Search
Close this search box.
علل کیست‌های سینه در دوران بارداری

علل کیست‌های سینه در دوران بارداری

در طی دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن و همچنین در سینه‌ها اتفاق می‌افتد که می‌تواند منجر به ایجاد برآمدگی، سفت شدن و یا توده‌هایی به نام کیست در سینه شود. عواملی ممکن است منجر به ایجاد کیست سینه در طی بارداری شوند عبارتند از:

  • کیست‌های خوش خیمی که در طی سه ماهه‌ی دوم و یا سوم بارداری ظاهر می‌شوند معمولاُ به دلیل مسدود شدن شیر در مجرای شیر به وجود می‌آیند.
  • گالاکتوسل: در اوایل سه ماهه‌ی دوم که سینه‌ها برای شیر دادن به نوزاد آماده می‌شوند ممکن است یک مجرای شیر دچار گرفتگی و انسداد شود. انسداد در مجرای شیر منجر به بزرگ شدن آن و ایجاد توده‌هایی می‌شود که گاهی سفت و قرمز رنگ هستند و در هنگام لمس کردن حساس به نظر می‌رسند.
  • تغییرات هورمونی در طی دوران بارداری ممکن است منجر به بزرگ شدن، حساس شدن و یا ایجاد کیست‌هایی در سینه شود.
  • فیبروآدنوم: این توده‌ها معمولاُ شامل سلول‌های خوش خیم هستند.
  • کیست‌های پر از مایع که به دلیل تغییرات فیبروکیستیک و یا سایر تغییرات دوران باردرای ممکن است در سینه‌ها ایجاد شود.
  • آبسه و یا عفونت پستان
  • تغییرات پوستی: برخی بیماری‌ها مانند زونا، اگزما می‌‌توانند منجر به ایجاد توده‌هایی روی پستان شود.

علائم کیست سینه در بارداری

کیست سینه در طی دوران بارداری ممکن است در یک و یا در هر دو سینه یافت شود. علائم کیست سینه در دوران بارداری عبارت است از:

  • توده‌ای به شکل دایره و یا بیضی که سطحی صاف داشته و به راحتی جابه جا می‌شود.
  • ترشحاتی به رنگ زرد، شفاف و یا قهوه‌ای از نوک سینه.
  • احساس درد و یا حساس شدن سینه‌ها
درمان کیست سینه در دوران بارداری

درمان کیست سینه در دوران بارداری

به طور کلی کیست‌ها معمولاُ خوش خیم بوده و تا زمانی که منجر به ایجاد درد و یا ناراحتی برای بیمار نشود احتیاجی به درمان ندارد. درمان‌هایی که برای کیست سینه در طی دوران بارداری تجویز می‌شود با توجه به عامل ایجاد کننده‌ی کیست متفاوت است.

اگر بر اساس آزمایش‌های انجام شده کیست خوش خیم باشد تا زمان اتمام بارداری معمولاُ درمان دارویی پیشنهاد نمی‌شود، در اکثر موارد پس از پایان بارداری، کیست‌هایی که به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده بودند به تدریج برطرف می‌شوند.

در مواردی که احتیاج به درمان‌های دارویی و یا جراحی باشد تا زمانی که امکان داشته باشد این درمان‌ها تا تولد نوزاد به تعویق می‌افتد.

در مواردی که پزشک تشخیص دهد علت کیست ایجاد شده، گرفتگی مجرای شیر است به شما پیشنهاد می‌شود که به صورت مرتب کمپرس آب گرم را اعمال نمائید و یا اینکه در حمام زیر آب گرم ناحیه‌ی کیست را ماساژ دهید، این اقدامات برای رفع انسداد مجرای شیر مفید هستند. اگر کیست از بین نرفت و یا شرایط آن بدتر شد جهت جلوگیری از عفونی شدن بهتر است با پزشک خود جهت دریافت درمان‌های لازم مشورت داشته باشید.

کیست سینه در بارداری خطرناکه؟

تقریباُ در اکثر موارد کیست‌های سینه و سایر تغییراتی که طی دوران بارداری در سینه‌ها ایجاد می‌شود خوش خیم بوده و منجر به افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه در آینده نخواهد شد. بنابراین پس از اینکه هرگونه توده‌ و یا تغییر غیرطبیعی در سینه‌ی خود مشاهده کردید به پزشک متخصص مراجعه نمائید تا معاینات لازم انجام شود.

نتیجه گیری:

کیست سینه در دوران بارداری ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد اما براساس تحقیقات انجام شده این کیست‌ها در اکثر موارد توده‌های خوش خیم هستند که به دلیل تغییرات هورمونی در حین دوران بارداری در سینه‌های ایجاد می‌شود پدید می‌آیند. بنابراین در صورتی که با کیست و یا توده‌ای روی سینه در حین بارداری مواجه شدید بدون نگرانی به پزشک متخصص مراجعه نمائید تا درمان‌های مناسب برای شما ارائه شود.

سوالات متداول کیست‌های سینه در دوران بارداری

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *