Search
Close this search box.
تاثیر حیوان خانگی بر بیماران سرطانی

تاثیر حیوان خانگی بر بیماران سرطانی چیست؟

افرادی که دارای حیوان خانگی هستند، پیوند خاصی با حیوانات خود دارند که بر سلامت و رفاه هر دو تاثیرگذار است. در یک نظر سنجی که در سراسر جهان انجام شده است، 95 درصد افرادی که دارای حیوان خانگی هستند بیان کرده‌اند که حیوان خانگی آنها مانند یکی از اعضای خانواده است. حیوان خانگی در اغلب موارد می‌تواند منجر به افزایش سلامت روانی مالک خود شود. اما تاثیر حیوان خانگی بر بیماران سرطانی چیست؟

بیماران دچار سرطان با چالش‌های بسیاری همراه هستند، داشتن یک حیوان خانگی برای این گروه از افرادی علاوه بر فعال ماندن از لحاظ بدنی و تشویق جهت مبارزه با چالش‌ها می‌‌تواند بر سلامت روانی آنها نیز تاثیر مثبتی داشته باشد. اما مالکین حیوان خانگی پس از اطلاع از بیماری سرطان معمولاُ با سوالات زیادی مواجه می‌شوند. سوالاتی از این قبیل:

  • آیا در حین شیمی درمانی می‌توانم حیوان خانگی خود را در کنارم داشته باشم؟
  • با وجود داشتن حیوان خانگی چه اقدامات بهداشتی لازم است تا از عفونت در امان باشم؟
  • آیا احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان در حین دوره‌ی درمان وجود دارد؟

در ادامه به بیان نکاتی پیرامون نگهداری از حیوانات خانگی در حین دوره‌ی درمان سرطان می‌پردازیم.

اثرات مثبت حیوان خانگی بر بیماران سرطانی

اثرات مثبت حیوان خانگی بر بیماران سرطانی

  • کاهش اضطراب
  • بهبود خلق و خو
  • کمک به کاهش احساسات منفی
  • کاهش افسردگی
  • کاهش تنهایی و انزوای بیمار
  • سرگرم سازی بیمار و کاهش توجه نسبت به درد، استرس و یا کسالت ناشی از سرطان

اثرات جسمانی مثبت که حیوان خانگی بر بیماری سرطان دارد

بر اساس تحقیقات انجام شده، داشتن حیوان خانگی علاوه بر کاهش اضطراب و بهبود شرایط روحی بیمار مبتلا به سرطان می‌تواند از لحاظ جسمی نیز به این گروه از بیماران کمک نماید. تعدادی از تاثیرات مثبت جسمانی که حیوان خانگی می‌تواند داشته باشد عبارت است از:

  • کاهش فشار خون
  • کاهش ضربان قلب
  • کاهش میزان هورمون استرس (کوتیزول)
  • کاهش درد

پزشکان همواره به بیماران دچار بیماری سرطان توصیه می‌نمایند که فعالیت‌های ورزشی را به صورت مرتب انجام دهند. از مزایای دیگر داشتن حیوان خانگی می‌توان به این نکته اشاره کرد که بیماران مبتلا به بیماری سرطان می‌توانند هر روز حیوان خانگی خود را برای یک پیاده روی کوتاه ببرند و در همین حین از مزایای پیاده روی نیز بهره مند شوند.

خطرات حضور حیوانات خانگی برای بیماران سرطانی

با وجود تمام مزایایی که پیشتر ذکر کردیم، داشتن حیوان خانگی برای برخی بیماران مبتلا به سرطان گزینه‌ی مناسبی نیست و اگر حیوان خانگی دارید و یا قصد نگهداری از یک حیوان خانگی را دارید پیش از آغاز دوره‌ی درمان خود در این مورد با تیم پزشکی خود در میان بگذارید.

