Search
Close this search box.
رنگ مو در شیمی درمانی

تاتو و رنگ مو در دوران شیمی درمانی

بیمارانی که در حال شیمی ‌درمانی هستند معمولاً ایام سختی را از لحاظ جسمی و روحی پشت سر می‌گذارند، در این میان انجام برخی روش‌های زیبایی مانند تاتو و یا رنگ کردن مو می‌تواند تغییرات مثبتی را در روحیه‌ی بیماران ایجاد نماید. با توجه به اینکه بسیاری از بیمارانی که در حال انجام شیمی درمانی هستند، سوالاتی در مورد خطرات و یا عوارض جانبی تاتو و یا رنگ کردن مو دارند، در ادامه‌ی این مقاله به بررسی این موضوعات به صورت جداگانه می‌پردازیم.

تاتو در دوران شیمی درمانی

گاهی اوقات پیش از شروع شیمی درمانی ابتدا درمان‌های جراحی جهت برداشتن غده‌ی سرطانی انجام می‌شود، مانند برداشتن توده‌های سرطانی در سرطان سینه، اسکارهای به جا مانده از برش‌های جراحی ممکن است به عاملی آزار دهنده تبدیل شوند و بیماران تصمیم بگیرند با انجام روش‌هایی مانند تاتو، محل برش‌ها را بپوشانند. همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم برخی از افراد نیز جهت تغییر روحیه ممکن است تصمیم به خالکوبی و یا تاتو اشکال و یا جملاتی روحیه بخش بگیرند اما سوال اصلی این است آیا در دوران شیمی درمانی می‌توان تاتو انجام داد؟
شیمی درمانی
به طور کلی تاتو ممکن است همراه با عوارض و خطراتی باشد که عبارتند از:
– احتمال خونریزی
– احتمال عفونت
– جوهرهای تاتو شامل فلزات خطرناکی مانند جیوه و سرب هستند که می‌توانند تا سال‌ها در بدن باقی بماند و حتی به سمت غدد لنفاوی نیز حرکت نمایند. مطالعه در مورد اثرات این فلزات و باقی ماندن آنها در بدن همچنان در حال انجام است.
این عوارض در افرادی که دارای سلامت کامل هستند ممکن است پس از یک دوره‌ی کوتاه برطرف شود اما بیمارانی که تحت درمان شیمی درمانی قرار می‌گیرند، دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند و پزشکان توصیه می‌نمایند در طی این دوره از قرار گرفتن در محیط‌ های آلوده که ممکن است منجر به هرگونه بیماری‌ در آنها شود پرهیز نمایند. بنابراین تاتو، خالکوبی و یا هر روش دیگری که ممکن است منجر به بالا رفتن احتمال عفونت و یا خونریزی در بیماران تحت شیمی درمانی شود باید به تعویق بیفتد.

زمان مناسب جهت تاتو پس از شیمی درمانی

بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است پزشکان به بیماران خود توصیه می‌نمایند که تا زمان بهبود کامل جای زخم‌های جراحی و یا طی شدن کامل دوره‌های شیمی درمانی صبر نمایند.
با توجه به اینکه شدت بیماری و نوع درمان در انواع سرطان‌ها در افراد مختلف، متفاوت می‌باشد بنابراین در مورد زمان مناسب جهت تاتو کردن پس از پایان شیمی درمانی بهتر است با پزشک معالج خود صحبت نمائید و تنها زمانی نسبت به تاتو زدن اقدام نمائید که از لحاظ جسمانی در وضعیت مساعدی قرار داشته باشید.
تا فرا رسیدن زمان بهبودی کامل می‌توانید از تاتوهای موقت استفاده نمائید، با توجه به اینکه طرح این تاتوها را می‌توانید به دلخواه عوض نمائید. بنابراین داشتن تاتوهای موقت می‌تواند به شما کمک نماید تا پس از پایان دوره‌ی انتظار طرح دلخواه خود را با اطمینان خاطر، همیشگی و دائمی نمائيد.

رنگ کردن مو در طی دوران شیمی درمانی

یکی از کلیشه‌هایی که همراه با شیمی درمانی به ذهن ما می‌آید، ریزش مو می‌باشد اما واقعیت این است که درصدی از بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند موهای خود را از دست نمی‌دهند و تعدادی از افراد دچار ریزش موی خفیف می‌شوند. این گروه از افراد در اغلب موارد تمایل دارند ظاهر موهای خود را بهبود ببخشند و در صورتی که موهایی به رنگ سفید دارند آنها را بپوشانند. رنگ کردن مو به ویژه در خانم‌ها از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.
یکی از نکات که همیشه باید به آن توجه نمائید انجام آزمایش تست حساسیت پوست سر پیش از رنگ کردن می‌باشد. این آزمایش شاید در افراد سالم زیاد جدی گرفته نشود اما افرادی که تحت درمان شیمی درمانی هستند باید به این نکته اهمیت فراوانی بدهند.

مضرات رنگ کردن مو در هنگام شیمی درمانی

موادی که در رنگ مو وجود دارد ممکن است در برخی از افراد منجر به بروز واکنش‌های آلرژیک بسیار جدی به نام شوک آنافیلاکتیک شوند بنابراین 48 ساعت پیش از رنگ کردن مو ابتدا تست حساسیت را در قسمتی از پوست بدن انجام دهید و در صورتی که دچار آلرژی به مواد داخل رنگ نبودید می‌توانید موهای خود را رنگ نمائید.

استفاده از رنگ مو موقت

در صورتی که پزشک به شما در مورد استفاده از رنگ موهای دائم هشدار داده است می‌توانید از رنگ موهای موقت استفاده نمائید. این رنگ موها پس از هر بار شستشو پاک می‌شوند و به دلیل اینکه به پوست سر نفوذ نمی‌نمایند مشکلی در روند درمان شما ایجاد نمی‌کنند. همچنین با انتخاب رنگ‌های مختلف می‌توانید هر بار یک رنگ موی جدید را انتخا نمائید تا روحیه‌ی خود را قوی نگه دارید.
به طور کلی توصیه می‌شود در مورد رنگ کردن مو و یا هرگونه روش آرایشی دیگر که ممکن است اثرات نامطلوب بر روند شیمی درمان شما داشته باشد ابتدا با پزشک خود مشورت نمائید و در صورتی که پزشک به شما اجازه داد نسب به تاتو، خالکوبی، رنگ کردن مو و یا سایر روش‌های آرایشی و زیبایی اقدام نمائید.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *