم است تا ورزش و انجام فعالیت های بدنی را حتما در طول روز انجام دهند. چرا که از بازگشت مجدد بیماری جلوگیری کرده و خستگی هایی که در طول درمان ممکن است فرد داشته باشد نیز به طبع با انجام ورزش رفع خواهد شد از همین رو باعث شده تا زندگی بهتری را بعد از درمان بیماری سپری کند.

 

ارتباط میان ورزش و سرطان

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که افراد مبتلا به سرطان تا چه میزان می بایست ورزش انجام دهند؟

در جواب این سوال باید گفت که افراد مبتلا به سرطان می توانند حداقل 150 دقیقه ورزش متوسط را انجام دهند همچنین امکان انجام 70 دقیقه ورزش را با شدت زیاد دارند.

در مورد نوع ورزش نیز باید اشاره کنیم که این ورزش می تواند به صورت پیاده روی روزانه و به مدت 30 دقیقه در طول روز باشد ولی برای انجام فعالیت های سنگین بدنی بهتر است هر دو هفته یکبار این کار را انجام دهند تا هیچ مشکلی را برای آن ها ایجاد نکند.

در خصوص ورزش هایی چون یوگا، شنا و دوچرخه سواری نیز باید بگوییم که کاملا بی خطر هستند و برای افرادی که مبتلا به سرطان هستند هیچ گونه مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

در زمان ورزش کردن چه مواردی لازم است رعایت شود؟

افاد مبتلا به سرطان لازم است تا در زمان انجام فعالیت های بدنی به یکسری از نکات توجه داشته باشند و آن ها را رعایت کنند این نکات عبارتند از:

  • در مورد انجام ورزش ها حتما با پزشک خود هماهنگ باشید.
  • اگر احساس خستگی می کنید و توانایی انجام هیچ نوع فعالیتی را ندارید بهتر است تا به مدت 10 دقیقه تمرینات کششی را انجام دهید.
  • در صورت داشتن هر نوع حالت غیر طبیعی بهتر است تا پزشک خود را در جریان این موضوع قرار دهید.
  • افرادی که رادیوتراپی انجام داده اند به منظور انجام تمرینات آبی بهتر است تا در آب بدون کلر این کار را انجام دهند.
  • افراد مبتلا به سرطان به هیچ عنوان نباشد فعالیت های سنگین بدنی را انجام دهند.
  • این گونه افراد با توجه به بیماری که دارند نباید ورزش را در سطوح ناهموار یا حرکات بدنی خطرناک را انجام دهند.

تاثیرات ورزش کردن در افراد مبتلا به سرطان

فعالیت های بدنی و انجام ورزش در حالت عادی می تواند مزایای بسیار زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد. در افراد مبتلا به سرطان ورزش کردن می تواند مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد که در این بخش از مقاله قصد داریم تا به آن ها اشاره کنیم برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

  • کاهش حالت تهوع و استفراغ که ناشی از شیمی درمانی می باشد.
  • کاهش اضطراب های ناشی از شیمی درمانی
  • پیشگیری از پیشرفت بیماری و درگیری دیگر قسمت های بدن
  • کمک به تقویت قدرت بدنی

ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که میزان قدرت بدنی هر کدام از بیماران سرطان می تواند نسبت به یکدیگر کاملا متفاوت باشد از همین رو به تمامی افراد برنامه مشخصی داده نمی شود و برنامه هر فرد نسبت به دیگر کاملا متفاوت است.

کلام آخر

ما در این نوشتار قصد داشتیم تا در مورد تاثیر ورزش و سرطان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. با توجه به تمامی موارد گفته شده ورزش کردن می تواند مزایای بسیار زیادی را برای تمامی افراد به همراه داشته باشد علاوه بر آن انجام ورزش های منظم در افراد مبتلا به سرطان می تواند در درمان آن ها بسیار موثر باشد ولی نوع و مدت زمان آن می بایست به دستور پزشک باشد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *