Search
Close this search box.
آیا روغن زیتون خاصیت ضد سرطانی دارد؟

آیا روغن زیتون خاصیت ضد سرطانی دارد؟

هر سال حدود 7.5 میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را به دلیل بیماری سرطان از دست می‌دهند. 4 میلیون از این تعداد، افراد جوان بین سن 30 تا 69 سال هستند. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی بیماری سرطان را یکی از علت‌های اصلی مرگ در جهان اعلام کرده است.

با در نظر داشتن این موضوع تحقیقات بسیاری برای شناسایی عواملی که در مبارزه با سلول‌های سرطانی نقش دارند انجام شده و در حال انجام است. نتایج تحقیقی که توسط دانشمنداند در موسسه قلب و دیابت ملبورن انجام شده است نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای که از روغن زیتون استفاده می‌شود خاصیت ضد سرطانی داشته و می‌تواند به محافظت از بدن ما در مقابل سلول‌های سرطان نقش داشته باشند.

ادوارد استریچ نیز در تحقیقاتی در دانشکاه بارسلون به بررسی تاثیر رژیم غذایی بر سرطان سینه پرداخت. نتایج این آزمایش که روی موش‌ها انجام شده بود نشان داد که رژیم غذایی حاوی چربی‌های امگا 6 باعث تحریک پیشرفت سرطان می‌شود در صورتی که رژیم غذایی حاوی روغن زیتون می‌تواند پیشرفت بیماری را کاهش دهد.

ماده‌ی موثر در زیتون که خاصیت ضد سرطانی دارد

1. هیدروکسی تیروزول

هیدروکسی تیروزول یکی از اجزای تشکیل دهنده‌ی روغن زیتون است که بر اساس تحقیقات انجام شده می‌تواند سلول‌های تومورهای سرطانی را از بین ببرد و از تکثیر و همچنین انتشار آنها در بدن جلوگیری نماید. هیدروکسی تیروزول در واقع یک ماده‌ی آنتی اکسیدان است که علاوه بر خواص ضد سرطانی، فواید بسیاری دیگری نیز برای سلامتی دارد.

2. اولئوکانتال

طبق مطالعات جدیدی که در کالج هانتر انجام شده است برخی از روغن‌های زیتون بدون اینکه هیچ گونه تاثیر منفی بر سلول‌های سالم و طبیعی داشته باشند می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

مطالعات قبلی نشان داده بود که اولئوکانتال (ماده‌ای که در برخی از روغن‌های زیتون وجود دارد) توانایی از بین بردن سلول‌های سرطانی را دارد. مطالعات جدید نشان می‌دهد که روغن‌های زیتون که غنی از اولئوکانتال هستند به قدر کافی جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی قدرتمند هستند در صورتی که روغن‌های زیتون که مقدار کمتری از این ماده را دارند، در مبارزه با سلول‌های سرطانی توانمند نیستند.

روغن‌های زیتونی که غنی از اولئوکانتال هستند باعث نفوذپذیری در غشاء لیزوزومی سلول‌های سرطانی می‌شوند. تحقیقات نشان داده است تزریق اولئوکانتال به موش‌هایی که برای ایجاد تومورهای عصبی غدد پانکراس مهندسی شده بودند باعث کاهش بار تومور و افزایش طول عمر این موش‌ها می‌شود. تزریق اولئوکانتال باعث افزایش طول عمر موش‌ها به طور متوسط برای 4 هفته شد. اگر همین اثر را با توجه به طول عمر انسان‌ها در نظر بگیریم، اولئوکانتال می‌تواند باعث افزایش طول عمر انسان برای حدود 10.4 سال شود (البته مطالعات انسانی در این زمینه هنوز در مرحله‌ی تحقیق است)

نتایج تحقیقی که در سال 2015 در مجله‌ی انکولوژی سلولی و مولکولی به چاپ رسیده است نشان می‌دهد اولئوکانتال به سرعت و یه صورت انتخابی با نفوذپذیری غشاء لیزوزومی می‌تواند در مرگ سلول های سرطانی نقش داشته باشد. نتایج این تحقیق بر مبنای تحقیقات قبلی انجام شده در این زمینه بود و یافته‌های حاصل از مطالعات پیشین را اثبات کرد.

پروفسور فاستر در این مقاله بیان می‌کند که هنوز مشخص نیست که آیا اولئوکانتال می‌تواند به عنوان یک گلوله‌ی جادویی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده شود یا خیر اما یافته‌های به دست آمده نشان می‌دهد که روغن زیتون خالص می‌تواند در جلوگیری از سلول‌های سرطانی نقش داشته باشند.

در حال حاضر روغن زیتون‌هایی که در فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می‌شوند هیچ گونه برچسبی مبنی بر داشتن اولئوکانتال با سایر پلی فنول‌ها ندارند اما با توجه به تحقیقاتی که در حال انجام است در سال‌های آینده تقاضای مصرف روغن زیتون‌های حاوی اولئوکانتال افزایش خواهد یافت.

ماده‌ی موثر در زیتون که خاصیت ضد سرطانی دارد

تاثیر اولئوکانتال موجود در روغن زیتون در از بین بردن سلول‌های سرطانی

اولئوکانتال به لیزوزوم‌های سلول‌های سرطانی آسیب وارد می‌نماید. لیزوزوم‌ها اجزای سلولی حاوی آنزیم‌هایی هستند که در تجزیه‌ی مولکول‌های بزرگ مانند پروتئین‌ها نقش دارند. اولئوکانتال باعث تخریب یکپارچگی غشاء لیزوزومی می‌شود و آنزیم‌های سیتوپلاسم سلول را آزاد می‌نماید که نتیجه‌ی آن مرگ سلول‌ها است. به دلیل اینکه سلول‌های سرطانی دارای لیزوزوم‌های بزرگتر و متعددتر هستند بنابراین نسبت به سلول‌های طبیعی در مواجهه با اولئوکانتال بیشتر آسیب پذیر هستند.

تشخیص روغن زیتون حاوی اولئوکانتال

جهت تشخیص طعم اولئوکانتال یا روغن زیتون غنی از پلی فنول می‌توانید مقدار کمی از روغن زیتون را بچشید. در صورتی که در پشت گلوی خود احساس سوزش کنید یعنی روغن زیتون خالص و حاوی اولئوکانتال است. در واقع اولئوکانتال حسی مانند مصرف فلفل در گلو ایجاد می‌نماید.

خلاصه‌

دانشمندان بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است بیان می‌کنند که روغن زیتون می‌تواند ارتباط مستقیمی در مبارزه با سرطان داشته باشد. به همین جهت توصیه می‌شود روغن زیتون را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *