Search
Close this search box.
آیا دئودورانت‌ها سرطان زا هستند؟

آیا دئودورانت‌ها سرطان زا هستند؟

نتایج برخی مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مواد شیمیایی موجود در دئودورانت‌ها و محصولات ضد تعریق می‌توانند از طریق پوست زیر بغل جذب بدن شوند.

با در نظر داشتن اینکه رشد بیشتر تومورهای سینه از نواحی نزدیک زیر بغل شروع می‌شود برخی از محققان این ادعا را مطرح می‌نمایند که استفاده از محصولات دئودورانت می‌تواند احتمال بروز برخی از انواع سرطان مانند سرطان سینه را افزایش دهد.

تا کنون هیچ گونه مطالعه‌ی اپیدمیولوژیک که بتواند شواهد علمی قوی را جهت اثبات این ادعا را ارائه دهد انجام نشده است.

چه موادی ممکن است در مام یا انواع دیگر ضد عرق ها مضر باشد؟

در ادامه به بررسی برخی از مواد مضر در مام و سایر مواد ضد تعریق‌ها که ادعا می‌شود در بروز سرطان نقش دارند می‌پردازیم.

  • ترکیبات آلومینیوم

ترکیبات آلومینیوم ماده‌ی فعال در بسیاری از مواد ضد تعریق و مام‌ها می‌باشند. این مواد باعث ایجاد یک انسداد موقت در مجرای عرق زیر بغل شده و باعث می‌شوند عرق نتواند به سطح پوست جاری شود.

برخی از دانشمندانی که در حوزه‌ی تحقیقات سرطان فعالیت دارند بیان می‌کنند که ترکیبات آلومینیوم می‌توانند تغییراتی در سلول‌های سینه ایجاد نمایند و خطر بروز سرطان سینه را افزایش دهند.

بر اساس یک مطالعه‌ی قدیمی که در سال 2005 انجام شده است نویسندگان مقاله، این ادعا را مطرح کرده‌اند که آلومینیوم موجود در مام و سایر ضد تعریق‌ها می‌تواند منجر به بروز تغییراتی در DNA و ژن‌ها شود و باعث ایجاد سرطان سینه شوند.

اما تحقیقاتی که در سال 2021 و بر روی 384 بیمار مبتلا به سرطان سینه انجام شد نشان داد که هیچ گونه رابطه‌ی معناداری بین استفاده از مام و مواد ضدتعریق حاوی آلومینیوم با بروز سرطان سینه وجود ندارد.

یک مطالعه‌ی سیستماتیک دیگر که در سال 2014 انجام شد و نتایج بیش از 460 مطالعه را مورد بررسی قرار داد به بررسی خطرات محصولات آلومینیوم در مام و محصولات ضد تعریق پرداخت. نتایج این مطالعه نیز نشان داد که هیچ ارتباطی بین استفاده از مواد ضد تعریق حاوی آلومینیوم و احتمال افزایش ابتلا به سرطان سینه وجود ندارد.

آیا ضد تعریق سرطان زاست؟

  • پارابن

پارابن‌ها مواد نگهدارنده‌ای هستند که در برخی محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله دئودورانت‌ها و مواد ضدتعریق استفاده می‌شوند. پس از اینکه محصولات حاوی پارابن به سطح پوست برخورد کنند مقداری از آن ممکن است از طریق پوست جذب شده و به جریان خون راه پیدا نماید.

جذب پارابن از طریق پوست می‌توان تعادل هورمونی بدن را تعییر دهد (پارابن‌ها تاثیری مشابه هورمون استروژن در بدن ایجاد می‌کنند) و رشد سرطان سینه که با گیرنده‌های هورمونی مثبت را فعال نماید.

نتایج یک مطالعه‌ی قدیمی که در سال 2008 انجام شده است بیان می‌کند که غلظت پارابنی که در محصولات ضد تعریق و مام‌ها به کار می‌رود بی‌خطر است. اما مطالعه‌ی جدیدی که در سال 2021 انجام شده است نتایج دیگری را نشان می‌دهد. این مطالعه‌ی جدید بیان می‌کند که میزان پاربن و آلومینیوم موجود در دئودورانت‌ها می‌تواند برای سلامتی خطر آفرین باشد با این وجود نتایج این مطالعه هیچ مدرکی مبنی بر ایجاد تومورهای سرطانی توسط پارابن را نشان نداده است.

لازم است این نکته را بدانید با اینکه پارابن می‌تواند تاثیراتی مشابه هورمون استروژن بر بدن ایجاد کند اما این تاثیر بسیار ضعیف است. استروژنی که توسط بدن تولید می‌شود تا هزاران برابر قوی‌تر از اثری است که پارابن بر بدن دارد.

آیا بادی اسپلش سرطان زاست؟

ماده‌ی اصلی در بادی اسپلش عطرهایی با اسانس‌های مختلف می‌باشند اما میزان مواد عطری که در بادی اسپلش به کار می‌رود بسیار کم است. چندین هزار ماده‌ی شیمیایی مختلف در ساخت یک عطر به کار می‌رود و هر نوع بادی اسپلش از ترکیبات مختلفی ساخته شده است.

مواد اصلی به کار رفته در بادی اسپلش عبارتند از:

  • آب
  • روغن
  • عطر: عطرها ممکن است رایحه هایی طبیعی و یا مصنوعی داشته باشند
  • مواد نگهدارنده: جهت جلوگیری از رشد باکتری‌ها
  • الکل

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که قرار گرفتن برای مدت طولانی در معرض برخی مواد شیمیایی ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند. به عنوان مثال فتالات‌ها که در اغلب محصولات خوشبوکننده و عطری استفاده می‌شود می‌تواند منجر به ایجاد سرطان سینه و یا اختلال در تولید مثل شوند.

با این وجود بر اساس ارزیابی‌های ایمنی که برای بررسی غلظت مواد شیمیایی بادی اسپلش به کار رفته است ارتباطی بین مواد به کار رفته در انواع بادی اسپلش‌های تائید شده توسط وزارت بهداشت با بروز انواع سرطان وجود ندارد.

توصیه‌هایی جهت انتخاب مام و بادی اسپلش

تمام محصولاتی که مورد تائید وزارت بهداشت قرار دارند، محصولات ایمن هستند که تحقیقات و کارآزمایی‌های بالینی جهت بررسی انواع خطراتی که ممکن است برای سلامتی ایجاد کندد را پشت سر گذاشته‌اند. در انتخاب محصولات بهداشتی و آرایشی جهت حفاظت از سلامت خود لازم است به این نکات توجه نمائید:

  • محصولاتی را انتخاب کنید که از عطرهای طبیعی استفاده کرده‌اند.
  • از خرید محصولاتی که حاوی عطرهای مصنوعی و مواد نگهدارنده هستند خودداری نمائید.
  • پیش از خرید برچسب روی محصولات را با دقت بررسی کنید و در صورتی که موادی مانند فتالات در آن به کار رفته بود از خرید محصول خودداری نمائید.
  • همیشه فروشگاه‌های معتبر مانند داروخانه را جهت خرید محصولاتی بهداشتی و آرایشی مانند مام و بادی اسپلش انتخاب نمائید.
  • مام و بادی اسپلش را از برندهای معتبر و مورد تائید وزرات بهداشت انتخاب نمائيد.

نتیجه گیری:

با توجه به مطالبی که در این مقاله ارائه شد به طور کلی تاکنون شواهد علمی معتبری که نشان دهد مواد موجود در محصولات ضد تعریق (مانند مام و دئودورانت)‌ و یا بادی اسپلش‌ها می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند یافت نشده است. لازم است به این نکته اشاره نمائیم که برخی مطالعات کوچک نتایج ضد و نقیضی را ارائه نموده‌اند. به نظر می‌رسد جهت دست یابی به یک پاسخ علمی باید مطالعات بزرگ و گسترده‌ای در این زمینه انجام شود.

به گفته‌ی محققان افزایش سن، هورمون درمانی و سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به سرطان سینه جزء عوامل خطر اصلی در سرطان سینه هستند و مواد موجود در ضد تعریق‌ها نمی‌تواند تاثیر قابل ذکری بر افزایش احتمال سرطان داشته باشد در نتیجه بهتر است در کنترل سرطان بر روی عوامل خطر اصلی تمرکز نمائیم.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *