Search
Close this search box.
تاثیر یوگا بر درمان سرطان سینه

تاثیر یوگا بر درمان سرطان سینه

بر اساس تحقیقات انجام شده انجام تمرینات یوگا می‌تواند بر عملکردهای فیزیکی بدن مانند تعداد تنفس، ضربان قلب، دمای بدن و فشار خون تاثیرات مثبتی داشته باشد. افرادی که به صورت منظم یوگا تمرین می‌نمایند می‌توانند میزان استرس خود را کاهش داده و احساس آرامش و سبکبالی بیشتری را تجربه کنند.

همچنین تحقیقاتی که بر روی بیماران مبتلا به سرطان سینه انجام شده است نشان می‌دهد بیماران با انجام یوگا، استرس کمتری را در حین دوره‌های درمان خواهند داشت در نتیجه کیفیت زندگی آنها افزایش یافته و عوارضی مانند خستگی و بی‌حالی را کمتر تجربه خواهند کرد.

در یک بررسی که در سال 2018 انجام شده است نتایج نشان می‌دهد که تمرینات یوگا با شدت کم مانند هاتای ملایم و یوگای ترمیمی می‌تواند علائم زیر را که در بیماران مبتلا به سرطان سینه دیده می‌شود کاهش دهد:

  • خستگی
  • اختلالات خواب
  • اختلالات شناختی
  • علائم اسکلتی عضلانی
  • تهوع

در ادامه‌ی این مقاله ابتدا به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا یوگا برای بیماران مبتلا به سرطان سینه بی‌خطر است؟ و سپس مزایا و خطرات تمرینات یوگا را برای بیماران و افرادی که درمان سرطان سینه را به پایان رسانده‌اند بیان می‌نمائیم.

ایمن بودن یوگا برای افراد مبتلا به سرطان سینه

ایمن بودن یوگا برای افراد مبتلا به سرطان سینه

محققانی که در حوزه‌ی درمان بیماری سرطان سینه مشغول تحقیق هستند عقیده دارند که بیمارانی که در حال طی کردن مراحل درمان هستند و هم چنین افرادی که دوره‌ی درمان را به پایان رسانده‌اند می‌توانند یوگا را به عنوان یک درمان مکمل برای درمان علائم بیماری خود در نظر بگیرند.

بنا به عقیده‌ی این محققان انجام حرکات ورزشی ملایم مانند یوگا می‌تواند در تمام مراحل بیماری سرطان سینه از جمله قبل از شروع درمان، در حین درمان و پس از درمان مفید واقع شود.

با این وجود لازم است همیشه با پزشک و فیزیوتراپ خود پیش از شروع هرگونه فعالیت بدنی مانند یوگا مشورت داشته باشید، به خصوص در افرادی که تحت جراحی سینه قرار گرفته‌اند.

افرادی که تحت جراحی سینه مانند ماسکتومی قرار گرفته‌اند ممکن است دچار مشکلاتی در حرکت دادن بازو و شانه داشته باشند که با انجام حرکات یوگا تشدید می‌یابد. در این موارد حضور یک مربی با تجربه می‌تواند به شما کمک نماید که تمرینات اصلاحی یوگا را با توجه به شرایط خاص خود داشته باشید. این گروه از بیماران می‌توانند حرکات ملایمی که به سینه، بازو و شانه فشار وارد نمی کند را در تمرینات خود بگنجانند.

افرادی که پس از جراحی دچار عارضه‌ی ادم لنفاوی شده‌اند (جمع شدن مایع لنفاوی و تورم در محل جراحی) باید پیش از انجام تمرینات یوگا با پزشک خود مشورت داشته باشند.

انواع حرکات یوگا که برای بیماران مبتلا به سرطان سینه بدون خطر می‌باشد

براساس تحقیقات، انجام برخی از تمرینات یوگا کمترین میزان فشار و ناراحتی را برای بیماران مبتلا به سرطان سینه خواهد داشت. برخی از انواع این تمرینات عبارتند از:

  • بالاسانا یا وضعیت ژست کودک
  • دیرگا پرانایاما یا تنفس سه قسمتی
  • ویپاریتا کارانی یا وضعبت معکوس
  • اوتاناسانا یا خم شدن به جلو
  • ساواسانا یا حالت جسد

خطرات یوگا در روند درمان سرطان سینه

خطرات یوگا در روند درمان سرطان سینه

بیماران مبتلا به سرطان سینه که در حال طی کردن مراحل مختلف درمان هستند در صورتی که یوگای ملایم را زیر نظر یک مربی با تجربه و با تائید پزشک خود انجام دهند هیچ گونه خطر و یا عارضه‌ای را تجربه نخواهند کرد. اما لازم است تمام بیمارانی که در طی مراحل درمان هستند در حین انجام یوگا به این موارد توجه نماید:

  • از انجام هرگونه تمرینی که منجر به فشار در قسمت شانه، سینه و یا بازو شود مانند حالت پلانک خودداری نمائید.
  • حرکات شدید یوگا ممکن است منجر به برزو ادم لنفاوی در افرادی که در طی جراحی سینه، غدد لنفاوی را نیز خارج نموده‌اند بشود.
  • بیماران مبتلا به متاستاز استخوان که سرطان سینه به سمت استخوان‌ها گسترش یافته است ممکن است در معرض خطر شکستگی در هنگام انجام برخی از تمرینات یوگا شوند بنابراین پیش از انجام یوگا باید با متخصص انکولوژی مشورت نمایند.
رزرو-نوبت-اربابی

در انتها پیشنهاد می‌شود انجام تمرینات یوگا را در حین درمان سرطان سینه با مربی که آموزش کافی جهت تمرین با بیماران مبتلا به سرطان سینه دارد انجام شود تا ضمن بهره برداری از نتایج مثبتی که پیشتر به آن اشاره شد از هرگونه عارضه‌ی جانبی ناشی از یوگا خودداری شود.

توصیه می‌شود بیماران مبتلا به سرطان سینه که به دلیل شدت بیماری خود قادر به انجام تمرینات یوگا نیستند از سایر روش‌های آرامش ذهن مانند مدیتیشن بهره ببرند. مدیتیشن و تمرینات رهاسازی ذهن می‌توانند مانند تمرینات یوگا در حفظ آرامش و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان سینه نقش مثبت داشته باشد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *