Search
Close this search box.
مارکرگذاری تومورهای پستان

مارکرگذاری تومورهای پستان

اگر در پستان خود یک تومور و یا ضایعه دارید که به راحتی قابل لمس نمی‌باشد و لازم است به طریق جراحی خارج شود از روشی به نام مارکر گذاری جهت تعیین محل دقیق تومور پیش از جراحی استفاده می‌شود. محل این تومورهای توسط یک سیم قلاب به نام مارکر مشخص می‌شود تا جراح در حین جراحی بتواند مکان تومور را شناسایی نماید و آن را خارج کند. در واقع این سیم قلاب به عنوان یک نشانگر عمل می‌نماید تا احتمال هرگونه خطا در حین جراحی کاهش بیابد. مارکر گذاری هم در برداشتن تومورهای خوش خیم و هم در خارج ساختن تومورهای بدخیم کاربرد دارد.

مراحل مارکرگذاری تومورهای پستان

روش مارکرگذاری با هدایت رادیولوژیست انجام می‌شود. مشخص کردن محل تومور ممکن است با ماموگرافی، سونوگرافی و یا ام آر آی انجام شود. با توجه به اینکه کدام روش می‌تواند محل تومور مارکر را به صورت دقیق‌تری نشان دهد یکی از روش‌های تصویربرداری نام برده شده انتخاب می‌شود. در اکثر موارد مارکرگذاری توسط ماموگرافی انجام می‌شود به همین دلیل در ادامه مراحل انجام مارکرگذاری تومورهای پستان با کمک ماموگرافی را شرح می‌دهیم (مراحل مارکرگذاری با سونوگرافی و ام آر آی نیز مشابه می‌باشد)

1. مشخص کردن محل تومور

ابتدا ماموگرافی سینه انجام می‌شود، در این روش پستان بین دو صفحه‌ قرار می‌گیرد و رادیولوژیست محل تومور را به طور دقیق مشاهده می‌نماید. (در طی این مرحله پستان به حالت فشرده بین صفحات دستگاه ماموگرافی قرار می‌گیرد).

2. بی‌حسی موضعی پستان

پس از تعیین محل دقیق تومور، پستان با مواد ضدعفونی کننده به طور کامل شسته می‌شود و محلی که قرار است مارکر گذاری شود با تزریق بی‌حسی به صورت موضعی، بی‌حس می‌شود.

قرار دادن مارکر

3. قرار دادن مارکر

سپس یک سوزن ظریف توخالی در محلی که تومور قرار گرفته شده است وارد می‌شود. تصاویر ماموگرافی کمک می‌نمایند تا سوزن دقیقا در محل تومور وارد شوند، در صورت نیاز محل سوزن تغییر می‌نماید تا به صورت کاملاُ دقیق در محدوده‌ی تومور قرار بگیرد. پس از تنظیم و قرار گرفتن سوزن در محل تومور یک سیم ظریف از طریق مرکز سوزن به محل تومور وارد می‌شود. این سیم در انتهای خود یک بخش فلزی کوچک مانند قلاب دارد که باعث می‌شود سیم بدون اینکه تغییر مکان بدهد در محل تومور باقی بماند. سپس سوزن تو خالی اولیه خارج می‌شود اما سیم مارکر در محلی که قرار داده شده است باقی می‌ماند.

4. ماموگرافی نهایی

در انتها ماموگرافی انجام می‌شود تا موقعیت قرار گرفتن قلاب سیم و تومور پستان به طور کامل مشخص شود.

در صورتی که مارکرگذاری توسط ماموگرافی و یا سونوگرافی انجام شود حدود 30 دقیقه زمان نیاز دارد اما در صورتی که روش ام آر ای توصیه شود به زمان بیشتری (حدود 45 دقیقه) نیاز دارد.

02:42
truncate dir-rtl

تاثیر مارکرگذاری افراد مبتلا به سرطان سینه

آیا گذاشتن مارکر درد دارد

همان طور که در مراحل مارکر گذاری اشاره شد این روش توسط بی‌حسی موضعی انجام می‌شود بنابراین در حین مارکرگذاری شما هیچ گونه دردی را حس نخواهید کرد اما پس از اینکه تاثیر داروی بی‌حسی به اتمام رسید ممکن است شما درجات خفیفی از درد را تجربه نمائيد. در اکثر موارد می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه استفاده نمائید اما در صورتی که میزان درد شما شدید بود می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا مسکن‌های قویتر را برای شما تجویز نماید.

پس از اتمام مارکر گذاری باید از یک سوتین راحت و بدون سیم استفاده نمائید تا موضع عمل تحریک نشود.

آیا بعد ار مارکرگذاری سینه خونریزی داریم؟

میزان خونریزی در هنگام مارکرگذاری معمولاُ اندک بوده و در همان حین عمل متوقف می شود. در اکثر موارد پس از مارکرگذاری هیچ گونه خونریزی نخواهید داشت اما در برخی افراد ممکن است هماتوم ایجاد شود، هماتوم که منجر به جمع شدن لخته‌های خون در محل جراحی می‌شود در 1 درصد از افرادی که مارکرگذاری می‌شوند رخ می‌دهد، جهت درمان هماتوم در اغلب موارد احتیاج به یک عمل سرپایی جهت خارج ساختن خون جمع شده در زیر بافت و یا پوست می‌باشد.

رزرو-نوبت-اربابی

نتیجه گیری

همان طور که در این مقاله اشاره شد مارکرگذاری تومورهای پستان روشی است که معمولاُ پیش از جراحی تومورهای پستان و جهت افزایش دقت در حین جراحی انجام می‌شود. مارکرگذاری ممکن است توسط سونوگرافی، ماموگرافی و یا ام آر آی انجام شود. مراحل انجام مارکرگذاری کاملاُ بدون درد بوده و میزان درد پس از عمل نیز توسط داروهای مسکن قابل کنترل می باشد. خونریزی پس از مارکرگذاری به ندرت رخ می‌دهد اما در برخی افراد ممکن است هماتوم ایجاد شود.

در صورتی که پزشک به شما توصیه کرده است مارکرگذاری را انجام دهید می‌توانید با اطمینان خاطر و بدون کوچکترین نگرانی جهت این عمل مراجعه نمائید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *