علت تهوع و استفراغ در شیمی درمانی

تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی،

تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی، کاملا شایع است. این تجربه می تواند بدترین خاطره بیمار از بیماری باشد. تهوع و استفراغ، برای سلامتی خطرناک بوده و می تواند عوارض دیگری علاوه بر بیماری اولیه ایجاد.
اما دلیل تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی چیست؟

تحریک مرکز استفراغ

تهوع و استفراغ، همانند بسیاری از کارهایی که انجام می دهیم، توسط مغز کنترل می شود. استفراغ، در نقطه ای از مغز به نام مرکز استفراغ تحریک می شود. سیگنال های متعددی در این مرکز وجود دارد که باعث می شوند فرد استفراغ کند:

  • پیام هایی در ناحیه ای از مغز به نام ناحیه آغازگر با گیرنده شیمیایی (CTZ)، که به مواد شیمیایی و یا داروها در خون واکنش نشان می دهند.
  • پیام هایی از قشر مغز و سیستم لیمبیک،که به حس بینایی، چشایی، بویایی و هم چنین درد و عواطف واکنش نشان می دهند.
  • پیام هایی از بخش هایی از گوش که به حرکت پاسخ می دهند (که باعث بروز بیماری مسافرت در برخی افراد می شود)
  • پیام هایی از سایر اعضا و اعصاب که به علت بیماری و یا تحریکات آن عضو ایجاد می شوند. مثلا در شیمی درمانی، قسمت هایی از مری، معده و روده ها تحریک می شوند.

این پیام ها، به کمک مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی که در خون و اعصاب در گردش اند و به مغز می رسند، انتقال داده می شوند.

تهوع و استفراغ با شیمی درمانی

یکی از مهم ترین دلایل تهوع و استفراغ در شیمی درمانی، فعال شدن آغازگر گیرنده شیمیایی، توسط مواد شیمی درمانی است که در خون گردش می یابند. اما مسیرهای دیگری نیز درگیر می شوند.

دیدن و بو کردن شیمی درمانی، اصلی ترین علل تهوع و استفراغ قابل پیش بینی هستند، که این حالت در شیمی درمانی و قبل از تزریق اتفاق می افتد و در کسانی که در گذشته سابقه تهوع و استفراغ داشته اند.

عوامل موثر در افزایش حالت تهوع بعد از شیمی درمانی

عواملی که احتمال تهوع و استفراغ در شیمی درمانی را افزایش می دهند:

  • احتمال بروز این علائم بیشتر خواهد بود، اگر که بیمار در شیمی درمانی قبلی این علائم را داشته، افراد مبتلا به بیماری مسافرت و یا افرادی که در بارداری تجربه استفراغ داشتند
  • این علائم در بیماران جوان و خانم ها، بیشتر شایع می باشد.
  • در صورتی که تعادل مایعات بدن به دلیل نفخ و یا دهیدراته شدن(کم آب شدن بدن) بدن، برهم خورده باشد، احتمال بروز تهوع و استفراغ بیشتر خواهد بود.
  • یبوست، عامل دیگری است. مصرف داروهای ایپوئیدی می توانند باعث یبوست شوند.
  • عفونت ها
  • بیماری های کلیوی
  • محل تومورها: سیستم گوارشی، مغز، کبد

 

دکتر فرشید اربابی، متخصص رادیوتراپی و انکولوژی هستند. شما عزیزان می توانید به منظور کسب اطلاعات مورد نیاز در مورد نحوه کنترل و پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی، از طریق زیر با ایشان ارتباط برقرار نمایید:
شماره های تماس: ٦١ ١١ ٦٣٥ ٠٩٠٣
شماره مطب: ٩٢٨٣ ٨٨١٧
صفحه اینستاگرام

شروع و درمان

تهوع و استفراغ می تواند در هر لحظه از شیمی درمانی اتفاق بیفتد. این علائم می تواند در عرض 24 ساعت از آغاز درمان و یا بعد از آن، مشاهده شود. ظاهر شدن علائم، طی بیست و چهار ساعت اول درمان، با عنوان حاد و بعد از آن تاخیری در نظر گرفته خواهد شد.
تهوع و استفراغ، اغلب بعد از سه تا چهار جلسه درمان شروع می شود. این علائم می توانند با هر چیزی در ناحیه درمان تحریک شوند، از جمله: بویی خاص، مشاهده کارکنان و یا تجهیزات، صداهای آشنا در بخش شیمی درمانی.

  • لازم نیست حتی برای بروز این اتفاق ها، بیمار شیمی درمانی شود (حتی قبل از شروع درمان نیز این ممکن است این علائم ظاهر شوند)

به منظور پیشگیری از تهوع و استفراغ، از داروهای ضد تهوع استفاده می شود. مدت زمان اثر و هم چنین زمان مناسب این دارو، متفاوت می باشد. اندانسترون و متوکلوپرامید از جمله این داروها هستند. درمان های طبیعی مانند ریشه زنجبیل نیز می تواند امتحان شود.

Source: https://www.verywellhealth.com/why-does-nausea-and-vomiting-occur-with-chemotherapy-2252203

(Visited 7 times, 1 visits today)

مقالات مرتبط

معاینه فردی سرطان پستان

معاینه فردی سرطان پستان

آگاهی از معاینه فردی سینه، به معنای بررسی سینه هاست که توسط خود فرد انجام می شود. به منظور کمک به...

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 14 =