خطراتی که حیوان خانگی می‌تواند برای بیمار مبتلا به سرطان ایجاد نماید عبارتند از:

  • افزایش احتمال عفونت: با توجه به اینکه سیستم ایمنی بیمار در این دوره به شدت ضعیف می شود ممکن است برخی از عفونت‌ها را به سادگی از طریق حیوان خانگی خود دریافت نماید.
  • در صورتی که حیوان خانگی شما در حین بازی مدام چنگ و نیش می‌زند ممکن است این خراش‌ها موجب آسیب‌های جدی به شما در حین شیمی درمانی شود. در این دوره حتی زخم‌های کوچک ممکن است تبدیل به زخم‌های عفونی شوند. بنابراین اگر با گاز گرفتگی و یا خراشیدگی مواجه شدید سریعا به اورژانس مراجعه نمائید. ممکن است به درمان‌ با آنتی بیوتیک و سایر درمان‌ها نیاز داشته باشید.
  • انتقال بیماری از طریق مدفوع و ادرار حیوان: برخی از بیماری‌ها می‌توانند از طریق مدفوع و ادارار حیوانات منتقل شوند. این بیماری‌های شاید برای افرادی با سیستم ایمنی طبیعی مشکلی ایجاد نکند اما برای بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی هستند و سیستم ایمین ضعیفی دارند مشکل ساز خواهد بود. بنابراین در حین دوره‌ی درمان اگر خودتان مجبور به تمییز کردن ادرار و مدفوع حیوان خانگی هستید حتما از دستکش‌های یک بار مصرف استفاده کنید و جعبه‌های حاوی ادرار و مدفوع حیوان را در محلی دور از سالن غذاخوری و آشپزخانه نگه دارید.
  • بیماری‌های منتقله از راه بزاق حیوان: برخی از بیماری‌ها می‌توانند از طریق بزاق حیوان منتقل شوند. بنابراین هرگز به حیوان خود اجازه ندهید زخم‌های شما را بلیسد و یا آب دهان او به روز زخم‌ها شما بریزد. اگر بزاق حیوان روی زخم‌های شما افتاد سریعا با آب و صابون بشوئيد.

اگر حیوان خانگی دارید در حین دوره‌ی درمان سرطان به این نکات توجه نمائید:

✅ قبل از شروع درمان به پزشک خود اطلاع دهید. در برخی موارد لازم است تا پایان دوره‌ی درمان مراقبت از حیوان خود را به فرد دیگری واگذار نمائید.

✅ اجازه ندهید حیوان خانگی صورت شما را لیس بزند. میکروب‌های بسیاری حین لیسیدن از طریق دهان و بینی ممکن است وارد بدن شود.

✅ تمام واکسیناسیون‌های حیوان را به طور کامل انجام دهید.

✅. از خواباندن حیوان خانگی در تخت خود خودداری نمائید.

✅ هرگونه خراش و چنگ که توسط حیوان خانگی ایجاد شده است را سریعاً تخت مداوا قرار دهید.

✅ در حین دوره‌ی درمان سرطان از نگهداری حیوان‌های ولگرد خودداری نمائيد.

✅ نظافت و غذا دادن به حیوان خود را به یکی از اعضای خانواده بسپارید.

کلام آخر

نگهداری از یک حیوان خانگی برای بیماران مبتلا به سرطان می‌تواند منجر به بهبود روحیه و کاهش فکر کردن به بیماری سرطان شود اما به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که داشتن حیوان خانگی مسئولیت بزرگی است و انجام کارهای روزانه‌ی حیوان مانند غذا دادن، تمییز کردن، بردن برای پیاده روی و … همگی جزء وظایف مالک حیوان است و برای یک بیمار مبتلا به سرطان برخی مواقع انجام این مسئولیت‌ها سخت و طاقت فرسا است. بنابراین در صورتی که حیوان خانگی ندارید و بعد از ابتلا به بیماری سرطان تصمیم گرفته‌اید که از یک حیوان خانگی مراقبت نمائید ابتدا تمام این موارد را در نظر داشته باشید. اگر اعضای خانواده تمایل داشته باشند در نگهداری حیوان خانگی به شما کمک نمایند و پزشک داشتن حیوان خانگی را برای شما منع نگرده باشد می‌توانید نگهداری از حیوان خانگی را شروع نمائيد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *