Search
Close this search box.
رابطه جنسی پس از سرطان سینه

رابطه جنسی پس از سرطان سینه

درمان سرطان سینه همواره با چالش‌هایی همراه می‌باشد، برخی از تغییرات مانند ریزش مو موقتی هستند اما حتی همین تغییرات موقتی می‌توانند تاثیرات عمیقی را بر احساس یک زن نسبت به خود را داشته باشد. این بیماری می تواند به رابطه جنسی پس از سرطان سینه تاثیر بگذارد. در این مقاله توضیحاتی را در این زمینه قرار داده ایم.

سایر تغییرات دائمی مانند از دست دادن تمام و یا بخشی از سینه می‌تواند برای اغلب خانم‌ها دردناک باشد و با اینکه می‌توانند با جراحی پروتز سینه به ترمیم سینه‌ی خود بپردازند اما این فرآیند ممکن است چند ماه و یا چند سال زمان نیاز داشته باشد.

مشکلات جنسی در بیماران مبتلا به سرطان پستان

یکی از مسائل اساسی پس از سرطان سینه که با آن مواجه می‌شوید، تغییر در زندگی جنسی در کنار تغییرات بدن است که پس از این بیماری اتفاق می‌افتد. ممکن است ندانید دقیقاُ چه اتفاقاتی در بدن شما رخ داده است اما احساس می‌نمائید که همه چیز متفاوت از قبل است. در صورتی که جراحی انجام داده‌اید همزمان با تغییرات ظاهری ممکن است با بی‌حسی، درد و یا مشکلات دیگری مواجه شوید. سایر درمان‌ها مانند هورمون درمانی و یا شیمی درمانی می‌تواند در میزان علاقه‌ی شما به رابطه‌ی جنسی تاثیر منفی داشته باشد.

بسیاری از خانم‌ها اعلام می‌نمایند که رابطه‌ی جنسی آنها پس از بیماری نسبت به قبل از بیماری کاهش یافته است. این اتفاق بنا به چند دلیل ممکن است رخ دهد که برخی از آنها عبارتند از:

  • درمان‌هایی که برای سرطان سینه انجام می‌شود منجر به تحلیل انرژی بدن شده و بیمار برای انجام تمام فعالیت‌های روزمره انرژی کمتری دارد. رابطه‌ی جنسی نیز یکی از بخش‌های زندگی است که احتیاج به انرژی دارد بنابراین طبیعی است که میزان علاقه‌ی خانم‌ها جهت شروع رابطه جنسی و یا ادامه‌ی آن به دلیل کاهش انرژی نسبت به گذشته کمتر شود.
  • در صورتی که در دوره‌ی درمان سرطان سینه، یائسگی نیز به صورت ناگهانی شروع شده باشد تجربه‌ی رابطه‌ی جنسی برای بیمار ناراحت کننده و حتی در مواردی دردناک خواهد بود بنابراین بسیاری از خانم‌ها پس از این دوره تمایل کمتری به رابطه‌ی جنسی دارند، یائسگی پس از پایان دوره‌ درمان سرطان سینه اتفاقی است که در برخی از افراد ممکن است رخ دهد و منجر به کاهش میل جنسی خانم‌ها شود.

بر اساس تحقیقات زنان جوان نسبت به خانم‌های میانسال در سازگاری با استرس‌های پس از سرطان سینه با مشکلات بیشتری مواجه هستند. این زنان ممکن است با استرس اختلال در باروری و توانایی به دنیا آوردن فرزند در کنار کاهش کیفیت رابطه‌ی جنسی و زندگی زناشویی خود مواجه باشند بنابراین در جلسات مشاوره‌ی پس از درمان سرطان سینه به این گروه از خانم‌ها باید توجه ویژه‌ای اختصاص داده شود.

راهکارهایی جهت بهبود رابطه جنسی پس از سرطان سینه

اگر زندگی جنسی شما پس از سرطان سینه مطابق میل شما نیست و مانند گذشته از این رابطه لذت نمی‌برید باید با پزشک و یا پرستار خود صحبت نمائید تا این مسائل را به همراه همسر خود مدیریت نمائید و راهکارهای متناسب با شرایط خود را بیابید. پیشنهاد می‌شود در صورتی که پس از گذشت چند ماه نتوانستید رابطه جنسی خود را از سر بگیرید گزینه‌هایی که در ادامه مطرح می‌شود را به کار بگیرید.

  • درخواست مشاوره با یک متخصص

در حالت کلی اغلب پزشکان و پرستاران نمی‌توانند به صورت راحت در مورد مسائل جنسی و زندگی خصوصی بیماران خود سوال کنند و بیماران نیز قادر نیستند با پزشکی که در مورد زندگی جنسی آنها سوالی نپرسیده است به راحتی مشکلات خود را مطرح نمایند بنابراین در صورتی که شما نیز در این گروه قرار دارید می‌توانید به یک مشاور، روانشناس و یا یک سکسولوژیست مراجعه نمائيد. متخصصینی که در این حیطه آموزش دیده‌اند می‌توانند به تمام صحبت‌ها و مشکلاتی که در رابطه‌ی زناشویی خود دارید به طور کامل گوش داده و توصیه‌های مفید و کاربردی برای برطرف کردن نگرانی‌های شما ارائه می‌دهد. این راهکارها شامل توصیه‌هایی برای افزایش صمیمیت با شریک جنسی و بهبود رابطه‌ی جنسی می شود.

  • رفع نیازهای عاطفی به روش‌ها دیگر

اکثر ازدواج‌ها دارای مسائل و مشکلاتی هستند که هیچ گاه به طور کامل برطرف نمی‌شوند. ازدواج در واقع رابطه‌ای است که باید منجر به افزایش آرامش شما شود و نکات مثبت یک ازدواج و یا رابطه‌ی عاطفی باید برجسته‌تر از نکات منفی آن باشد. در صورتی که پیوند عاطفی قوی بین شما و شریک جنسی شما وجود داشته باشد می‌توانید تا زمانی که قادر باشید رابطه‌ی جنسی خود را مانند دوران پیش از سرطان از سر بگیرید از روش‌های دیگر برای برطرف کردن نیازهای عاطفی خود استفاده نمائید.

برخی از راهکارهایی که در دوران پس از سرطان سینه می‌توانند نیازهای عاطفی شما را تامین نمایند عبارتند از:

  • داشتن فانتزی‌های جنسی متفاوت با دوران پیش از سرطان
  • حضور در گروه‌های محلی و یا گروه‌هایی با افرادی که مشکلاتی مشابه شما را دارند و استفاده از راهنمایی‌های آنان
  • انجام فعالیت‌های مشترک با همسر خود مانند پیاده روی، مسافرت و … جهت گذراند زمان بیشتر و ایجاد رابطه صمیمی
رزرو-نوبت-اربابی

سخن پایانی

در طول درمان سرطان و پس از آن باید به تدریج بیاموزید که با بدن خود راحت باشید و شرایط جدید را بپذیرید. شدت بیماری و درمان‌هایی که هر فرد دریافت می‌نماید متفاوت می‌باشد بنابراین شما باید به صورت اختصاصی مشاوره‌هایی را جهت پذیرفتن این شرایط دریافت نمائید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *