Search
Close this search box.

سبوس برنج و سرطان روده

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده و کولون با سبوس برنج و پودر لوبیا

در نشست سالانه تحقیقات سرطان در سال ۲۰۱۷ نتایج تحقیقی ارائه شد که نشان می داد: رژیم غذایی غنی شده با فیبر (اضافه کردن سبوس برنج و پودر لوبیا سفید) باعث افزایش باکتری های مفید معده می شود و بدین ترتیب خطر ابتلا به سرطان روده و کولون را کاهش می دهد.

طبق نظر اریک بورسون از دانشگاه ایالت کولورادو، سبوس برنج و لوبیا سفید نمونه هایی از غذاهای غنی از فیبر هستند که در تحقیقات روی حیوانات و انسانها نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون و روده ایفا می کنند.

نتایج اولیه نشان می دهد که این غذاها به دلیل افزایش زمان هضم غذا، باعث جلوگیری از تخریب بافت کولون و سیستم گوارش می شود.

محققان ۲۹ نفر را که از سرطان شفا یافته بودند به طور اتفاقی به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه تحت رژیم غذایی غنی شده ۴ هفته ای با ۳۰ گرم سبوس برنج و ۳۵ گرم پودر لوبیا سفید به صورت روزانه و گروه بعدی را در رژیم غذایی کنترل شده فاقد این مواد قرار دادند. سبوس برنج قسمتی از برنج است که در حین فراوری از آن تراشیده می شود. سبوس برنج و پودر لوبیا سفید در وعده های اصلی و میان وعده ها گنجانده شده بود.

“آزمایش خون، ادرار و مدفوع ناشتا در ابتدای آزمایش، هفته دوم و هفته چهارم انجام شد. محققان دریافتند که: رژیم غذایی دارای لوبیا سفید و سبوس برنج منجر به افزایش فیبر،آهن،روی،گروه ویتامین های B، فولات و ویتامین E مصرفی فرد می شود.” در این گروه افزایش چشمگیر انواع خاصی از باکتری ها در آزمایش مدفوع گروه 1 نسبت به گروه دیگر مشاهده شد.

بررسی پلاسما، ادرار و مدفوع افراد مورد آزمایش افزایش قابل توجهی از میکروبها و متابولیسم وابسته به غذا را نشان دادند. مواردی از جمله اسیدهای چرب، آمینو اسیدها و ریزمولکولهای مربوط به سوخت و ساز کربوهیدارات.

رشد سلولهای سیستم گوارش در آزمایش کشت مدفوع افراد تحت رژیم غنی شده از فیبر، نسبت به ابتدای آزمایش کاهش یافته بود.

 بنابراین: “این آزمایش ها از نقش فیبر بر بهبود شرایط سیستم گوارش حمایت می کنند. اما خوردن نا مرتب فیبر تاثیر ویژه ای بر نتایج نداشته است.”

دکتر الیزابت رایان از دانشگاه دامپزشکی و زیست پزشکی ایالت کولورادو، محقق دیگری که در این پروژه شرکت داشته است، قبلا در مورد این مساله تحقیق کرده بود و مصرف روزانه یک لیوان لوبیا با ۳۰ گرم سبوس برنج را برای تغییر در ریز مولکولهای موثر بر جلوگیری از سرطان سیستم گوارش موثر دانسته بود.

یک چالش مهم، توجیه مردم برای مصرف روزانه مقدار مناسبی از این مواد است.

دکتر رایان در یکی از سخنرانی های خود بیان کرد: “اینکه بگوییم من هر از گاهی این مواد را می خورم کافی نیست. این مدل تاثیر چندانی نمی گذارد، خصوصا اگر شما در معرض خطر بالایی از ابتلا به سرطان سیستم گوارش باشید.”

او همچنین اضافه کرد: “شما باید به طور مداوم مقدار مشخصی از این مواد را مصرف کنید. درست مثل داروها، باید به مقدار مشخصی از مصرف این خوراکی ها برسید و این همان مساله ای است که اغلب افراد با آن مشکل دارند. هیچ کس دوست ندارد هر روز یک قوطی لوبیای پخته را باز کند و بخورد.”

به نظر دکتر رایان، تهیه سبوس برنج و پودر لوبیا توسط شرکت های صنایع غذایی، این مشکل را تا حدی برطرف می کند.

“حتماً می توانیم از سبوس برنج و پودر لوبیا در تهیه خمیرها و سوپها استفاده کنیم!”

مطالب مرتبط