Search
Close this search box.
هپاتیت سی و سرطان کبد - دکتر فرشید اربابی

هپاتیت سی و سرطان کبد

اگر به تازگی اطلاع پیدا کرده‌اید که دچار بیماری هپاتیت C هستید ممکن است در مورد ارتباط این بیماری با سرطان کبد نگران شده باشید. نگرانی‌های شما طبیعی بوده و لازم است اطلاعات جامعی در مورد این بیماری کسب نمائید تا شانس زندگی سالم و به دور از سرطان کبد در شما افزایش بیابد.

ارتباط بین ویروس هپاتیت C و برخی از انواع سرطان کبد در مطالعات زیادی به اثبات رسیده است، به جز سرطان کبد ویروس هپاتیت C می‌تواند احتمال ابتلا به انواع دیگری از سرطان‌ها مانند سرطان مجاری صفراوی، سرطان لوزالمعده، سرطان مقعد، سرطان پوست و سایر سرطان‌ها را افزایش دهد.

در ادامه‌ی این مقاله تلاش شده است تا به برخی از مهمترین سوال‌ها در مورد بیماری هپاتیت C و سرطان کبد پاسخ داده شود.

آیا تمام بیماران مبتلا به بیماری هپاتیت C به سرطان کبد مبتلا می‌شوند؟

پاسخ به این سوال منفی می‌باشد. در واقع کمتر از 5 درصد افراد مبتلا به بیماری هپاتیت C به سرطان کبد مبتلا می‌شوند.

با اینکه ویروس هپاتیت C تنها عامل ابتلا به سرطان کبد نمی‌باشد اما یکی از عوامل مهمی می‌باشد که می‌تواند منجر به سرطان کبد شود. بنابراین بیماران مبتلا به این بیماری باید به صورت منظم غربالگری‌های سرطان کبد را انجام دهند.

دلیل ابتلا به سرطان کبد

افرادی که دچار زخمی به نام سیروز در کبد هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کبد قرار دارند. بر اساس تحقیقات حدود 20 درصد افرادی که مبتلا به هپاتیت C هستند در طولانی مدت ممکن است به سیروز کبدی دچار شوند.

دلیل پیشرفت سیروز کبدی به سرطان کبد

حدود 20 سال یا بیشتر ممکن است طول بکشد تا سیروز ایجاد شود. در طی این زمان سلول‌های سالم کبد به تدریج با بافت اسکار جایگزین می‌شوند.  با رشد این زخم‌ها، کبد سلول‌های جدیدی ایجاد می‌نماید تا در شرایط بهبود قرار بگیرد اما مشکلی که در این مسیر اتفاق می افتد این است که با افزایش تولید سلول‌های جدید در کبد، میزان ابتلا به سرطان کبد نیز افزایش می‌یابد. همان طور که می‌دانید با ایجاد سلول‌های جدید احتمال تغییر و یا جهش های ژنتیکی در سلول‌ها افزایش می‌یابد در نتیجه ممکن است تومورهای سرطانی ایجاد شوند.

آیا تمام افراد مبتلا به سیروز به سرطان کبد ابتلا پیدا می‌کنند؟

پاسخ به این سوال نیز منفی می‌باشد. از میان تمام بیماران مبتلا به هپاتیت C که دچار سیروز می‌شوند تنها 20 درصد ممکن است به سرطان کبد مبتلا شوند.

رزرو-نوبت-اربابی

راهکارهای کاهش خطر ابتلا به سیزور

  • ترک نوشیدن الکل: شاید بهترین کاری که بیماران مبتلا به هپاتیت C جهت جلوگیری از ایجاد سیروز می‌توانند انجام دهند این است که نوشیدن الکل را در اولین فرصت ممکن ترک نمایند. مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند میزان آسیب به کبد و ایجاد سیروز را سرعت ببخشد.
  • ترک مصرف سیگار: سیگار کشیدن حتی برای افرادی که دچار بیماری هپاتیت C نیستند یکی از فاکتورهای خطر افزایش ابتلا به سرطان کبد می‌باشد. افرادی که در حال حاضر سیگار می‌کشند و یا افرادی که در گذشته سیگاری بوده‌اند 2 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کبد قرار دارند.
  • قطع مصرف برخی داروهای بدون نسخه: مصرف برخی از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن، برخی داروهای خواب آور و آرام بخش می‌تواند در طی زمان به کبد آسیب وارد نماید بنابراین در صورتی که مبتلا به بیماری هپاتیت C هستید مصرف تمام داروهایی که بدون تجویز پزشک مصرف می‌نمائيد را باید قطع نمائید.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *